Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketter: problemlösning-och-frågortips-och-informationhushållsarbetestädning-tvätt-rengöring
Läst 450 ggr
Niklas
5

När inte husmorstipsen löser stopp i avloppet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte hur många olika sätt jag har försökt lösa stoppet i badkarsavloppet på. Högtrycksvattenånga, ättika, bikarbonat, hett vatten, Mr Muscle propplösare, och så vidare.

Mudin Express löste det på några sekunder. Det innehåller antagligen an massa man inte vill veta, men vad gör man när inget annat fungerar?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2022-05-03 09:15 av Niklas
Tarotstollan
1

Bra att det löste sig. Jag fick tips om tvättmedel som jag använde i diskhon och slasken för många år sedan.
Det gick åt en hel del, minst 1 kg och massor av kokande vatten men när det väl släppte sa det sluuuusssssh!😲

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

• Redigerat 2021-06-23 21:27 av Tarotstollan
Lillyrod
1

Var köper man den produkten? Är den effektiv även en bit ut i avloppet? Jag har alltid problem i köket en liten bit från mitt eget avlopp som jag kan rensa.

Niklas
0

#2: På Clas Ohlson finns den, men även på andra ställen.

Vårt stopp började i badkarsutloppet och fortsatte ner så åtminstone en bit bort funkar det.

Lillyrod
0

Då ska den inhandlas och testas, tack!

Niklas
0

#4: Berätta gärna hur det går.

Lillyrod
1

#5 Det gick väldigt bra.
Jag har alltid haft problem i köket och vaktmästaren brukar komma med en motordriven spiral och köra upp rören någon gång om året.
Det beror inte på att jag häller ut en massa fett och gojs utan att avloppet för området är underdimensionerat. Det rinner inte undan som det ska.

Jag tog 2 dl av medlet och hällde över hålet i diskhon. 5 dl kallt vatten på det så det rann ner. Sen fick det verka i ca 45 minuter innan jag hällde på 2 liter kokande vatten. Jag kokade upp en omgång vatten till för säkerhets skull och hällde på.
Klart!
Det är inte hundraprocentigt men det blir nog aldrig det här avloppet men nu rinner det ner med bra fart istället för upp i slasken och vänder innan det försvinner.
Tack för tipset!

Niklas
0

#6: Bra!

Ett extra plus tycker jag det är att det faktiskt löser upp hårstrån. Det är hår som gör att det över huvud taget blir stopp i vårt badavlopp.