1 fas -> 3 fas för spis
I min mormors hus som är byggt på 40-talet har spisen bara en vanlig jordad EU-kontakt och huvudsäkringen är på 8 A. Det gör att det tar riktigt lång tid att bara koka vatten.
Hur svårt är det för en elektriker att uppgradera detta till 3-fas? Proppskåpet" sitter i samma rum. Är det ens möjligt?
Och om det inte är möjligt, kan alla spisar fungera oavsett om det är 1 fas på 8 A, eller 3 fas på 16 A som det brukar vara?
Mvh // Johan
Det beror på flera saker. Har huset tillräcklig inkommande ström? Tål kablarna den ökade belastningen?
Jag tror att de flesta spisar kan ”fungera” med för låg ström, men de blir långsamma, precis som du beskriver. Finns det flera plattor kanske den inte orkar driva flera samtidigt. Långsiktigt låter det bäst att ta dit en elektriker som ser till att huset får den el som behövs.
Är du säker på att det bara är en 8 A huvudsäkring in? Det är ovanligt lite och brukar vara 3x10 A som minst.
Vi har 3-fas till vår spis och den har två proppar. Om du vill köpa ny spis är det jättebra att visa bilden i butiken och fråga vad som gäller för spisen.
De flesta moderna spisar kan gå på både 2- och 3-fas, men jag föredrar alla gånger 3 för jag använder mycket på en gång.