Ska på visning på lördag.
Nu har killen och jag börjat fundera på hus.
Hmm. Jag kan inte ett jota om det. Kanske för att jag är 24år och aldrig har behövt köpa hus förut.
Vad behöver man tänkta på när man kommer till visningen? Är priset acceptabelt och hur mycket ska man max ge. Man måste ju sätta en maxgräns.
Vad bör man ställa för frågor? När är det dags att ta dit en besikningsman??
Alla svar uppskattas. Har jag glömt något så skriv gärna det. =)
Vi har tittat på massa hus men det är det HÄR som är mest intressant.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Kolla alla våtutrymmen så att det inte luktar konstigt eller ser konstigt ut under badkar eller i hörn mm. Kontrollera grunden så att det inte finns fukt i källaren. Fråga när det dränerades senast. Kolla på vinden så att det ser sjysst ut. inga fuktfläckar eller så.
Vad du än frågar mäklaren om så ska han ge dig ett fullgott svar som du är nöjd med. Ge dig aldrig förrän han har svarat precis så detaljerat som du vill. Det är dina pengar och du har rätt att få veta precis allt om huset innan du bestämmer dig för att köpa. Låt aldrig en självsäker mäklare komma undan med någonting för det är du som ångrar dig efteråt.
Om du är intresserad, efter att ha tittat noga på huset, så tar du dit en besiktningsman. Men anlita aldrig en besiktningsman som mäklaren eller säljaren rekommenderar!
Många pekpinnar men det kan vara värt att tänka till lite extra när man ska köpa ett hus.
Den här frågan har varit uppe tidigare på Hemmet iFokus så om du letar lite hittar du nog mer. Det finns även en tråd om hur man ska gå tillväga i en budgivning som kanske kan vara intressant för dig.
Lycka till!
Tom
Tack tom för ett väl utförligt svar. Självklart är det bättre och tänkt till och ställa alla frågor och sånt innan man börjar. =)
Ville starta en egen tråd eftersom det är lätt att min förfrågan annars kommer bort. =)
Någon mer som har några tips.
Vad kostar det och anlita en besikningsman?
# 2 Vi betalade 3000 :- och då besiktades hela huset utom murstock som sotar´n får göra med provtryckning etc. Man får ett skriftligt protokoll med de punkter som har ev. brister och sådant som bör åtgärdas.
#3 Ok va bra att du berättar sånt. Så man slipper stå där i slutändan och ha massa fel. =)
Första titten tycker jag man ska koncentrerar sig helt på om man vill bo där. Viktigast är läget, sedan om man gillar tomt och hus, och så ska planlösningen vara OK.
Skicket kan ju bilda sig en uppfattning om, men det tycker jag kan kan koncentrera sig på i nästa steg.
#5. Ja det är ju som du skriver att först ska man känna om man kan tänkas bo där eller inte. Det är ju det viktiga. Sen får man fortsätta i förhandligen om man är intresserad.
Tur att ni finns här så man kan fråga er om det blir aktuellt med hus. =))

det första jag själv gör när jag kommer in i ett hus det är att ta ett djupt andetag. ofta kan man märka om det luktar mugg. redan då är det ett big nono för mig.
när vi besiktigade vårt hus kostade det 5900:- han gjorde inte skorstenen, elen eller avloppet, inte heller garaget/stallet.
ett tips, ta för allt i världen ut en sotare som provtrycker, när vi hade installerat ny kamin och skulle få den godkänd visade det sig att skorstenen var i dåligt skick. kostade 12,000 att glidgjuta den. då hade kaminen redan kostat oss 22,000:- ingen rolig utgift som vi verkligen inte räknat med.
vi (sambon) ska förmodligen köpa nytt hus, men vi ska inte besiktiga det faktiskt. det är inte så mkt pengar det handlar om och han vill inte lägga ut 6000 på det när det kan läggas på nya maskiner till huset istället.
#7 Tack lisette för ditt bra svar. Ska försöka tänka på allt det här i morgon när vi tittar på huset. Huset i sig är byggt 1980 så gammalt är det inte. Men det innebär ju inte att det inte kan vara mögel & sånt ändå.
#8: Jag skulle faktiskt vara mer orolig för mögel i ett hus byggt 1980 än i ett byggt 1880. Synen på kvalitet har förändrats.
Vänliga hälsningar
Niklas
Ok. Jag vet att man kan känna lukt av mögel. Men tänk om dem har ljus som doftar. Kan det inte vara svårt att upptäck då?
Hur stor chans är det att man kan se mögel???

Det är inte sååå stor risk att du ser mögel tyvärr. Något man också ska vara noga med på hus är hur de bärande takbjälkarna är, hur är det med taket. Inte billigt att behöva lägga nytt tak. Man kan ta med sig en egen fukt testare och kolla på vinsutrymmet hur det är i takstolarna.
Sedan är det som lisette sa, sotarn är en bra kille att kalla ut om ni vill köpa kåken.
Annars får du gärna köpa det, hihi Tycker det ser super fint ut och skulle gärna komma och knoppa hos er och tänk vilket ställe att ha iller träff på;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
Kolla i köket på siliconet som fäster kaklet mot diskbänken, är det svart och äckligt så måste det bytas ut.
Kolla även i hörnen i badrummet och ner mot golvet så det inte är massa svart snusk där också. Det är visserligen "bara" att silicona om men man vet ju aldrig hur länge det har varit mögel där.

# 9 det var väl på 70-80 talet som många fuskade med bygget?
jag vet där mina föräldrar bodde innan, husen byggdes 70. ngt hus i gatan var jättemögligt o andra hus inte..
madde, lycka till!
Tack så mycket för era svar. Det här kommer hjälpa så otroligt mycket. Nu är det bara några timmar kvar tills vi ska på visning.
Ska försöka skriva upp allt jag behöver kolla och ev fråga så jag inte glömmer något.
Kolla taket blir nog inte det lättaste att göra när vi går på visning idag. Men man kan väl be besiktningsmannen att kolla taket om vi kommer så långt?? 

han kollar det då. säger till om det saknas pannor osv.
nu vet jag inte om där var kommunalt vatten, annars fråga om vattenkvaliten, hur avloppet är. om det är godkänt…
Det är kommunalt vatten. Så vad ska man tänka på då????

det har jag ingen erfarenhet av. men ngn annan har kanske?

Det finns en sajt som heter villavardet där man kan se hur mycket hus i närheten har kostat. Den kostnadsfria tjänsten är alldeles utmärkt. Obs att de allra senaste veckorna inte finns med, utan registrering sker först när lagfarten är klar.
Nu har vi varit på visning. Oj vad dem hade slarvat med tapetseringen. Hehe. Men det var lite som man måste fixa. Kunde inte se någon mögel. Men lukta var det värre med. Dem hade dofter inne på toaletten. Så det är ju svårt att bedöma något sånt när dem gör så.
Men både jag och killen tycker att det verkar intressant. Vi ska väl ta med mina föräldrar och titta på det igen på lördag. =)

Madde jag tycker 'ditt' hus ser helt fantastiskt fint ut och med Stockholmsögon rena palatset!!
Har under febr-mars tittat på ett 50-tal hus i Stockholmstrakten. Vad de fick betala för sitt hus från 1927 om 70 kvm, som kommer att kräva totalrenovering, törs jag knappt tänka på. Trösten är förstås att han får Stockholmspris för sin lilla 2:a inne i stan. Men ändå.
#20 Ok kul christina att du gillar huset. Det gör vi med. Det är visserligen avdelat men jag tyckte det var charmen med huset oxå. =)
Nu har vi varit på visning på huset.
Pratade med mäklaren om besiktning av huset och skorsten och sånt. Han sa att vi har 10 års garanti på osynliga fel och att vi inte behövde ta ut en egen besiktningsman.
Frågade vilket bolag som varit och besiktat och då sa han att det var Aticimex. Eller hur det stavas. Och att dem gör 98% av alla besiktningar där vi bor. Så han tyckte inte vi skulle ta ut en och lägga 6000kr på det. När det redan var gjort. Fick inte se besikningspappren den här gången utan dem kommer vi så se om vi fortfarande är intresserade. Det blir väl en visning till som vi får gå på. 
Vad ska jag göra. Någon som har några råd och ge?? Dem hade även besiktat skorstenen sa han.
Är som sagt väldigt grön inom det här så ALLA råd är välkomna. =)
Varför fick ni inte se protokollet??? En seriös mäklare har med sig protokollet vid en visning om det finns ett.
Innan ni överhuvudtaget funderar vidare ska ni få se protokollet. Annars är det garanterat någonting som mäklaren vill dölja.
Den där 10-årsgarantin gäller enbart dolda fel, sådana som ni eller en besiktningsman inte kan förväntas upptäcka. Den skyddar alltså säljaren - inte köparen!
Alla andra fel får ni själva stå för!
Men - om ni har en EGEN besiktningsman (och han är seriös och ni har ett vettigt avtal) så tar han "över" det ansvaret och har en försäkring som täcker felen.
- Jag köpte ett hus 1997 som hade en läcka i taket - omläggning av tak kostade 100.000:-
- Säljaren hävdade okunskap om felet och behövde inte betala
- En sådan försäkring som ni pratar om hade inte hjälpt - det gick ju att upptäcka läckan om man besiktigade noga
- Som tur var snålade vi inte med några tusenlappar (en halv procent på köpeskillingen) utan använde en besiktningsman
- Han borde ha upptäckt felet så hans försäkring täckte reparationen
Anledningen till att mäklare inte vill att man ska ha besiktningsman är just att denne kan bli ersättninsgskyldig…
Alltså är han noggrann som ***, och ni får förmodligen en lång lista med möjliga och omöjliga fel. Det avskräcker en del köpare och det gillar inte mäklaren.
Vi ska få se den på nästa visning själva protokollet.
Jag ska ta reda på vad han sa om just det där med felen. Om det bara gäller dolda fel. För jag frågade om vi inte skulle upptäcka det idag och sen köper vi det så skulle det gälla sa han. Men jag ska som sagt ta och checka läget. Återkommer med svar. =)
Tack så mycket för erat snabba svar. =)
- Som säljare har du en upplysningsplikt. Du är alltså skyldig att upplysa köparen om huset har sådana fel som inte kan förväntas. (Säljer du ett 60 år gammalt hus behöver du inte upplysa om att fönsterna håller på att ruttna - det kan man förvänta sig, och bör alltså undersöka som köpare.)
- Du är som köpare skyldig att undersöka huset grundligt (öppna alla luckor, klättra upp på tak, krypa i krypgrunder, flytta möbler och leta fukt osv, osv… Varje misstanke bör leda till än grundligare undersökning.
- Det som inte går att upptäcka vid en sådan grundlig besiktning kallas "dolda fel". Dessa är säljaren ansvarig för och för detta kan köparen teckna en försäkring (dyr och onödig…)
Om man däremot tänker köpa ett hus för över en miljon och tycker 6.000:- är bortkastade pengar för att dels få reda på husets skick, dels få en annan människa att ta över anvaret för att ev ha missat att upptäcka ett fel - då tycker jag man är dumsnål…
#27: Tack AndersE för ett väldigt utförligt svar.
Jag betalar gärna 6000 för att slippa att behöva stå för sånt i fall det kommer fram andra fel.
Nästan så jag ska ta med mig det här när jag besöker mäklaren nästa gång. Så att jag kan visa att jag vet vad jag talar om.
Tusen tack för ditt svar.

sambon ska till banken idag och se om han får ta lån för ett hus som kostar 275', han ska itne besiktiga det. men däremot vill jag att han ska besiktiga skorstenen, den kommer att användas och jag har dålig erfarenhet av skorstenar sedan innan, se #7
jag hade struntat i vad mäkalren säger. han är där för säljarens räkning… ta du ut en besiktningsman - då vet du att det blir rätt.