Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 4218 ggr
Sara
0

Måla på plast samt fixa rostigt stål?

Har en typisk innekaninbur som jag använder som utställningsbur till mina illrar.

Nu är det så att buren har stått på balkongen i vår och gallret har blivit lite rostigt. Kan man fixa bort det på nått sätt och hur gör jag?

Kan man ex spraymåla på gallret sen?

Kan man måla på burens botten som är av hårdplast och hur gör man?

Sara

Zara87
0

det skulle jag gärna vilja veta med =)

StinaIda
0

Det finns en metallfärg som innehåller rostskydd. Hammar…..nånting heter den. Jättebra.

Sen om det är så bra för djur som gnager på buren vet jag inte..

En liten,liten burk kostar 99:- Så väg kostnaden och arbeteten mot vad det kostar att köpa en begagnad i bättre skick.

Tom
0

Om det bara är ytrost på gallret kan man använda ett medel som heter Autosol och smärgelduk. Är det djupare rost får du blästra och sedan använda tex hammarlack som StinaIda skriver.

Att måla på plast är inte helt enkelt och om du ska fylla buren med saker som hela tiden skaver mot ytan lär den försvinna snabbt.

Men personligen skulle jag inte lägga ner tid och pengar på att renovera en gammal bur när jag kan köpa en på blocket för en billig peng och lite arbete.

Tom

Sara
0

Botten är det egentligen inget fel på, bara fel färg. Den är vinröd men jag vill ha den svart.

Rosten på gallret är bara ytligt så jag ska kolla upp det där med Autosol och smärgelduk.

Sara

Tom
0

#4, Du kanske kan sätta på självhäftande vinylfolie istället för att måla? Det går snabbt, är billigt och ger en ganska hållbar yta direkt.

Tom

[Anna-N]
0

#0. Är rosten bara ytlig så går det att göra rent med svinto.

Det finns färg på sprayflaska som fäster på alla underlag. Spraya buren så blir den som ny! Att måla blir inte bra då det är betydligt svårare att få färgen att fästa riktigt och ytan blir inte lika fin.

- Lycka till!

Sara
0

# 6 Alltså även på plast?

Sara

[Anna-N]
0

#6: Japp, alla underlag. Har sålt det till flera som målat på plast och det fungerar alldelens utmärkt. Är du osäker så spraya botten (under) först så ser du om det är okej.

Sara
0

Super!

Vad heter färgen?

Sara

[Anna-N]
0

#9: Ja, du har ju fått svar via PM, Sara! Flört

AndersE
0

#0 Jag håller med. Det enklaste sättet att få bort rost på rostfritt är med tvålull.

#3 Autosol är väl mest till för att polera rostfritt?

Tom
0

#11, När jag var liten polerade jag kromet på moppen med Autosol. Det fungarade men jag vet inte om det är optimalt.

Tom

AndersE
0

#12 Jo, precis. Autosol är nog till för att putsa krom. Det har jag också gjort!

;-)

(Men det kan nog funka på rostfritt också…)

Tom
0

#13, Jag trodde burarnas galler var kromat…?

Tom

AndersE
0

#14 Det är möjligt. Jag har alltid använt tvålull för att ta bort rosten, sedan Autosol för att få upp glansen.

Tom
0

#15, Jag är allergisk mot pälsdjur så jag har aldrig ens haft någon bur :-)

Tom

Sara
0

Det blev en ny bur iaf.

En djurbutik här i stan har 25% inventeringsrea och deras kaninburar kostar 429:- (100*55*50 cm) i vanliga fall. Så nu kostade den bara 321,50 kr.

Jättebra pris och dessutom fick jag den i födelsedagspresent av min bror så jag är nöjd.

Sara