Flytta inte till Täby om ni har barn!
Täby är på många sätt en trevlig kommun men om man har barn i förskoleåldern ska man tänka sig för en extra gång innan man köper hus här.
Vi har stått i kö för att få plats på någon förskola i Täby i ett år i sommar. Vi kommer ändå inte att få någon plats.
Platsgaranti…? Jaha, det gäller bara för politikernas ungar? Då så, då vet jag. Jag fortsätter att pendla med min dotter i ytterligare ett år till en grannkommun för att hon ska få gå på dagis. Trevligt!
Min dotter tycker säkert också att det är roligt att hon inte får gå tillsammans med alla andra barn i området där hon bor.
Tom

Ojdå. Är det just i Täby det är så långa köer till förskolorna?
Oskar
Finns det inga alternativ till kommunen? Föräldrakooperativ eller liknande?
Kommunerna har skyldighet att ordna plats - men om man struntar i det så händer inget…
Varför prövar man inte det på våra skatter? "Du är skyldig att betala skatt - men om du struntar i det så händer inget."
Snacka om att man är maktlös som individ i detta samhälle. Du måste ha en fackförening eller liknande som för din talan.
Kooperativ - ja! Individ - Nej! Hamnade jag på fel sajt nu!?

Jag förstår dig precis, Tom! Inte bättre i Göteborg. Här har det varit problem i många år. Vi var hemma ett extra år inna vi fick plats för våra barn och det var inte på något av de närliggande.
Det var för fem år sedan. Fortfarande räcker inte platserna till i alla stadsdelar.
Kommunen har skyldihet att ordna plats men eftersom de inte nekar dig gör de inget fel, de har ju bara lite lång kö…
Fascinerande att det är så svårt att prognosticera dagisplatser. Skolplatser får de ju till i alla fall.

Vi hade samma problem med Leon. Han fick ingen plats i Täby - trots syskonförtur!
Vi erbjöds plats på deras "uppsamlingsdagis" i Täby C.
Nu efter at tvi flyttat till grannkommunen, så har vi fått flera erbjudanden om plats där vi tidigare bodde… Lite försent.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 Det är inskrivet i lagen att man är skyldig ordna plats "utan orimlig fördröjning" eller liknande formulering.
De flesta kommuner tolkar det som att man kan få vänta tre månader.
Den som skrev lagen glömde dock att inför regler om hur kommunen straffas om man inte följer lagen…
Du får inte köra fortare än 110 på motorväg! Om du ändå gör det så bryr vi oss inte…
Man kanske ska göra som den pappan som tröttnade och åkte till kommunhuset och lämnade sin son på morgonen och sa att de fick lösa tillsynen bäst de ville för nu skulle han åka till jobbet.
Han fick tydligen enplats ganska omgående…
Tom
För mig är lösningen att ge "dagis-pengarna" hos föräldrarna.
Så länge politikerna har pengarna och ska fördela dem så kommer det att ske på deras villkor.
Ge varje föräldrar en dagischeck som man lämnar till den som kan ordna bra barnomsorg - då hade det blivit rulle på såväl kommun som andra anordnare av barnomsorg!
Och hade det inte blivit rulle så hade man inte fått några pengar heller…
Men fy - vad saäger jag? Ge makt till enskilda människor? Svär inte i kyrkan!!!

Nej nu får du nog ta dig i kragen Anders! Vanliga människor har varken kunskap eller förmåga att fatta beslut som gäller dem själva!
Politiker är de enda som kan fatta beslut som rör den enskilde individen. Politikerna har ju inte själva deltagit i ett normalt liv med jobb, skatt och andra vardagliga bryderier så de kan ju se allt utifrån med nyktra ögon.
Tom
PS. Kanske bäst att lägga till att inlägget är ironiskt. Det kan ju hända att en politiker läser det… ;-)

#7 Eller ännu bättre, strunta dra skatten från föräldrarna, så slipper pengarna behöva snurra runt i det gigantiska ekorrhjulet
---

#6: Menar du allvar? Eller är detta ironiskt?
På sätt och vis hoppas jag att han gjorde det, fast utan att lämna barnet då ;-)
Kan tänka mig att det satte fart på komungubbarna.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Åsa, Ironi kan jag inte kalla det vare sig det är sant eller inte. Men man ska aldrig kolla källor när man har en bra story… ;-)
Så om det är sant eller inte har jag ingen aning om men det är så jag har hört det.
En annan historia som jag vet är sann är en arbetskamrat jag hade får några år sedan. Han hade en autistisk son som Täby kommun inte ville hjälpa eftersom de inte insåg att han behövde den hjälp som pappan ville. Då åkte han upp till kommunen med sin son och åkte inte därifrån förrän kommungubbarna hade lovat honom all den hjälp han ville ha. Men han hade gott om pengar och var chef/ägare för ett ganska stort dataföretag så jag kan tänka mig att han hade lite mer kraft i sina ord än en stackars vanlig dödlig.
Tom
Tom
#11 Jo, det är lite trist - ska man få möjlighet att påverka i detta land så finns två vägar - föreningsvägen eller pengar.
Välkommen att flytta till Nacka - här har vi barnomsorgscheck. :)
Skämt åsido - det är platsbrist här också, men inte så extremt som det verkar vara i Täby. Här kan det vara svårt att få plats inom den egna kommundelen, men så vitt jag vet har det ändå fungerat.
#3: Jag tror att det är oväntade saker som fungerar. Oberäknerliga personer får lättare sin vilja igenom är min uppfattning. Man vet inte vad de kan ta sig till annars.
Investera en förmiddag i ett besök hos kommunen och se om inte det ger resultat. Säg att du kommer tillbaka dagen efter om de inte har en plats.
Eller gå direkt till det dagis du vill ha plats på. Nästan alla är privatägda i Täby.
Vänliga hälsningar
Niklas
Efter några samtal ser det ut som om vi eventuellt får en plats på en Montessoriförskola i närheten. Den är inte lika nära som förstavalet och den är väldigt liten och enligt rykten har de tidigare haft vissa personalproblem. Men får vi platsen kommer vi att prova i alla fall.
Tom
Lycka till Tom!
Pedagogiken är bra, men det krävs ju att en del annat också fungerar…
Flytta till Upplands Väsby, vi har hög skatt, men en en mycket bra barnomsorg. Något ska man ju få för sina skattakronor.
Ja, en mycket bra BARomsorg låter ju härligt!

Ja det vore ju inte dumt att ha
#17 Thomas - sen har ni ju en kommunist som ordförande i BUN. Låter som rena idyllen…

Jag har inga problem med det, bara det fungerar bra
#17 Jamen vi trivs ju så bra i vårt lilla hus! och det råkade ligga i Täby…
Tom

Ja, det kan ju bli lite kruxigt kanske att flytta hela huset ;-)
Fast onekligen skulle det vara behändigt ibland om man kunde det.
Audiatur et altera pars
Husvagn heter det tror jag ;-)
Tom
Tom, det jag menar är inte att flytta huset eller att byta till en husvagn. Men, det verkar som kommuner med låg skatt har problem med barnomsorgen, eller har jag fel? Det finns ju andra fördela med låg skatt.
#25 Jag är för dåligt insatt i Täbys kommunalpolitik så jag har faktiskt ingen aning om varför de har en dålig barnomsorg. Kanske beror det på att politikerna antingen inte har egna barn eller att de ändå inte behöver stå i dagisköer som vi andra?
Att de har en lägre skatt tror jag kan bero på att det bor ganska många männskor med en hög inkomst och därför får de in tillräckligt med pengar i alla fall. Eller skulle i alla fall få in tillräckligt om vi inte var tvungna att betala RobinHoodskatt till andra kommuner.
Tom

#26 Vill bara säga att kvaliteten på själva omsorgen är jag så oerhört nöjd med, i Täby alltså. Det dagis mina barn gick på där, det saknar jag varenda dag då jag lämnar styvsonen på sitt dagis i Vallentuna. Vilket skruttdagis! Och det hade dock ett av de bättre ryktena av dagisen här omkring. Så, när man väl har en plats i Täby skall man nog vara rädd om den. Nu skall han börja sexårs i sommar, så då är det inte lönt att byta.
Tror detta beror mkt på att de flesta dagisen i Täby är privatägda. De kan styra sin omsorg friare och verkar ha högre krav på sin personal än vanliga kommunala. Iaf om jag jämför med det vi har nu.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag kan nog inte hålla med dig om att Täbys förskolor skulle vara bättre på grund av att de är privata.
Det finns bara en sak som verkligen har betydelse när det gäller om ett dagis är bra eller dåligt, PERSONALEN, PERSONALEN och PERSONALEN!!
Vi har just varit och tittat på "Montessoriförskolan" som vi eventuellt får plats på. Det var inte alls roligt. Deras uppfattning om vad Montessori är stämmer inte med vår bild av Montessori. De hade inga fasta riktlinjer för någonting och personalomsättningen har varit väldigt hög.
Tjejen som visade oss runt sa av misstag att personalomsättningen hade varit hög den senaste tiden och därför var det saker som inte var som de skulle. När jag frågade varför sa hon att hon inte visste eftersom hon bara hade jobbat sedan förra året. Då frågade jag när omsättningen hade varit så hög och hon svarade att den var det nu. Sen hänvisade hon bara till deras chef.
Så uppenbart ville hon inte svara på min frågor.
Någon annan frågade om vilken policy de hade när det gäller sjukdomar. Hon svarade att det satt någon lapp någonstans därinne som tydligen handlade om sånt men att hon inte hade läst den själv… Seriöst va?
Vi frågade lite om hur de tillämpade Montessoripedagogiken i sitt arbete med barnen men det visste hon inte riktigt eftersom det var en annan fröken som var montessorilärare.
Usch vad tråkigt! Jag vill inte att min dotter ska gå där! Samtidigt som jag inte vill ha kvar henne där hon går nu. Både på grund av att det är i en grannkommun men även därför att det inte är så bra där.
Tom
I Täby finns det bara en kommunal förskola vilket gör att platsgarantin inte fungerar. Jag vet att kommunen har försökt bearbeta förskolorna i området och få dem att ta in fler barn. Fördelen med att vara privat är att de kan säga nej, till skillnad från de kommunala förskolorna som styrs av politikerna på ett annat sätt.
Täby har delvis löst problemet med att betala förskoleplatser i andra kommuner, men då gäller det att man får plats i en grannkommun också, vilket inte är så lätt. Jag är glad att vi redan hade en plats då vi flyttade.

Usch, Tom låter inte alls så skojigt för dig och din dotter nu. Att ha ett bra dagis är så otroligt viktigt.
Hade mina barn på ett dagis i Älvkarleby förrut, mycket tjafsande med personalen var det, och man fick känslan av att de föredrog att barnen inte kom. Nu har jag min minsting på ett dagid i Älvkarleö som öppnat, helt underbar personal. Och det är personalen som gör om det är bra eller dåligt. Här är det super, och Sanna trivs som fisken i vattnet. Ett sådant dagis önskar jag alla fick gå på när man är liten.
Audiatur et altera pars
Ja, usch vad tråkigt det låter Tom. Det betyder så otroligt mycket att ha ett bra dagis.
Själv har jag "alltid" varit medlem i en förening som driver dagis. Många fördelar:
- Insyn och påverkansmöjlighet
- Man kan ställa sitt barn i kö direkt det föds
- Man vet tidigt var ´barnet ska gå och hur det är