Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 2695 ggr
Gasoline
0

Årliga musbesök

Nu har de årliga musbesöken satt igång, vi skulle verkligen behöva skaffa oss en katt.

Allt vi lägger i musfällorna snor dom utan att musfällan utlöses, vi MATAR våra otroligt söta men väldigt ovälkomna gäster.

Jag har idag kommit på två små söta och ovälkomna pälsbollar när jag gått in i köket, men ingen mus i någon utav fällorna.

Någon som har bra tips på vad man kan sätta i fällorna, något dom inte kan sno?

Det klassiska, ost, har vi provat. Det är helt ok.
Honung och jordnötssmör är deras favorit, men detta slickar dom oftast i sig utan att fällan utlöses.

Man skulle behöva något som är segt och svårt att slicka i sig, någon som har en liknande konsistens med tuggumi.

Jag är väldigt nogrann med att ställa undan ätbara (för oss) saker när jag inte är hemma eller ligger och sover. Nu behöver jag tydligen ställa undan sakerna när kjag byter rum, de börjar bli fräcka.

(Vad lägger man detta i för kategori?)

Gasoline
0

Ber om ursäkt, vart mycket snack och lite om själva fråga.

Det var helt enkelt skönt att få ut det =)

Men kort och gott; Några bra tipps på ätbara saker att ha i musfällan? Råttfällan snarare, musfällerna utlöser dom, snor maten och i vissa fall drar de även iväg med fällan. Misstänker att fällan flyttar sig när de fastnat med svansen eller liknande.

Vilda-Matilda
0

Jag har fångat många möss genom att sätta fast en mandel.

mössen får kämpa lite för att kunna tugga på den med resultatet att fällan slår ihop. Men det gäller ju då att mandeln sitter fast hårt.

Gasoline
0

#2 Hur får man dit en mandel =/

Vilda-Matilda
0

Det är lite trixigt och i bland får man dela på den…

Men den typ av fälla jag har använt har en liten "tunga" som det är meningen att man vickar upp och fäster en bit ost på, men jag hae vikt den tungan över mandeln.

Man får testa lite olika sätt att fästa mandeln.

Gasoline
0

#4 Jag har en sån där klassist som man ser på tecknade filmer. Våran har som en liten krokliknande flik.

Jag blötlade hasselnötter idag (bakade bröd) och upptäckte då att dom vart ganska mjuka, kanske skulle testa detta med en mandel, det kanske underlättar.

Vilda-Matilda
0

Ja, sån fälla jag menade…

Eller testa med nötter om du har några kvar :)

Annars är det nog bara att testa med mandel oxå.

Halvdansken
0

Tror vi kört med rökt korv. Sen flyttade katten Elvis in, och då kunde vi slänga fällorna. Make till duktig jägare har jag inte sett.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gasoline
1

Tack för era tips. I natt hade vi honung i fällorna, jag vaknade mitt i natten utav att det snäll och den stackars krabaten skrek hjärtskärande :'( Gick ner i köket för att ta hand om det men då låg fällan upp och ner och musen var borta. Han fick sig nog en rejäl smäll :-/ stackarn. . Helt sjukt hur man kan tycka synd om en snyltgäst som förstör både hus och inredning :-/

kickboard
1

Köp en modern musfälla i plast som inte behöver något bete.  Lätt att göra sig av med musen sen också:

http://www.toxashop.se/snap-musfalla-plast-2-pack

Gasoline
0

#9 ja, det lät ju som en bra produkt men frågan är ju om dom bara utlöser den och sedan springer därifrån. Vi får använda råttfällor här hemma för de små musfällorna utlöser dom som sagt, snor maten och sticker.

kickboard
1

Vi har använt sådana plastfällor flera år redan och de fungerar bra.

Gasoline
0

#11 ja, då kanske man skulle testa. Det skadar ju inte.