Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: bygga-och-renovera
Läst 17155 ggr
Maja
0

Rengörning av golvbrunn

Jag har googlat och letat efter svar men inte riktigt kunnat lösa mitt problem. Nu hoppas jag på att få hjälp av er!

Jag bor i ett lite äldre lägenhetshus med två badrum. På övervåningen har vi ett nybyggt badrum med dusch, badkar etc. där jag kan rensa golvbrunnen i duschen enkelt genom att lyfta upp "locket" och sedan plocka upp själva vattenlåsinsatsen och rensa bort allt hår och skit.

Däremot så har jag lite problem med duschen på nedervåningen. Den har fått för sig att vara halvt igentäppt med skit som jag inte kan få bort. När jag står i duschen så rinner det undan bra till en början, men efter några minuter så stiger vattennivån på golvet och det rinner undan sakta, sakta, sakta. Jag har plockat bort locket och försökt att rensa i "hålet", men det finns liksom ingen skit där. Det går inte att rubba vattenlåsinsatsen en millimeter heller.

Hur gör man rent i golvbrunnen om det inte finns någon skit i den och om man inte kan röra vattenlåsinsatsen?

Maja
0

Hm, jag kokade massa varmvatten och hällde över, gnuggade med en svamp och kunde pilla loss lite skit på själva vattenlåsinsatsen. Det finns som en "knapp" att trycka på (den är mjukare än alla andra delar). Så jag provade att trycka ner "knappen" och dra/rycka/vrida på den delen som jag vill plocka upp men nej… Den sitter som berget.

Eller så är det jag som har för klena armmuskler? 😃

Nilamson
2

Kokhett vatten och propplösare? Kemisk rengöring alltså. Förmodligen behövs en rejäl rensning av rören, längre ner än du når och rörmokare kan hjälpa till om man inte fixar det själv.

Maja
0

Jag har en Mr Muscle Kaustiksoda. Vågar jag använda den? Är rätt att den ska fräta sönder plast…?

annia1
0

Maja nu vet jag inte hur det funkar med att lyfta upp delar från en brunn för det har jag aldrig gjort. Men det du beskriver med en knapp, du ska troligen ta bort själva knappen. För det är i det hålet man kör ner ett rensband om man använder ett sånt, åtminstone gäller det i lite äldre golvbrunnar.

Hur du får bort knappen beror på hur den ser ut. Är den platt och rund så får du försöka få under en skruvmejsel eller nåt annat platt och försiktigt bända loss den. 
Sticker den upp lite så ev ta en poligriptång och försöka vrida loss den.

Så är det en äldre variant så kommer du bara ha ett litet hål som du kan "arbeta" i. Visst du får i ett finger, men annars har du nåt med en liten krok på. Tex en virknål eller nåt annat litet som du kan få in och dra ut med för det kommer sitta massa hår och gegga inne där.

Som regel så räcker det med att rensa där. Men spola hett vatten efteråt så att resterna sköljs bort.

Svårt mig att förklara i text vad/hur man gör.

.

VildaVittra
0

Det låter som stoppet sitter långt in och då skulle jag faktiskt ringa en rörmockare. Helst inte på en fredagkväll.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maja
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för svaren! Jag ska försöka att se om jag kan pilla loss knappen i eftermiddag när jag kommer hem från jobbet. Lite halvdålig bild, men så här ser det ut.

annia1
0

Maja så där ser min brunn ut och det är den vita knappen du ska ha bort. Som regel räcker det med att göra rent innanför den. Men som jag sa spola varmt vatten sen så att de rester som finns spolas bort. 

Använd helst nåt med krok så du kan dra bort det som finns innanför och känn sen efter med ett finger inne där så du känner att det är rent.

.

Maja
0

Tack! Jag försöker att "pilla bort den" när jag kommer hem! Återkommer med uppdatering!

annia1
0

Du kan få ta i lite. För den delen som går ner är räfflad ungefär som en skruv. Och då det verkar vara länge sen det gjordes rent så kan det även ha "geggat" fast lite. Du har dock fördelen att du verkar komma åt den från alla sidor så du kan få "bända" från flera sidor för att få upp den.
Så vad du än använder för att få bort den försök att se till att du kommer så långt in som möjligt på den. Hoppas du förstod vad jag menade för det är svårt att beskriva med ord.

.

dolfen
0

Om du använder propplösare, läs bruksanvisningen.

Har för mig att jag, på en sådan förpackning, läst att vattnet ska vara kranvarmt. Alltså varken kallt eller kokhett, för då skulle det kunna bildas (någonting)-sten.
(Jag kommer bara ihåg att "sten" var med i det där ordet.)

Maja
2

Åh, jag glömde att ge er en uppdatering!

Jag köpte en sådan här, men fick inte upp knappen/proppen (vad det nu heter), så jag fick liksom lirka in den genom vattenlåsinsatsen. Jag vevade runt den några varv och drog sedan upp en halv kattunge kändes det som. Fy f-n vad det stinker och trots gummihandskar så fick jag gnugga rent händerna med tvål flera gånger! Men nu rinner vattnet utan problem och jag blev så glad så att jag passade på att rengöra både badkaret och andra duschen. Det var ju ganska kul faktiskt! 😃

dolfen
2

Jo men visst är det kul när saker "löser" sig så där. 🙂

Maja
1

#12 - Ja, verkligen!

annia1
0

Vad bra att du hittade en väg. Att du inte fick bort knappen tror jag beror på att det har blivit gegga på insidan på den. Men nu har du ju ett annat verktyg att använda istället när du märker att det börjar bli stopp igen.

Kan tänka mig att det luktade illa då det var länge sen det gjordes rent.

När det gäller propplösare. Nu vet inte jag hur dom funkar, men dom tar väl bara typ fett och tvålrester och sånt. Jag tror inte att propplösare funkar att få loss hår som sitter fast som det gör i en brunn till dusch eller till badkar för håret har ju fastnat på kanten i vattenlåset. Där gäller nog manuell rengöring.

.

[Forest]
0

11 👍

dolfen
0

#14 - På min propplösare står det att den löser upp proppar av fett, tvål och hår.

Något att tänka på är att propplösare (kemikalier) inte är så där jättebra, miljömässigt.

[Forest]
0

16 har du provat att rensa din borste och sen lägga lite propplösare+ lite vatten? jag har provat det och inget hände med hårstråna utan dom var hela 😉

dolfen
0

#17 - Hårstrån som ligger i fukt borde påverkas av fukten. Huruvida de reagerar likadant på propplösare som hårstrån som "förvarats" i luft vill jag låta vara osagt. 🙂

Kemikalier i naturen är aldrig någon höjdare. Dock kan vissa omständigheter kräva viss kemikaliehantering.

(Hmm. 🤔 Varför kände jag mig som en politiker i senaste meningen?) *ryser*

annia1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vet inte jag hur propplösare funkar för jag har aldrig använt sånt. Så det blir vad jag tror och vad min logik säger mig. 

Och jag har svårt att tänka mig att propplösare kan lösa en propp som sitter i/på själva vattenlåset i en golvbrunn till dusch eller badkar. För som regel så har håret fastnat uppe på kanten och sen har tvålrester gjort att det har geggat ihop sig mer. 

För att en propplösare ska kunna funka så ska medlet alltså vara så frätande att håret går av. Ja för håret måste gå av för att det ska kunna släppa från kanten och ramla ner på andra sidan "väggen". 

Jag har ritat en någorlunda bild hur ett vattenlås i en golvbrunn normalt sett ser ut. Och det röda är där håret fastnar. Och dit längst upp når inte propplösare av den enkla anledningen att vattnet inte ligger kvar däruppe så att det kan fräta sönder det. 

Om proppen däremot sitter nånstans nere på den plana delen så kan jag tänka mig att propplösare funkar bara man får ner medlet så det kommer till själva proppen. Och för att få propplösare ner i röret så måste man få bort knappen så att man få ner medlet på rätt sida "väggen".

Det hus jag bor i är byggt 1970 och har hittills inte behövts tagits hit nån rörmokare utan stoppen sitter där jag ritat så bara rensa bort det manuellt så är det öppet sen. Och man får rensa då och då för hår fastnar där.

.