Varför blir maskindisken plötsligt inte ren?
Hej alla!
Kan någon förklara varför vår diskmaskin plötsligt vägrar diska rent!
Med lite tur blir glas och alla skålar som ligger upp och ner rena, men tallrikar och bestick förblir "odiskade".
Vi har en s.k. bänkdiskmaskin av märket Siemens (ser likadan ut oavsett märke!) insatt i ett underskåp av tidgare hyresgäst. (Inget av våra skåp passar en normal diskmaskin utom de 45 br. som finns nu).
Påfyllningsslangen är direkt kopplat till kökskranen (ovan diskbänk – gräsligt fult!) och tömningslangen går under diskbänken.
Vi har kört maskinen tom med ett speciellt rengöringsmedel som dock inte hjälpte. Vi har inte använt avhärdningssalt eftersom vi har väldigt mjukt vatten (Göteborg) och tror heller inte det är orsaken.
Min teori är:
1)
Vattnet har inte fullt tryck, eller inte fyller maskinen riktigt, diskmedelfacket öppnar sig som det skall men blir aldrig helt tömd.
2)
Innan maskinen sa ifrån hade ett glas gått sönder och jag plockade bort flera glasbitar – inbillar mig att en glasbit har fastnat i t.ex. uttömningslangen.
Har någom erfarenhet av detta och kan hjälpa oss? Eller skall vi förpassa diskmaskinen till återvinningen? Vi har ju ingen lust att betala rep.kostnader för en 8 årig diskmaskin när vi ändå planerar skaffa en ny smal diskmaskin, – dock inte just nu!
Lisa
Min spontana reaktion var att din bänkdiskmaskin har hållit väldigt länge om den är åtta år gammal. Den kanske helt enkelt har gått sönder av ålder?
Har du kollat så att diskarmen kan snurra fritt i maskinen?
Tom
Har du gjort rent eventuella filter? Prova att hälla diskmedlet direkt i maskinen och köra den utan förtvätt (om det finns). Då bör det inte vara problem med att diskmedlet inte används. Är det något som sitter i vägen så att diskmedelsfacket inte öppnas ordentligt?
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för snabba svar!
Jo, maskinen har några år på nacken, men vi är bra två i hushållet så den har bara körts ca 1 ggr per dag. 10 år borde den väl ändå hålla?
Ja, diskarmen snurrar fritt.
Filtren rengörs ofta och jag har testat med diskmedel direkt i och kört utan förtvätt (så får jag i alla fall glasen rena). Diskmedelfacket öppnas helt men ändå med ovan nämnda disksätt så förblir gammalt diskmedel kvar i facket. Det är som att inte vattnet når dit.
Återstår att testa med avkalkningssalt (som jag inte tror på) sen blir det väl tippen.
Fast jag är så nyfiken på vad det kan vara för fel som så tvärt uppstod. Nån liten fånig mekanism t.ex. …?
Vänliga hälsningar,
Lisa
Om det inte verkar komma ordentligt med vatten, men allt annat tycks fungera kan det vara vattnet som inte sprutar ut ordentligt ur munstyckena. Kanske har någonting fastnat så att den inte kan suga upp det ordentligt vid cirkulationen.
Vänliga hälsningar
Niklas
När maskinen inte klarar av att tvätta rent - framförallt sköljer dåligt så brukar jag först göra rent sköljfiltren, sedan tar jag av sköljarmarna - där fastnar ofta sådant som äggskalsbitar, eller delar av tandpetare.
Det kan se lite ut, men kan man få bort det brukar effekten vara stor.
aah busan, samma problem som jag..:) dock har jag inte hittat nån annan lösning än att bara diska om det.
dock har våran maskin, som också har ett par år på nacken, börjat låta väldigt konstigt, nästan skrikigt när man diskar…
kanske är det för att jag diskade mina plast-akvarieväxter…

Haha! Smart bubbel =)
Efter att ha läst den här tråden så kanske jag ska vara glad över att jag handdiskar ändå. Då blir det iaf alltid rent! 
Men jag måste fråga #3: En gång per dag, är det lite? Jag tyckte det lät mycket…