Hemmet iFokus

Hemmet

Etikett: ekonomi-och-juridik
Läst 3017 ggr
Tom
0

Slänga sopor i annans tunna?

Är det någon som vet vad som gäller angående att slänga sopor i någon annans soptunna? Jag är INTE intresserad av olika åsikter utan vill veta vad juridiken säger. Det är nämligen så att vi bor vid en park där många barnfamiljer och hundägare brukar vara och de tycker att det är jättepraktiskt att använda vår privata soptunna till deras hundbajs och barnblöjor bland annat. Tom

Vixxen
2

Du kanske kan få bättre svar om du lägger upp tråden på Brott iFokus?

Tom
0

Bra förslag! Nu har jag gjort det, tack!

Misarn
0

Är också lite nyfiken :-)

Tom
0

Jag fick ett mycket bra svar från Moa på brott I fokus: "Jag skulle tro att det faller under olovligt brukande. Om någon enskild person slänger något litet så vet jag ej hur det skulle bedömas, om en granne regelrätt nyttjade fel tunna så ser jag en större möjlighet för fällande dom.  BrB 10 kap 7 §:"Om någon olovligen brukar någon annans sak och därigenom vållar skada eller olägenhet, döms han för olovligt brukande till böter eller fängelse i högst ett år. Detsamma skall gälla, om innehavaren av en fastighet brukar denna till men för annans rätt till den genom att olovligen bygga, gräva, plöja, ta upp väg, låta kreatur beta eller vidta någon annan dylik åtgärd. Är brott enligt första stycket grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207)."" Tom

Misarn
0

#4 det var ett bra svar, tänk om dom som slängde saker i andras soptunnor visste om det, undra om det skulle bli någon skillnad - tror knappast det dock!

Fridaybrew
0

Intressant att fängelse finns med i straffskalan. Det innebär att du kan göra ett envarsgripande nice =)

/Fridaybrew

mariatingsund
2

Då kan du citera paragrafen och tejpa på din soptunna, jag tror knappt någon vågar kasta något där i framtiden :)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Fridaybrew
2

Sätt även upp ett pris för att kasta sopor i kärlet tex 10 000 kr så då när det väl kommer upp i rätten så är skadeståndet redan etablerat minimum. istället för ett par hundralappar o dagsböter. så blir det att de ska naturligtvis betala för tjänsten samt dagsböter.

/Fridaybrew