Kostnad för att gräva avlopp och vatten
Funderar på att köpa en liten sommarstuga och bygga om för åretruntboende. Nuvarande ägare kommer betala anslutningsavgiften för kommunalt vatten och avlopp men vad kan själva material och arbetskostnaden tänkas kosta? Finns det något riktvärde vad det kostar per meter att gräva ner rören? Nu finns det bara ett utedass så jag får ju bekosta bygge av enklare toa/dusch i stugan men ändå intressant att veta vad arbetet på tomten kan tänkas kosta. Ser ut att bara vara gräsmatta på hela tomten och lätt att ta sig dit på bra väg.
Lättast är nog att du kollar med olika byggfirmor för pris det kan skilja sig ganska mycket mellan olika.
Kanske att någon har gjort något liknande och vill berätta lite om kostnader och storlek på jobbet. Förstår om det kan skilja en del men jag har inte den blekaste om det är 10k, 100k eller 500k det rör sig om. Behöver ha lite siffror att räkna på för att se om det är värt att hoppa på ev budgivning.

Hur långt är det att gräva? Vad betyder "anslutningsavgiften" (för oss var det liksom hela alltet - att anslutas till avloppen). Finns det kommunalt v/a tätt på dig? Finns det andra ledningar (gas, el) som man ska ta hänsyn till? Ska gamla rör dras om? Ska gamla toaletter tas bort?
Vi betalde ca 80.000 för vårt och då ingick vi i en stor satsning med många hus, och det var enbart kloakering (toa + vatten från kök och badrum), vatten har vi från egen brunn. Antal meter på egen tomt ca 20.
Vi behövde dock två nya samlingsbrunnar (lite stökig gammal rördragning), och helt nya stickledningar från 3 ställen till samlingsbrunn, plus att vi ville ha nergrävt "lock" i metall och inte nåt fult grön plast som stack upp.
OBS. Jag bor i Danmark, det kan var helt andra priser i Sverige.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Anslutningsavgiften är vad kommunen vill ha för att man ska få koppla på sig och innehåller väl på sin höjd vattenmätaren samt en besiktningsman.
Möjligt att kommunen drar fram en kopplingspunkt till ens tomtgräns i denna kostnad också.
Det går ju läsa överallt där folk gnäller på kommunernas höga anslutningsavgifter när sommarstugan blir tvingad att ansluta men inget vad slutnotan hamnade på när allt är klart.
Nu tror jag inte att jag kommer hoppa på detta projekt men det är ändå intressant att veta hur det går till och vad som tillkommer utöver anslutningsavgiften när man vill ansluta till kommunalt VA.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag säga 1500 kr per löpmeter för grävning och material om det inte behövs sprängning. Tom