Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7384 ggr
Pia
1

Lakan & påslakan

Mina favoritpåslakan är av riktigt tjock, frasig bomull (sköljmedel vill jag inte veta av!), det skall prassla som av papper när man lägger sig på nytvättade lakan - åh så skönt…:)

Riktigt fina linnelakan går också väldigt bra förstås. 

Mjuka bomullslakan eller sidenlakan göre sig icke besvär hos mig - hu så hemskt till och med… 

Sedan är det ju det här med trådtätheten, det sägs att en högre trådtäthet ger finare lakan, ger bättre sömn… För mig känns det som om en högre trådtäthet borde ge silkigare, mjukare lakan, eller?

I fallet påslakan tycker jag inte alls att dyrare nödvändigtvis är bättre, måste nog säga att mina absolut bästa påslakan, som hållit i evigheter, är ett par som jag köpte i en katalog för evigheter sedan, för 9:90/set…

Vad har ni för favoritpåslakan? Kanske något särskilt märke som ni vurmar lite extra för? Tycker ni dyrare är bättre?

Susanne
0

Sidenlakan håller jag med om att de är hur osköna som helst.
Gillar torktumlade supermjuka lakan med sköljmedel bäst.
Inget går upp mot att ta ett hett bad och sedan krypa ner mellan mjuka väldoftande lakan. Sommartid hänger jag ut om jag kan, det luktar ännu mer speciellt/gott.
Har inget särskilt märke som jag gillar bäst :(

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Faxlin
0

Jag vill att det ska vara riktigt mjukt och mysigt när man lägger sig. På vintern måste jag säga att jag föredrar flanell lakan då jag är en fryslort. hihi
Men på sommaren är det bomulls satin som gäller. Det är så otroligt mjukt och skönt och man slipper satinets vanliga glansiga yta liksom.

Då det gäller märken har jag ingen favorit, utan jag kollar på dem på plats. Kan man se igenom lakanet eller påslakanet så är det taskig kvalité och inget jag köper. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tom
0

Visst är det viktigt att mina lakan är mjuka men en annan sak som jag värdesätter är att de täcker bäddmadrassen med råge så att instoppningen inte åker upp under bäddmadrassen. Då korvar sig lakanen och blir obehagliga.

Jag gillar bomullslakan men det beror troligen på att jag alltid har haft det och är van vid det. Jag har provat siden någon gång men gillar det inte alls. Det känns som att sova på plast.

Tom

Anne
0

Själv är jag riktigt svag för dyra, dyra lakan. Lexington, framför allt. Vi samlar så sakteliga ihop till ett set.. vi köper en del lite då och då. Nu är vi uppe i fyra örngott, så vi får väl köpa påslakan snart. :)

Anne
0

Glömde ju - annars gillar jag rätt mjuka lakan, har ett par i trikå som är helt grymt sköna.

Bomullssatin är också mysigt. Men verkligen inte blanka lakan.

rumpino
0

jag köpte några bomullssatin på hemtex nyligen som var väldigt sköna! de rekommenderas!

Pia
1

Bara jag som gillar frasiga lakan verkar det som, vad skönt flera sådana över till mig m a o:)

Anne
0

Pia, jag har två par i bäckibölja.. blir helt knäpp av att sova på så frasigt. Det LÅTER ju! :)

Faxlin
0

Ja visst är bomullssatinen sååå underbara. hihi
Mjukt och skönt men ändå inte så där glansiga så man halkar ur sängen.
Självklart ska man inte snåla med lakansbredden. Usch för lakan som åker upp och knörvar sig när man sover.

Någon som testat kuvertlakan?
Otroligt praktiska, de ligger där de ska. hihi

Audiatur et altera pars

Pia
0

Åh, Anne, bäckebölja är ett par av mina favvislakan, hur mysigt och frasigt som helst:)

Kuvertlakan, är inte det som att bädda säck?:)

Tom
0

ÅsaF, hihi. Jag blir bara lite nyfiken, hihi, om det är så att du fnissar oavbrutet även i riktiga livet, hihi, när du konverserar med människor, hihi?

Tom, hihi

AndersE
0

Lakan ska vara av bomull. De ska tvättas utan sköljmedel och de ska manglas…

Alltför billiga blir sneda och kan inte manglas.

Faxlin
0

Nejdå Tom, jag fnissar nog inte oavbrutet, men jag ler då nästan jämt, om jag inte skrattar. Är en glad skit liksom. Dessutom så är det så mycket lättare att skriva med hihi så förstår folk att inlägget inte är surt på något sätt. Har varit på så många sajter där det är svårt för folk att förstå vilken sinnestämning man är på. Så då är det bättre att skriva ut ett par hihi för mycket än att glömma det och väcka frågetecken.
Hoppas du blev nöjd med svaret Tom.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

jand
0

Jag har letat som sjutton efter lakan som är lite grövre liksom, raka motsatsen till satin ska det vara. De får inte vara hala. Kanske menar jag prassliga som Pia säger? Var hittar du dem Pia? Vi har dubbeltäcke dessutom vilket begänsar urvalet en smula…

Faxlin
0

Kolla på Jysk jand. Där har de dessa prassliga (hårda kallar jag dem för) lite grova påslakanseten och lakanen också. Finns till dubbeltäcke med, men inte så stort sortement som sagt var.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Tom
0

ÅsaF, Klart att jag är nöjd med svaret =)

Tom

Faxlin
0

Vad bra då Tom, vill ju inte att du ska behöva gå omkring och fundera över mitt fnissande. Du har säkert bättre för dig. hihi

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Pia
0

Jand, jag har nämligen haft tur och har en jättebunt av gamla ärvda lakan och påslakan som är så där härligt hårda och prassliga, evigheter sedan jag köpte något:)

Annars brukar bäckebölja/seersuckerbomull vara bra om man gillar hårdare lakan.

Var man absolut inte skall köpa lakanset om man vill ha hårda, grövre lakan så är det ialla fall IKEA - bara mesigt mjukt och läbbigt:(

Jag tror även att 100% linne i påslakan och lakan är en höjdare om man vill ha lite hårdare lakan, de brukar dock kosta en bra slant…

kickboard
0

Tätvävda bomullslakan är hårdare och de håller också bättre. Jag tycker ändå bäst om mjuka bomullspåslakan. Som underlakan får det gärna vara av den hårdare sorten som är lufttorkade utomhus och hårt manglade. Härligt att lägga sig i en nybäddad säng med doft av frisk luft !

elenor
0

Pia -  det finns faktiskt undantag på IKEA också, även om det ibland är undermålig kvalitet där.
Vi har en omgång Ikeapåsslakan av tjock, tätvävd bomull. De uppför sig dessutom exemplariskt efter tvätt och tumling - bara att sträcka och vika ihop till ett perfekt paket. Faktiskt bland våra favoriter!

Pia
0

elenor, jo jag har också hittat bra påslakan där, så initialt var jag positiv och köpte gärna flera, dock har jag aldrig mer stött på de där av bra, tjock kvalitet där… Kanske lite som det mycket med tiden, man tummar på kvalitén för då är folk tvungna att köpa nytt oftare…:/

Ibland är det också svårt att se om det är riktigt bra bomull förrän efter första tvätten. Å andra sidan chansar man ju hellre på ett billigt påslakan som IKEAs än ett dyrt, som inte alls behöver bara vara av bättre kvalitet…

elenor
0

Våra IKEA lakan är ganska precis fem år gamla, och jag tror att de finns i sortimentet fortfarande, så det går att hitta bra kvalitet än! 

Det är om att dyrt inte alltid är bättre, det har du verkligen rätt i Pia!

Det tycker jag gäller väldigt mycket på kläder. Förr kunde man gå in i kvalitetsbutiker och få betala mer, men också få bättre kvalitet.
Idag har ofta ""kvalitetsbutiken" samma dåliga kvaliteter, fast de är ändå dyrare.

AktieTrader
0

#14 jand, har du provat juteväv som lakan. Det är raka motsatsen till satinlakan Skrattande

Mela
0

Usch för IKEAS lakan. Köpte ett gäng för drygt ett år sedan och dem är noppiga redan. Har hemvävda lakan som är kanske 50 år gamla och dem är toppen!

Pia
0

Ja mormors gamla lakan håller galant år ut och år in, *det var bättre förr*:)

AndersE
0

Jag tror man kan hitta gamla vävda lakan i fin kvalitet på loppisar för "ingenting".

Ett problem kan vara att de ofta är lite små.

Cattis
0

Jag har flera lakan från IKEA och tycker att nästan alla har varit okej, ett par riktigt bra. Bara en gång har jag köpt lakan där och blivit riktigt missnöjd. De tappade färgen efter ett par tvättar och örngotten blev missformade. Men annars duger de bra, och är skapligt billiga.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Mela
0

Gammelmormors lakan var mycket riktigt för små, så jag sydde ihop ett par. Ingenting att visa upp på Antikrundan kanske men oj vad de är trevliga att sova på!

AndersE
0

#28 Jo, så kan man ju göra…

Ja, när det gäller sova och lakan minns jag ännu när jag sov över hos farmor. Manglade bomullslakan och tunga täcken. Oj, vad man sov gott.

Husmusen
0

Håller verkligen med om sköljmedlet! Jag gillar f.ö. Lexington och Hoie.

www.husmusen.blogg.se