Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketterproblemlösning-och-frågorvatten-värme-sanitet-ventilationradon-mögel-ohyra-buller-störningar
Läst 478 ggr
blåbärspajen
0

Konstig lukt inomhus

Hej jag har börjat få en väldigt äcklig lukt inomhus och vet inte vad det beror på, känner lukten lite på dagen men det blir mycket värre på kvällen. Vad kan det bero på? Har luktat överallt och förstår inte var det kommer ifrån..

• Redigerat 2022-05-03 09:37 av Niklas
Maria
1

Bor du i hus så kan det vara någon död mus/råtta i väggar eller golv som luktar.

/Maria

Lillyrod
0

Det kan även hända om man bor i lägenhet. Jag har vind över mitt tak och varje höst dör någon mus av giftet som är utlagt där. Det brukar stinka förfärligt i en vecka ungefär innan det försvinner. Oftast då på bara ett ställe i lägenheten.

Maria
0

Ja det kan såklart hända lite varstans 😉

/Maria

johan
0

Kanske kolla att vattenlås till dusch, badkar, handfat sitter som dom ska.

Mvh // Johan

annia1
1

blåbärspajen, jag tänkte börja med det som även johan skrivit, men på lite annat vis. Oavsett om du bor i hus eller lägenhet se till att det finns vatten i alla vattenlås. För är nåt vattenlås tomt då kommer det upp lukt från avloppet. Så spola vatten på alla ställen där du kan använda vatten. Det som johan nämnt, men även om du har golvbrunnar tex vid tvättmaskin. I hus kan man ha fler golvbrunnar i alla fall om man har källare.

Sen om du har tvättmaskin i din bostad. Rengör den. Både silen, tvättmedelsfack och se till att köra rengöring. Du använder ättika och kör på högsta temperatur. Kanske göra det i alla fall två gånger.
Här är en länk till hur mycket ättika du ska ha. Det finns andra varianter på vad man ska använda. På andra ställen så står det att man ska ha ättika direkt i trumman. https://skonahem.com/inredning/badrum/attika-i-tvattmaskinen-bra-pa-sa-manga-satt/

En annan sak. Har du dörrar i din bostad så stäng alla dörrar du kan och ha dom stängda så mycket/länge det går. Hur många dar du behöver ha det beror på hur snabbt du märker vilket rum det luktar det mest. Om du märker att det luktar mer i nåt rum så gå igenom det ordentligt.

Har du djur så fundera över om du bytt till nåt nytt matriel, bomatriel eller annan mat som kanske luktar mer.

.

• Redigerat 2020-10-24 18:30 av annia1
blåbärspajen
0

Jag kanske borde sagt att det enbart lukar i mitt vardags/sovrum (bor i en etta). Det luktar ingenting på toaletten eller köket..
Hur mycket jag än vädrar försvinner det inte..
Sen har jag även börjat få problem med andningen och känner mig täppt hela tiden. Men har varit täppt i näsan sen jag flytta hit för några månader sedan..
Fattar ingenting..

johan
1

#6: Mögel?

Mvh // Johan

annia1
1

blåbärspajen #6 med tanke på det du nu skriver så skulle jag gissa på samma som johan. Speciellt som det inte är så länge sen du skrev en tråd här att du hittat silverfisk hemma hos dig i köket.
https://hemmet.ifokus.se/discussion/1484836/ohyra-i-koksskap-:s

Silverfiskar trivs när det är varmt och fuktigt och mögel brukar kunna komma när det ständigt är fuktigt.

.

• Redigerat 2020-10-24 20:22 av annia1
blåbärspajen
0

ok det är ju inte bra om det är mögel.. men tycker inte att det är fuktigt i lägenheten..

annia1
1

blåbärspajen #9 i och med att du har/haft silverfiskar så finns det sannolikt nånstans mer fukt än det ska vara.

Sen är det tyvärr så för att du ska märka att det är mer fukt än det ska vara så ska det vara rejält med extra fukt. Som tex som det kan bli när du duschat riktigt varmt då märker du att fukthalten ökar. Eller om du torkar tvätt i badrummet så brukar man märka att det är fuktigare i badrummet och ev även i resten av bostaden under torktiden.

Men normalt sett så märker man inte om fukthalten är högre än normalt i olika matriel utan det måste man mäta med instrument. Finns mätvärden för vad fukthalten får ligga på i olika matriel.

Du sa att du bor i lägenhet. Är det hyreslägenhet. Om det är det så gå med i hyresgästföreningen om du inte redan är medlem. Sen kontakta din hyresvärd och tala om att du sett silverfiskar och att du känner konstig lukt och har fått problem med andningen. Är det en vettig hyresvärd så tar den tag i det och ser till att göra undersökningar för att hitta orsaken. Är den inte vettig så vänd dig till hyresgästföreningen och be om hjälp.

.

• Redigerat 2020-10-26 00:29 av annia1
Juwel34
1

Antagligen någon som röker weed nära fläkten som styr hela huset. Är man inte van vid den doften är den rätt äcklig och sitter kvar en bra stund. Hör med dina grannar och lukta i din ventilation.

• Redigerat 2020-10-27 12:13 av Juwel34
annia1
0

Juwel34 #11 du skriver att det kommer in via ventilationen. Visst kan det hända, men då är ventilationen felkonstruerad. Och inte bara det, den är livsfarlig.
För skulle det uppstå brand i nån lägenhet så kommer brandröken spridas till andra lägenheter via ventilationen och det får inte bara ske för uppstår det brand så ska man i de flesta fall stanna i sin lägenhet tills räddningstjänst anser det ok att man tar sig ut.

Så om man tror att man får in nåt från andra lägenheter, eller via nån huvudfläkt som då sannolikt sitter utomhus nånstans, via sin ventilation så ska man anmäla det. Bara det att jag vet inte vart man vänder sig. Men man bör kunna ringa sin kommun och ta reda på vart man vänder sig.

.

• Redigerat 2020-10-27 21:21 av annia1
blåbärspajen
0

#10 kontaktade min hyresvärd men dom trodde inte att det var någon fuktskada och vill inte kolla upp det :( så får kontakta hyresgästföreningen.

blåbärspajen
0

#11 jaha det visste jag inte.. trodde det luktade mer sött än äckligt..

blåbärspajen
0

#12 ja alltså det kommer in på toaletten..

annia1
0

blåbärspajen #15 i inlägg #6 skrev du att det enbart lukta i vardagsrum/sovrum och inte på toalett och kök.

Nu skriver du att det kommer in på toaletten. Så det troliga är då att lukten kommer därifrån och sen sprider sig. För oftast så kommer dålig lukt från badrum eller kök.

Och då finns det väl två alternativ, som jag ser det. Endera är det trots allt avloppslukt som kommer upp och det endera då att det är för lite vatten i vattenlås eller att det kan finnas nån spricka nånstans som gör att avloppslukten kan komma in.

Eller så att det blivit extra fukt där, som kan komma sig av att det inte blir utventilerad ordentligt.

Men kontakta hyresgästförening och be dom om hjälp.

.

• Redigerat 2020-11-11 17:18 av annia1
blåbärspajen
0

#16 ja alltså när personen som röker inomhus röker så kommer lukten in på min toalett av någon anledning. Men den här personen röker inte varje dag men ändå luktar det extremt äckligt i mitt sovrum/vardagsrum varje dag.
Det luktar inte äckligt i min toalett (förutom när han/hon röker då).

Men ska kontakta hyresgästföreningen.