Diskmedel till diskmaskin
Jag har ingen aning om vart på stora i fokus jag ska fråga detta, men försöker här 😛
Igår fick jag äntligen min diskmaskin som jag beställde hos hyresvärden! Men, vad ska jag ha för diskmedel? Vill gärna ha så miljövänligt medel som möjligt, men det måste ju gå hand i hand med ekonomin samt att det är bra om medlet även gör ordentligt rent 😇
Spelar ingen roll för mig om det är pulver eller tabletter, även om tabletter får ett litet plus då de är enklare att använda.
Maskinen är en fullstor Cylinda, men hittar inget produktnummer.
Jag använder Yes Powerdrops som är både flytande och pulver i små "kuddar". Miljövänligt? Njae, maskindiskmedel är nog inte särskilt miljövänligt men jag inbillar mig att ett stort, känt märke har bättre förutsättningar att göra så gott det går. En diskmaskin håller längre om man använder medel av bättre kvalitet, och det är ju också en slags miljöbrsparing och en ekonomisk vinst.
#1 Yes har jag använt i maskiner där jag bott tidigare, men tycker inte att disken blivit ordentligt ren med den 😕
De flesta medlena verkar iaf vara svanmärkta, och det är ju bättre än inget… Kan Coop Änglamarks diskmedel vara något? Har hört från andra att den ska göra ordentligt rent, men att man måste skaffa spolglans vid sidan av istället… 🤔
Jag använder också Yes :) dels för att de ej testar på djur vad jag har hört.
Tyvärr är det nog så att effektiva rengöringsmedel inte är miljövänliga och miljövänliga rengöringsmedel inte speciellt effektiva. Gäller inte bara maskindiskmedel utan de flesta typer av rengöringsmedel, kanske alla sorter.
Det gäller att hitta ett som är tillräckligt bra, men inte mer. Då är man nog så snäll mot miljön som man rimligen kan vara.
Rengöringsmedel som har som sitt främsta försäljningsargument att det är miljövänligt blånekar jag att köpa. Det funkar inte! Jag har gått på den blåsningen tillräckligt många gånger för att inte prova igen.
#4 Förstår vad du menar, är lite den balansen jag försöker hitta men går inte så jättebra… Är ju ingen idé att köpa ett medel som det står är den bästa för naturen, men så måste man köra disken 2-3 ggr för att få den ren 🤔 Är varken ekonomiskt eller naturvänlig lösning då.
Vart iaf att jag köpte Skona, fanns väldigt dåligt utbud på olika märken så tog den som var billigast 😟
Vi använder sun maskindiskmedel (pulver, man köper det i en blå flaska), det är svanenmärkt och funkar hur bra som helst :)
http://www.svanen.se/Inkopare/varor/Product/?productID=52694001
#4 Där håller jag inte med, Grumme används t.ex. till det mesta hemma hos oss. I vissa fall får man bidra med lite mer knogfett, men det tycker jag lätt det är värt för att minska på äckelpäcklet, både i miljön och i vår dagliga närmiljö.
#6 Har hört väldigt olika om Sun, men är väll olika beroende på vilken maskin man stoppar det i 😛 Men kan nog vara värt att testa, körde en disk med Skona igår men varit inte ordentligt rent… Den klarade inte riktigt av mina gamla matlådor.
Kör Grumme i övrig städning med, då jag har djur här hemma. Inte lika illa ifall de råkar få i sig lite grönsåpa efter städning om man jämför med många andra städprodukter.
#7 Ja det verkar ju diffa jättemycket beroende på maskin! Du kanske får testa dig fram :)
#8 Får nog bli så, även om det skulle varit trevligt med en snabblösning 😛
Men tack alla i tråden som velat hjälpa till! Tror nog att tråden kan låsas nu.