Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4426 ggr
pernillaa
0

Våtrumsmatta/tapet?

Hej

Vi ska nu flytta in i ett gammalt hus där de vid bygget aldrig gjorde en ordentlig våtrumsspärr i badrummet så vi kommer bara använda badkaret där varsamt och inte duscha där. Duscha gör vi nere i källaren. Som det är nu är det kaklat golv och halva nedre delen av väggen kakel. Övre delen av väggen är vanlig tapet som börjat släppa.
Vi kommer alltså inte riva upp och göra en ordentlig våtrumsspärr just nu.
Frågan är då om man ska snöra på en ny vanlig tapet som det var innan eller om man ska dra till med en ordentlig våtbarriär som de tycks kallas. Jag har kallat dom våtrumsmatta(även de på väggen) och en annan säger våtrumstapet.
hur som helst är de mycket dyrare och tjorviga att få dit. Är det värt det tro?

Jag har en 6-årig grabb som också kommer nyttja badkaret och jag inbillar mig att det är större risk för vatten upp längs väggen om det finns en våtspärr på övre delen av väggen. För är det tapet och man förklarat för honom hur landet ligger så kommer han vara mer försiktig. För kaklet som täcker nedre delen av väggen är ju heller inte att lita på, och inte golvet heller. Så frågan är ju hur stor effekt en våtrumsspärr har förrutom då att det inte riskerar släppa som en vanlig tapet av fukten…

Vad tycker ni?

Ha en bra dag! // Pernilla

annia1
0

pernillaa jag skulle nog ta hem nån som verkligen kan kolla upp ev vattenskador för att sen utifrån det bestämma hur mycket du ska lägga ner på badrummet nu. Jag utgår från att det finns vattenskador i alla fall på väggarna där det sitter tapet. Så det är inte säkert att du får en våtrumstapet eller för den delen en vanlig tapet att fästa och sitta kvar idag.

Nu vet jag inte vilka fler företag som gör en ordentlig undersökning, men tror att anitcimex kan göra en någorlunda koll.

En sak som jag antar att du redan tänkt på. Att försäkringsbolag troligtvis inte betalar ev skador, vare sig dom som ev redan finns eller såna som kan uppstå om ni nu använder det innan det är omgjort på fullständigt korrekt sätt.

.

[Forest]
0

Har ni köpt huset eller hyr ni?

Köpt så gjorde ni väl en besiktning då brukar de kolla upp badrummen, gjordes någon notering på detta?

Hyr man så prata med eran hyresvärd att ni vill att någon kollar på badrummet. Som 1 säger så anser jag att badrum är till för dom som kan detta så det blir rätt gjort, de kan oxå se om det finns fuktskada.

Lill-Kisse
0

Det är kinkigt med våtutrymmen. Försäkringsbolag kräver att arbetet utförts av auktoriserad firma i händelse av skada. Därmed kan ni inte limma ny våtrumstapet eller kakla själva. Ta hem en expert och be om offert för lämpliga åtgärder.

Ni kan spara en hel del på att ta bort alla inventarier och riva all tapet själva, innan firman tar vid. Då blir det också synligt vilka eventuella skador som uppstått och måste åtgärdas.

pernillaa
0

Ja det är min sambos pappa som köpt huset och vi hyr av honom då så jag villväl inte riktigt kalla det hyresvärd så…

Eftersom det var han som köpte det och jag litar på honom så har jag inte lagt så mycket tanke vid besiktning av huset så jag vet inte om det är gjort. Vi gör ingenting åt badrummet än. Ska prata ordentligt med honom om det här.

Tack för alla tips.

Ha en bra dag! // Pernilla

[WickedAlly]
0

Vi satte väv i badrummet, bara att måla om när man tröttnat på färgen och då krävs inte samma omständiga fuktspärr som vid kakel. Efter att ha varit i kontakt med försäkringsbolaget och mattläggare flera gånger och fått klartecken så gjorde vi detta själva.

Dock instämmer jag med övriga om att besiktning vore bra då det nog finns stor risk för vattenskador.