Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 12167 ggr
Rymdfisk
1

Inreda smalt rum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det snart dax för mig att flytta till en studentlägenhet som jag ska dela med en annan tjej. Jag bor ca 30 mil ifrån orten så jag har inte sett lägenheten än, det enda jag har är planritningen.

Mitt rum är det som är längst ner på bilden, det som är väldigt smalt och avlångt. Jag vet inte alls hur jag ska inreda det! Det enda jag vet med säkerhet att jag ska ha med mig är sängen, min gamla byrå, en sån där 2x2 Expedit-hylla från IKEA och mitt datorbord. Skulle behöva ha någon typ av förvaringsmöbel till all bråte, men det måste ju vara något som jag faktiskt vill behålla när jag flyttar därifrån sen. Skulle vilja ha 2-3 Billy bokhyllor till alla mina filmer och böcker, men har svårt att se hur hyllorna ska få plats utan att det blir ännu trängre.

Har funderat på att ta bort dörren till klädkammaren, sätta upp en snygg gardin och ha datorn där inne. Någonting kommer jag nog ha där i alla fall, även om det bara blir min gamla byrå eller en läshörna av något slag.

Om ni har några tips eller idéer skulle jag bli väldigt tacksam! ^^

[Torahzen]
0

Hm. Det är ett knepigt rum. Jag föreslår att du ställer sängen längs med fönstret med huvudgaveln mot lägenhetens yttervägg, nedåt i bild. För att bredda rummet föreslår jag en randig matta.

Det är en bra idé att skilja datorn från sängen, men jag tror inte du får så mycket inspiration att sitta instängd, även om du tar bort dörren. Då är det bättre med att fylla utrymmet med dina filmer.

Skrivbordet placeras mot vardagsrumsväggen så du kan titta ut genom fönstret till vänster och se dörren till höger.

Byrån mot klädkammarväggen. Ingen spegel ovanför eftersom du då kan se dig själv när du ligger i sägen.

Vad är det för färger i rummet? Dina möbler? Är det ett ljust eller mörkt rum?

Lycka till!

Halvdansken
0

Håller med. Sätt inte datorn i den skrubben, du kommer att tillbringa många timmar där. Det verkar ju vara en perfekt plats till förvaringsmöblerna istället! Och garderober - jag kan bara se ett linneskåp!!

Jag hade satt bokhyllor mot klädkammarväggen och skrivbordet framför, ut från väggen, så att du tittar ut genom fönstret rakt fram och har bokhyllan "i ryggen" sas. Det är alltid min favoritplacering av skrivbord. Skönt att slippa stirra in i en vägg när man jobbar. Hyllor (väggfasta om möjligt) på vänster sida av skrivbordet. 

Håller också med om placering av säng. Hur stor är byrån? Man kan mycket väl ställa den kloss upp mot sängen, längs med liksom, så kan du ha den som nattduksbord, plus att det blir lite "omboat" eller inbyggt eller vad man säger. Tänk på att möbler inte måste stå längs med väggarna alltid.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
0

Du kan ocskå köpa Ivarhyllor på IKEA och sätta framför skrivbordet, så får du liksom ett litet extra rum där, men då tar du ju en del av ljuset. Man kan ha en öppning i hyllorna så att man kan titta ut rakt igenom. Man kan fästa ett snyggt tyg på halva biten eller nåt för att få en framsida/baksida. Så hade jag det i min första lägenhet.  Min soffa på andra sidan med pinnvävsjalusier bakom. Det blir ett väldigt behagligt ljus av dem.

Halvdansken
0

Här är mitt hemmmakontor. Nu har jag mer plats än du, man kan sätta stol och skrivbord betydligt mycket närmre de bakre bokhyllorna. Jag har Ivar på sidan också, skrivbordet blir likom "inbyggt" i hyllorna.

Rymdfisk
0

Tack för alla bra förslag!

#1 Jag har inte sett hur det ser ut än, så jag har ingen aning om det är ljust eller inte tyvärr… Men mina möbler är alla ljusa. Har också funderat på att ha sängen där vid fönstret, enligt måtten så passar den perfekt där då rummet ungefär är lika brett som en säng är lång.Och du har nog rätt i att klädkammaren är bästa stället att ha alla filmer och böcker på! :)

#2-4 Jättebra och praktiska idéer ang datorbordet! Jag ska läsa speldesign så mycket tid kommer spenderas vid datorn. Så det ska jag absolut göra!

Byrån är ganska bred, har inget att mäta med men måttmässigt är den rätt lik den här: http://elinshem.blogg.se/images/2011/dsc_0029_146605926.jpg Det skulle nog funka ganska bra faktiskt!

[Torahzen]
0

#2, Bra förslag på alternativ lösning för skrivbordet.

mariatingsund
1

jag kan nog tro att du får glömma ha sängen framför fönstret. Det brukar alltid ha element där och är ej lämpligt ha en säng framför. Jag undrar om du har funderat på att inskaffa en bäddsoffa som är riktigt bekväm, det kan du ha även senare vart du än flyttar. Klick-soffor brukar vara mer lämpliga för smårum eftersom de är inte så stora, de är enkla att öppna upp och har riktig fjädring under som gör att de är bra att både sitta o ligga på dem. Jag skulle nog göra som enligt skiss.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
2

Jag såg att texten inte syntes, här kommer en annan bild på bara rummet

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Torahzen]
0

Element kan förstås ställa till det in möbleringen.

Feng shui rekommenderar inte att ha hylla ovanför huvudet, så om du vill ha vägghylla eller inte är upp till dig.

Jag fnissade lite när jag såg "bråte" i klädkammaren… Bråte hör aldrig hemma i Feng shui. Men jag förstår vad du menar Tungan ute

Se till så du inte sitter med ryggen mot dörren, när du sitter vid skrivbordet.

När flyttar du? Jag börjar bli riktigt nyfiken på hur det blir!!!

Halvdansken
0

God ide med en bäddsoffa, men försök tänka på att inte ställa allt längs med väggarna, det ÄR så tråkigt och gör att rummet blara blir smalare. Expedit kan man lägga ner, om jag inte minns fel. Navänd dem som nån form av rumsuppdelare.

Är datorbordet i den formen? Varör inte bara köpa ett vanligt skrivbord, eller som jag, ett köksbord från IKEA. Mycket enklare att passa in.

[TheoA]
0

Jag skulle inte ställa sängen vid fönstret.

Rymdfisk
0

Tack alla för en massa bra tips! Ni har rätt i att sängen inte borde stå där, tänkte inte alls på elementet som med största sannorlikhet sitter under fönstret! Kanske ska tillägga att jag förhoppningsvis inte behöver bo i den lägenheten mer än ett halvår, vill hellre bo själv och kunna ha djuren boende hos mig. Så jag kommer inte ha råd att köpa möbler enbart efter det här knepiga rummet ;) Men ska titta runt på bäddsoffor ändå, det är inget jag velat ha men när jag flyttar kan den ju agera vanlig soffa helt enkelt.

#8 Gillar verkligen skissen! Bokhyllorna blir nog perfekta längs den väggen.

Datorbordet jag vill ha är det på bilden nedan, från IKEA. Det gömmer min burk så bra ;)