Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 15446 ggr
Tom
2

Hundskrämma

Jag har en tomt utan staket och vissa hundägare tycker att det är en utmärkt plats att rasta sina hundar på :-( Så jag behöver någonting som skrämmer bort hundarna utan att skada dem.

Jag har hört talas om att det ska finnas någon pryl som ger ifrån sig ett ljud som hundarna inte gillar. Någon som vet?

Tom

mariatingsund
0

Men Tom, stackars hundar, de kan ju inte veta, du ska inte skrämma dem, du ska "skrämma" husse o matte. Jag stoppade en påle i marken ock satt en inplastad skylt som jag skrev ut på vanlig skrivare, du kan ju också använda din plotter och göra det snyggt. Sen kan du formulera dig som passar dig personligen bäst, men föredras att vara lättsam, eftersom om man låter förbannad, då kan det hamna mer bajs där. En skylt är visserligen ingen vacker syn, men det är inte hundbajs heller. efter ett tag kan du nog plocka ner skylten, de flesta är hyggliga hundägare trots allt, bara att de inte vet bättre. (Frågan är varför?) Det är också ett bra sätt att prata med dem när du tar dem på bar gärning. Barnvänlig tomt bör skonas från hundbajs.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

pluppan
1

själv hatar jag när folk sätter upp lappar och sånt. sätt en fin häck eller staket istället så markerar du din tomt

själv har vi problem med att många rider på vår byväg och hästarna bajsar där mitt i vår by. det är inga små lass direkt! tycker att de kan skotta ner det i diket iallafall när det hamnar i området där husen ligger. så vad gör jag åt det?

mariatingsund
0

Vi har häck men det hjälper inte, det finns några ohyfsade människor som har sina hundar lösa och de går in till oss ändå . Sedan kan jag tänka att matte o husse inte vill smyga under fönstret och plocka upp, men då ska de ju inte ha hunden lös. Nu behöver vi ju inte ha skylten där Hundbajs undanbedes. Och vad hästarna gäller, vi har detsamma här, vi går bara ut med en skyffel och tar hand om högen i trädgården, hästbajs är ju väldigt nyttigt Där.

AlbaStiffler
0

hästbajs får man tåla på vägen tycker jag, om man bor på landet. Sitter i precis samma sits som Pluppan, men en massa hästgrannar runt om… Big deal, det är bara att låtaa bli at tköra i det, så försvinner det ändå på nån dag…

Gällande Toms problem… ja vad 17 ska man göra? Jag tyckte skylten alt häcken lät som bästa idéerna. Om de kvällsrastar sin hundar på din tomt kan du installera en rörelsedetektor kopplad till en strålkastare som lyser upp bajsaren. Eller så sätter du en pinne med hundbajspåsar vid din tomtgräns…hahaha.

Oskar
2

Skaffa en ännu större hund? :)

Linda
0

Stor skylt:Snälla husse eller matte be din hund att inte kissa eller skita här tack/vi som bor här!

Linda
2

#4 hundbajs på vägen?? ska man tåla det??Nä fy

Oskar
1

#4 Fast varför ska man tåla hästbajs men inte hundbajs? Har jag funderat mycket över. :)

mariatingsund
2

Det kanske vore en uppfinning som gjorde människor mindre förbannade, om man hade en engångspåse av nedbrytningsmaterial (typ kaffefilter bara starkare) som man fäste under bakbenen och upp till svansen på hästarna, då skulle hästarna automatiskt öppna säckens mynning då de lyfter svansen för att bajsa. Sen kunde man sälja det som jordförbättringsmedel. Vad sägs?

AlbaStiffler
0

#8> Hästbajs på vägen kan man tåla om man bor på landet. På samma sätt som man på landet kan tåla hundbajs i skogen tex. Om hästen skulle bajsa på din tomt är det en helt annan sak… Då skulle jag strypa hästägaren…hahaha, nä, men lite irriterad skulle man ju då säket bli om det upprepades gång på gång. hehe…

Gällande hundbajs på vägen på landet så är det väl inte lika förekommande, hundar sätter sig oftast i diket. Så det är inte direkt något problem man själv stöter på, om man inte springer massa i diket…

Hundbajs på tomten är väl ett större problem i ett tätbebyggt område, där hunden av sin husse tillåts skita på ens tomt kanske i brist på andra grönytor (som oftast finns på landet). Där är det alltså husse som gör fel, som låter hunden gå in på tomten och som inte tar upp efter olyckan. Det är en helt annan grej tycker jag! Tycker inte du?

lisette
0

att jämföra hästbajs och hundbajs är lite tokigt.

hur skulle det se ut om vi ryttare red runt med en spade för att kunna plocka upp skiten? eller för all del, vi tar sopsäckar med oss. är det ok om vi slänger i era soptunnor sen? ;)

bor man på landet får man faktiskt acceptera både hundskit o hästskit på/längs vägar. här jag bor finns ingen som plockar upp efter sin hund. och ingen BRYR sig heller.

till ditt problem tom! säg åt de med hundarna att de gärna får lägga bajspåsarna i din soptunna. tillhandahåll bajspåsar så de förstår piken.

funderar på att hundar reagerar på högfrekventa ljud. det finns ju pinnar man sticker ner i marken för att få mullvadar att försvinna. funkar kanske på hundar med?

ber om ursäkt för att det blev lite långt. men jag är engagerad i bajsfrågor ;)

lisette
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 bilden :D

gulzebra
0

#11: Tror inte att sånadär pinnar funkar på hundar.
Farfar hade sånt för sorkar, och hade även en hund utan några som helst problem.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AlbaStiffler
0

#12> Kul bild! :) Kanske kan man sätta såna på sin hund med`? *blurk*

lisette
0

#13 kom att tänka på att hundar DRAS väl till högfrekventa ljud?

#14 testa och se, berätta om det funkade bra se! ;)

Tom
0

Tack för svar hmm… Men jag tycker nog att min fråga kom i skymundan för era åsikter om det är rätt eller fel att hundar (och även hästar?) bajsar på annans mark. Jag bor inte på landet utan i tättbebyggt område så jag tycker att jag ska slippa det här. Jag har för mig att det dessutom är olagligt att ha hundarna lösa inom tättbebyggt område i kommunen.

Att sätta upp en häck eller staket är inte något alternativ och dessutom ett mycket dyrt sätt att bli av med ett problem som jag inte själv skapat.

Jag ser inte hundarna när det sker. Hade jag gjort det kan jag lova er att ägarna hade blivit uppmärksammade på om de har handlat rätt eller fel.

Skylt har jag funderat på men givit upp eftersom jag antar att de hundägare som bryr sig redan tar hand om sina hundars bajs. De som inte bryr sig lär inte heller bry sig om en skylt.

Så åter till min fråga, är det någon som känner till någon hundskrämma av något slag? 

Tom

mariatingsund
0

Tyvärr, det är därför din fråga kom i skymundan, det närmaste vi kom till var en större hund. Men jag tycker ändå att du kunde testa med en liten men väl synlig skylt och se om det leder till förändring, du kanske blir positivt överraskad.

Tom
0

Det jag tänkt på när det gäller skylt så skulle jag i så fall sätta upp varningsskyltar för råttgift. Den hundägare som låter sin hund gå fri där borde inte ha hund… eller tål hundar råttgift? I så fall kan jag skriva odjursbekämpningsmedel…

Tom

mariatingsund
0

Bra. Det tror jag funkar även på de dummaste.

parsley
0

Hundar tål inte råttgift.

Cattis
0

Jag skulle sätta upp skylt, och informera om att det är olagligt att inte plocka upp efter hunden. 

Man kan få böter om man inte plockar upp hundens bajs efter den. det är lag på att man måste göra det. Men tydligen har aldrig ngn (eller väldigt få) blivit fälld för detta.

Här är det som gäller ang koppeltvång i din kommun Tom, inte för att det hjälper om man inte kommer åt hundägarna…

§ 15 Hundens ägare eller den, som tagit emot en hund för underhåll eller nyttjande, eller den, som endast tillfälligt vårdar en hund, är skyldig att följa bestämmelserna i 16 och 17 §§. Vad som sägs i dessa paragrafer gäller dock inte för ledarhund till synskadad person eller för polishund i tjänst.

§ 16 Hundar skall hållas kopplade på offentliga platser inom hela kommunen. Hund, som vistas på offentlig plats, skall dessutom vara försedd med uppgift om ägarens namn, adress och telefonnummer. Hundar får inte vistas på begravningsplatser och inte heller på badplats eller lekplats (gäller även bollplan), som är offentlig plats. Hundar får heller inte medföras in i Centrum (innetorget).

§ 17 Inom följande områden skall föroreningar efter hundar plockas upp: trottoarer och gångbanor, motionsspår och vandringsleder samt planerade parkanläggningar. Upplockningstvånget gäller även de offentliga platser, där förbud råder enligt 16 § för hund att vistas, för det fall hunden i strid mot vistelseförbudet ändå skulle förorena på sådan plats.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Tom
2

#21, Tack Cattis! Bra information.

Jag struntar i skyltarna och sätter ut minor istället. Det tar bort både hundar och ägare.

Tom

Cattis
0

#22 Ja, det krävs säkert inte mer än en, möjligen två som trampar på dem för att lösa problemet. :-)

/Cattis

lisette
0

känner du inte någon som har hästar? låna deras elaggregat, sätt ut ett lågt stängsel, hundarna går mot det en gång, sen aldrig mer.

AlbaStiffler
0

#24>Finns hundelstängsel som faktiskt inte är såååå dyrt. ser ut ungefär som fårstängsel, fast i orange "tygtråd". Är inte så fasligt dyrt, men inte heller så snyggt. Kan säkert finnas på Lantmännen/Granngården

Och återigen det är väl hundägaren man vill åt inte hundarna… så lite taskigt är det!

parsley
0

Funderar på om det finns rörelsedetektorer som man kan koppla till vattenslangen, kommer hunden i närheten så får den en dusch. Kolla på något trädgårdsforum eller gardencenter om de vet vad jag menar.

Tom
0

#25, Det är en bra ide men svårt att få till runt min tomt. Det blir väldigt många meter och jag måste kunna komma in och ut med bilar och promenerandes på olika ställen.

#26, Också en bra ide men fungerar inte på vintern eftersom vattnet fryser. Dessutom är det risk att jag eller någon annan råkar ut för duschen…

Tom

magma
0

Sätt upp en lampa som tänds när det rör sig på tomten, och göm dig en kväll och håll vakt- när bajsaren dyker upp är det bara att studsa ut och ta dem på bar gärning. Inte så moget kanske, men men…

Eller en eltråd 30 cm över marken i ett par veckor? Har växt upp med hund i familjen, och ibland hände det att de gick emot stängseltråd av misstag- och det tog lång tid innan de ville gå i närheten av hagen. (Fast egentligen är det väl ägaren som borde ha sig en stöt och inte hunden.)

lisette
0

#25 det du menar är fårnät med ström i.ganska dyrt.

Cattis
0

Tom, du kan få låna både aggregat, stolpar (plast som man trampar ner i backen) och ståltråd av mig. Enda kravet är att du sätter upp skyltar som talar om att det är elstaket. Var 20:e meter typ. Sen sätter du på det på kvällstid, då inte folk är ute med små barn och promenerar som kan ta i staketet.

:-)

/Cattis

parsley
2

# 28 Det är lättare att dressera hundar än hundägare.

mariatingsund
0

Ditt inlägg väckte visst känslomässiga frågor, och jag vill nog också bekräfta att det är just hundägarna du ska åt, så fundera ut ett sätt som inte skadar djuren utan deras ansvarslösa ägare.

Tom
0

#30, Tack, jag ska ha det i bakhuvudet när de har byggt färdigt i området eftersom det inte går att sätta staket just nu. Vägarbetarna skulle ha sönder det.

Tom

mariatingsund
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

pluppan
0

#34  Det var ju ett jättebra förslag! bäst hittils (förutom skaffa större hund själv)

AlbaStiffler
0

#34> Skitsnygg skylt!!!

Tom
0

#34, Ja den var ganska trevlig. Men jag skulle behöva ganska många för att täcka in min tomtgräns.

Tom

pluppan
0

du kan göra ett litet tillfälligt staket av små bajsande hundar…..haha vilken syn!Skrattande

mariatingsund
0

För att spinna vidare på tråden, skulle du kunna sätta EN sådan skylt och en spot som belyser nerifrån framifrån, så en jätteskugga skulle hamna på ditt hus, vad tycks? Och vad hundägarna skulle tycka? Koppla snabbt sina vovvar om det är en så STOR buse som redan gör platsen "upptagen". Och vad hundarna skulle göra, antagligen dra svansen mellan benen. Hihi

Tom
0

#39, Underbar idé!

parsley
0

Det lär finnas en hundskrämma på JULA.

Nicka
0

Hej…

Jag är själv hundägare, som också hatar när folk inte plockar upp efter sina hundar !! Brukar alltid ha med extra påsar OM Jag ser någon, som inte plockar upp, Då skulle De få påse utav Mig…Men Lyckas aldrig se det..Konstigt nog..Vi hundägare som sköter Oss, får ofta må dåligt..bara för att det finns slöa hund-ägare.

Kom ihåg: Du Tom, har alltid RÄTT !! Inga hundar får gå lösa och ingen ska få göra behoven hos Dig. Om Du vet/känner till ägarna ?? Skriv & skicka till Dem..tala Om vad som gäller !! Du bestämmer ! OCH.. Det är aldrig hundens fel.

Behöver Du hjälp? Så skrik till..Flört

parsley
0

Det finns hundägare som hävdar att deras hundar har så god allmänlydnad att de inte behöver gå i koppel. Hunden håller sig intill ägaren och kommer eller stannar på kommando. Går en hund in i en främmande människas trädgård för att göra ifrån sig, så har inte hunden tillräckligt bra allmänlydnad för att gå lös, utan ska hållas kopplad.

Niklas
0

Vore det inte roligt med en lösning som kände när en hund kom in i trådgården och startade sirener och en strålkastare som följer hundägaren samtidigt som en högtalare uppmärksammar folk runtomkring på vad som har hänt? Den uppmärksamheten skulle i alla fall få mig att tänka två gånger ifall jag hade haft hund.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Anna-N]
0

Det är väl inte hunden som ska straffas. Han kan inte veta var gränserna går utan den som håller i kopplet eller åtminstonde har ansvaret för hunden som ska veta vad som gäller och ha straffet. Sätt upp en skylt och hoppas på det bästa att matte eller husse kan läsa ;-)

AlbaStiffler
0

#44> Finns sådana larm att köpa… men de kostar en del. På gotland har man på nån skola installerat kameror som känner av när någon närmar sig en husvägg (för att klottra). Då slås en strålkastrare på samt kameran startas med en direktlänk till larmbolaget(på annan plats). Larmbolaget kan sedan ropa till den misstänkte klottraren i högtalare typ "Vi ser dig, är du säker på att du ska klottra nu när vi har bevis på film".

Såna system kommer antagligen vara rätt valiga i framtiden och är på G på skolor i Sthlm snart med!

Tom
0

Tack Nicka, det vore enkelt om jag visste vilka de var :-)

Tom

Anna77
0

Läs inlägg 45 igen. Bra skrivet [Anna N](../Members/Personal.aspx?Login=Anna N "Visa användarinformation för Anna N")

Tycker inte du ska köpa en hundskrämma utan köp en dummänniskaskrämma istället!! Dela ut lappar i brevlådan till de som du vet har hund kanske?

Mervi
0

Jag har problem med katter som använder tomten till kattlåda, och kräver inte ner heller sitt Bajs utan låter det ligga på gräsmattan där barnbarnen springer och leker och trampar i det. Har förstört många skor. Det är inte kul. Jag har funderat också en skrämmare som ger ljud ifrån sig.

Man kan få lättare rätt med löspringande hundar än katter. Det går inte heller veta vems katt det är som har varit framme, här springer det massor lösa katter.

abbis
1

Häll vatten över hundägarenGlad

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Tom
0

Kanske den här fungerar?

Hundskrämma

Tom

Niklas
0

Har du hittat något pris på den?

Vänliga hälsningar

Niklas

Tom
0

595 kr

susanne.k.wall
0

Jag är också hundägare och tycker absolut att det är hundägarens ansvar att plocka upp efter hunden.

Skulle jag ha det som Tom skulle jag sätta upp en stolpe med en rulle hundbajspåsar och en skylt där det står att du önskar att hundägaren tar upp efter sin hund. Eller om jag hade sån "tur" så jag såg hunden bajsa och sen se hundägare och hund gå därifrån skulle jag gå ut med en spade och be hundägaren ta bort bajset från min tomt. Då kan man ju hoppas dom förstått nåt.

Tom
0

Jag tycker inte att det är jag som ska tillhandahålla hundbajspåsar till oansvariga hundägare. Jag tycker inte heller att jag ska behöva förfula min egen tomt med dessa bajspåsar bara för att hundägarna inte tar sitt ansvar.

Men jag förstår din poäng.

Tom

susanne.k.wall
0

Det håller jag fullständigt med om. Tänkte bara dom kunde skämmas lite….

Niklas
0

Sätt upp en skylt vid tomtgränsen:

--- 

Hej hundägare!

Vi brukar sitta och titta på er från köksfönstret. Hoppas att ni skäms när ni låter hunden smutsa ner utan att plocka upp efter dem.

Tack till er som sköter det snyggt!

---

Vänliga hälsningar

Niklas

Tom
0

#57, Det kanske skulla vara mer eftektivt.

Jag tittade på hundskrämman idag på K-rauta. Den täcker bara ett område på 15 x 7 m. Jag skulle behöva ungefär 15 stycken för att täcka området som berörs och det skulle varken bli smidigt eller billigt.

Jag behöver en stor sirén som tjuter över hela nejden när det går förbi en hund ;-)

Kan man inte trimma en vanlig sirén för att tjuta i 23 kilohertz?

Tom

Bertil76
0

Jag tror inte att du behöver "täcka" hela området. Så länge som du har hundskrämman på det värst drabbade området så försvinner nog hundarna.

Kolla till exempel på denna hundskrämman som täcker ett relativt stort område

Vet inte om man kan trimma en vanlig siren men jag skulle bli imponerad om du lyckas Glad

Denna kommentar har tagits bort.
Tom
0

Tack Bertil! Bra tips!

Är det någon som har provat?

Tom

Jalking
0

Hundbajspåsarna tycker jag verkar vara en av de allra dummaste uppfinningarna hittills!
Hundägarna plockar upp bajset i påsen, knyter igen och slänger den över en häck in på någon tomt, under en bil eller härbre eller bara rätt ner i diket. Sen har man en plastpåse där + hundbajs istället för bara hundbajs som naturen tar hand om ganska snabbt.
Självklart är inte alla hundägare den sorten, men de är tillräckligt många för att göra hundbajspåsar till det skräp man ser oftast. Hundägare av den sorten borde hållas kopplade hemma på sin egen tomt.

smurfan-13
0

Får intrycket att det byggs och att tomten kanske är relativt ny? Kan det vara så att hundägare har gått där i "urminnestider" och det då varit mark som hunden ka bajsa på utan att någon bryr sig?

Jag tror på en skylt i varje ända av tomten som snyggt förklarar att detta är en tomt och att det inte uppskattas att hunden bajsar och kissar på den.

Nog finns det hundägare som inte kommer bry sig om det heller, men många skärper till sig av bara en liten skylt faktiskt. Och som sagt, det är inte hundarnas fel!

Annars så säger jag, en skylt om råttgift! Det om något får folk att hålla i sina djur ;)

Niklas
0

#63: Nej, just det huset har legat där sen urminnes tider. Resten av området är nybyggt.

Förslaget med skylt är kanske inte så dumt:

"Var snäll och rasta inte hunden på vår tomt. Vi ser dig. :-)"

Tom
0

#63, Jag satte upp en varning för gift-skylt för några år sedan och det hade en viss effekt. Men den största effekten är ändå tyvärr att vi skäller ut hundägarna som skiter i vanligt bonnvett. De som har fått en ordentlig utskällning ser till att hunden inte bajsar på vår tomt.

Nu har vi istället sett att någon slänger hundbajspåsar i vår soptunna!?

Tom

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag är hundägare o jag har någ fått mer syn på hundskit tor jag då jag ser mer o mer bajsar ute än jag gjorde innan vi skaffa hund. Men jag anser att dom som sätter upp lappar eller en skylt gör helt rätt faktist så anser jag att hundägare i många fall inte tar hänsyn alls för andras ägodel som trädgår/tunnor utan de har full rätt att låta hunden rastas o man får kasta skitpåsen i andras tunnor. Nä det är inte rätt att göra så anser jag, jag skulle bli skit förbannad om grannen som har småbarn kommer o kastar sina skitböjor i våran tunna så det stiner varje gång man lyfter locket…. Flytta tunnan om ni kan eller sätt kjedja upp med lite skyltar o det finna jätte fina bra skyltar att köpa tuffa och man fattar vitsen med dom oxå. Kan ni så tala gärna med ägarna om detta. Själv går jag inte o låtar nån hund kissa på staket,postlådor mm

Niklas
1

magma
0

Haha, tala om välformulerat!! Skrattande

Ketang
0

SKK har haft klistermärken man kan sätta på sin soptunna där det står att man får slänga sin hundbajspåse där. Sätt en sån på tunnat och sätt upp en liten pinne med bajspåsar på intill. Ser du någon som låter sin hund gå på din tomt tycker jag du ska sätta ner foten hårt! Det sprider sig fort och fler hundägare lär får höra på omvägar vad som gäller på din tomt!

Tom
0

#69, Tycker du att jag ska sätta upp en dekal på min soptunna där jag ger hundägarna tillåtelse att slänga sina äckliga bajspåsar där och dessutom köpa påsar som jag delar ut gratis till dem?

Jag hoppas att jag missuppfattade dig.

thilda-
0

#34 hahaha också lägga en kotte under :) Min chef på jobbet ska sätta fram en sån skylt på sin gräsmatta med :)

Ketang
0

#70 Nope. Jag menar det. Kan man inte få bukt på korkade människor får man hjälpa dom på traven!

Linnea
0

För de som använder din soptunna, sätt upp en liten lapp som tydligt klargör att det inte är tillåtet att använda andras soptunnor.

Ang bajset.. tja vet inte riktigt. En arg lapp kanske?

Skynda långsamt så går det fortare.

Nilam
3

Ojoj.. Försökt läsa varenda inlägg och har så mycket jag vill säga.. men.. är det värt det? Du (ni) verkar ju lyssna lika bra som hundägarna förstår att det är en tomt..

För det första Tom: det är hundägarna som gör fel, så låt det inte gå ut över hundarna. Om du bemöter ägarna på ett trevligare sätt så ska du se att fler lyssnar. Kanske det är några som slänger in lite bajs på din tomt för att du är "den där otrevliga grannen".. Jag vet själv hur jag hade bemött sådant otrevligt beteende…………….

Men sedan som du beskriver din tomt om den nu är sååå stor (plus att du varken har staket eller buskar som markering) så är det nog svårt för ägarna att förstå att det är en tomt, så där faller ansvaret på DIG. Jag får det inte ens att gå ihop hur du kan ha så gigantiskt, ej utmärkt tomt i ett tätbebyggt område..

Att de slänger bajspåsar i din soptunna är nog många som inte fattat att man får bara slänga i sin egen eller utmärkta soptunnor. Bodde i ett område förut där alla samarbetade för att få bort bajset från vägkanterna, så man märkte ut sin soptunna med "varsegod, släng bajset här" eller liknande, plus att det fanns särskilda soptunnor för just hundbajs (dessa måste dock godkännas så att det sker någon tömning av dem).

Sedan ska du också komma ihåg att tomterna aldrig går hela vägen ut till vägkanten, så om någon lät hunden bajsa just vid vägkanten så räknas det inte till din tomt och då har inte hundägaren egentligen handlat fel emot dig (däremot tycker jag att i tätbebyggt så ska alla plocka upp, ser mycket trevligare ut då).

Själv går jag med kopplad hund och är alltid laddad med bajspåsar (i härlig rosa färg), endast i skogen låter jag henne gå fritt och lämna bajs efter sig.

Någon nämde också att de hade häck som markerade tomtgränsen men att folk ändå rastade hundarna på tomten.. det låter väldigt absurt och osannolikt för mig.. kan inte föreställa mig varför man medvetet skulle låta sin hund gå in på någons tomt..

Ketang
0

#74 Väl talat.

Tom
0

#74, Eftersom du uppenbart inte har bemödat dig med att läsa igenom inläggen i tråden du just kommenterade och dessutom hittade på egna tolkningar av delar av det jag skrivit ser jag ingen anledning till att bemöta ditt inlägg.

För alla andra som följer tråden kan jag meddela att jag äntligen har hittat en hund och kattskrämma som jag har beställt från Kina. Jag har inte hunnit prova den ännu.

Tom

mariatingsund
0

Tom, vi är tacksamma om du beskriver den hundskrämman, är nyfiken hur den fungerar, hur den ser ut och om den gör nytta :-) Även pris, leverantör och rentav kanske en bild? Glad

Tom
0

Maria, Jag har satt upp skrämman ute men vet inte om den fungerar ännu eftersom jag inte har sett någon katt eller hund i närheten sedan dess.

Den ser ut som en rörelsedetektor till ett larm och drivs av en adapter 230v till 9v.

Jag ska återkomma när jag har sett om den fungerar…

Tom

mariatingsund
0

Tack så länge då, och väntar på fortsättning :-)

DesK
3

Hum nu har jag inte läst varenda rad i denna långa tråd, men vill ändå säga några ord. Jag förstår verkligen er som inte gillar att andra människors hundar springer omkring på era tomter och uträttar sina behov där. Jag har själv haft hund i större delen av mitt liv, men skulle aldrig drömma om att "rasta" min hund på någon annans tomt utan uttryckligt tillstånd. Det är för övrigt precis lika fel att rasta sin katt på annans tomt. Hund- och kattägare skall ha sina djur under sådan uppsikt att de ej skapar olägenhet för andra människor och djur. Detta innebär bland annat att tama hundar och katter ej tillåts att ströva fritt i naturen och jaga på egen hand. Om alla hund- och kattägare kunde hålla sig till denna enkla och tydliga regel skulle livet bli så otroligt mycketenklare och bättre, även för de som inte har katt eller hund.

/Désirée

Linnea
0

#80 Håller med!

DesK
0

#81 Tack Linnea, jag har många gånger fått skäll för att jag anser att regeln gäller både katt och hund. Många kattägare verkar anse att katter har rätt att ströva fritt, men hundar ska hållas kopplade. Visst om man bor på landet på gård så kan såväl katt som hund ströva ganska fritt på den egna marken, men om man bor i tättbebyggt område skall både katt och hund hållas under uppsikt.

/Désirée

Linnea
0

#82 Absolut. Har min katt inne nuförtiden. Ska bygga rastgård till honom.

Tom
0

#80 Kloka ord!

Tom

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.