Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3834 ggr
julklappen
0

Olika färger.

Hejsan, jag har hört att man liksom kan trolla med olika färger. T.ex. om man har blå tapeter,gula eller gröna m.m. (jag menar, ibland om man har en särskild färg i något rum(på allt möjligt där,t.ex.tavlor,vas,gardiner,dörrar,tapeter m.m.) i en mörk eller ljus hall. Eller om man har ett litet rum eller ett stort, eller om man bara vill ändra lite på rummet.Jag undrar då om det finns någon här som kan ge mig olika tips? t.ex. hur man kan  få en liten mörk hall att se ljusare och större ut med olika färger. Hur man kan få ett varagsrum att se hemtrevligt ut. Har hört också att man kan trolla med olika mönster också.T.ex. prickit,rutigt och randigt.

Maria
0

Ofta ger ju ljusare färger ett större intryck så har man en liten hall så kanske det är lämpligt att ha ljusa väggar.

Sedan är ljussättning ganska viktigt. Man kan trolla med ljus också och inte bara färger.

/Maria

julklappen
0

Tack för svar, det måste jag prova.

PogoPedagog
1

Randigt förlänger åt det håll ränderna går. T ex. Har du lågt i tak kan du ha stående ränder för att "höja" taket.

För stora mönster på tapeter i t.ex kök där mönstret delas av skåp och fönster överallt tyckler jag förminskar rummet.

Ett annat tips är att komplement färger förstärker varandra. Har du t.ex en grå vägg som du vill ska se mer blåaktig ut, sätt något gult vid den så upplevs den som mer blå.

Lill-Kisse
1

Man kan också utnyttja kalla och varma färger. Vill man att det ska kännas svalt i sovrummet, kan det hjälpa att ha blå färg där. Rött och orange ger ett varmt intryck, så det kanske passar i gillestugan?

julklappen
0

Tack för alla tips här.Jag blir tacksam för alla som ger tips om hur man kan anända eller trolla med olika färg och mönster.