Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 9932 ggr
[Jessica-B]
0

MALM Toalettbord

Är det någon som har denna möbel hemma? [http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10203610/

](http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10203610/)**Måste man verkligen förankra den i väggen?** Jag vill borra så lite som möjligt, för vi har förjävliga väggar här. Sen är det smidigt att kunna flytta på bordet när jag städar. Jag hade tänkt att använda den som datorbord, och alltså bara placera en skärm på den (ev. hänga upp skärmen på väggen, och bara ha ett tangentbord på möbeln), så det blir ingen större belastning än ca 3 kg, det är ju ungefär var datorskärmen väger menar jag.

Vet att det finns "riktiga" skrivbord på ikea, Flört men ja tycker möbeln är snygg, och jag vill ha ett skrivbord som inte är djupt, så den möbeln är helt perfekt!

Hayley
0

jag har en sådan! :D men har faktiskt aldrig förankrat några möbler i väggarna (blir så många hål då juh) och där vi bor nu får vi inte borra i väggarna. sålänge du inte tänkt att dansa på den eller andvända den som en stege så är det helt lugnt…jag har haft den som skrivbord/sminkbord och den håller många kg innan den blir ostabil =)

[Jessica-B]
0

Gulledig som svarade så fort! :) Tack ska du ha!
Den står även stadigt trots att man dragit ut lådan helt?
Inte för att jag tänkte fylla den med bly, men lite pennor och postitlappar å kanske ett anteckningsblock eller två liksom. :)

Hayley
0

min stod stadigt på marken och då har jag; en skrivare, en sånhär, en laptop, en dröse böcker, smink och spegel och femtioelva pennor på bordet och i lådorna hade allt möjligt som jag inte kunde ha liggandes framme ;) så ska du bara ha lite småsaker på den så är det ingen fara =) Men om du har barn så är det alltid säkrast att förankra ALLT då dom har en viss tendens att försöka klättra på saker :P men jag har aldrig märkt att den är ostabil eller något sådant alls =)

[Jessica-B]
0

Barn blir det inte än på ett tag (; Så de ska vara lugnt med klättrandet!
Tusen tack för svaret, nu suktar jag verkligen efter att köpa min älskade möbel, men måste vänta ett tag till pengarna finns. :)

Du har inte lust å ta en bild på bordet? bara så man får en liten bild av hur de kan se ut att använda det som skrivbord. eller har du de stökigt? ;)

Hayley
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

haha jag har dock märkt att den regeln även gäller pojkvänner ibland också :P

oj, nu har jag flyttat (några x gånger) sen jag hade bordet så, men jag tog en bild på hur det ser ut nu, dock utan lådan eftersom gubben min behöver ha lite mera plats som du ser.

Han använder skrivbordet som en inspelningsstudio, men det är fullt med bröte där endå och skrivbordet är lika stabild som vanligt (trors att jag har skruvat isr/ihop det mer gånger än vad jag kan räkna typ). ett riktigt bra köp var det för mig iaf =) ursäkta röran, skyller på att han är musiker ;)

[Jessica-B]
0

Du är en ängel som tog kort! Nu har ja en bild i huvudet hur det skulle se ut med skärm å tangentbord. :) Ingen fara med röran ;) sånt händer när pojkvänner och musik finns med i bilden hahahaha.
Men lådan ingår i själva möbelköpet så att säga va? När du köper den så plockar du väl inte bordet för sig och lådan för sig på lagret? :)

Har du använt den MED låda innan å märkt om den varit ostadig när du dragit ut den osså? :)

Många frågor, men möbeln kostar å de skulle va synd om den va himla ostadig med tanke på att ja inte vill ha en glasskiva och en datorskärm i golvet. Förresten fick man glasskivan till också?

Hayley
0

haha varsegod ;) jag är likadan själv, vill gjärna se hur det kan se ut innan jag köper större möbler.

nej nej lådan ingå, den bor förnärvarande nere i källaren och håller tjock-tv:n sällskap =)

jag har alltid haft lådan innan, anledningen till varför jag tog bort lådan nu är för att jag har ett likadant bord fast lite lägre som står under det vita (du ser på bilden, den bruna bordet som det står en keybord på), men som sagt, jag har aldrig upplevt att den har varit vinglig eller ostadig på något sätt.

glasskivan får man nog köpa till, den ingick inte när jag köpte den för typ fem år sedan..

kerstinjo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett IKEAs skoskåp i hallen, som också ska förankras i väggen.

Men det gar jag inte gjort och det står fortfarande på plats fastän det bara har två ben framtill.

Det har överlevt både busiga hundar och springiga barnbarn.

Kerstin 

Gunlog
0

Det där med att förankra möblerna i väggarna är bara för att det har hänt några gånger att barn har klättrat och fått möblerna över sig. IKEA har fått betala dyra skadestånd för detta. Eftersom de numera skriver utförligt i sina beskrivningar att möblerna ska förankras så är de fria från ansvar ifall något liknande skulle hända igen.

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

kerstinjo
0

#9 Aha, det förklarar saken.

Kom att tänka på mitt yngsta barnbarn, som hade en hög barnstol. Han fastnade med armen mellan pinnarna på ryggstödet och fick sågas bort.

De fick en ganska bra ersättning för det, för en barnarm skulle ju inte ens kunna komma emellan pinnarna.

Kerstin 

Gunlog
0

Jag kan ju iofs ha fel, men jag vet att det har funnits olyckor för länge sedan. En där det bl.a. fanns en påse godis högt upp på en Billy-hylla. I samma rum fanns en liten pojke som ville ha godiset, men fick hela hyllan över sig plus allt som fanns i. Fy tvi säger jag bara. Jag har själv en 6-årig pojke… Idag finns det väl små vinkeljärn till Billy, tror jag, som du ska sätta fast i ovankant på hyllan? Fastna på det viset har vi aldrig varit oroliga över, faktiskt. Vi hade en barnstol i köket i tyg som man hänger direkt på bordskanten, och som extra säkerhet en stol under honom. Vi hade ingen spjälsäng heller, vi hade en resesäng. På så vis kunde han aldrig fastna, inte heller klättra ut själv och riskera att falla högt. Han låg i den tills han blev för lång, helt enkelt. Därefter blev det en växasäng med lite högre kanter. Inget hände där heller. För drygt ett år sedan fick han en 120-säng. Precis innan julas så rullade han av sängen och slog näsan i golvet! Lille, vilken otur! Nu har vi en ihoprullad bäddmadrass som står mot hans lilla stol, plus stora prydnadskuddar på golvet. Skulle han rulla av nu så rullar han mjukt ner på golvet och märker säkert ingenting. Förlåt, nu blev det OT…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.