Måla om Billy ?
Jag har två stycken höga Billy bokhyllor som är vita. Nu funderar jag på att måla om dem eftersom jag tycker att det vita är för "vitt" i den färgsättning jag ska ha i mitt nya sovrum.
OM jag nu ska måla dem så blir det ju lackfärg. Frågan är om jag ska använda roller eller pensel. Jag har aldrig använt roller på snickerier så jag vet inte hur det beter sig. Däremot så har ju penselmålning en benägenhet att lämna penseldrag.
Sen är frågan om vilken kulör jag ska använda. Jag bifogar en bild över mina färger som sovrummet ska gå i.
Funderar på att måla bokhyllorna i mörkbrunt och baksidorna i samma färg som väggen.

skaffa en liten rulle med kort lugg. Det blir jättefina ytor när man rullar med sådana. OBS inte en för billiga då de har en tendens att släppa massa ludd i färgen. Man kan gärna måla lite på en skiva eller den sidan som syns minst först för att bli av med ev. löst ludd i rullen.
Färgen du föreslog tror jag oxå på. Tänker mig att det skulle vara fint med många riktigt gröna växter i ett sådant rum.
Tack för tips! Ja inte vill jag ha ludd i färgen. Jag går till den "stora färgbutiken" och frågar. Man kan ju börja med en undersida på en hylla så att man får upp rätt "schwung".
Vad gäller gröna växter så har jag en jättefin piedestal med många "vångingsplan" på där jag har gröna växter. Vidare så har jag tänkt ha en eller två palmer. Tänk att vakna upp under en palm! Eller kanske ett olivträd som jag kan sätta ut på balkongen på sommaren.

Jag har rollat vita Billyhyllor med bra resultat.
Kan det nte vara snyggt med samma bruna ton som byrån?
/Maria

Sprayburkar är väl lite dyrare men jag tror du kommer åt bäst i alla hörnen med att spraya. Det har ju nackdelar som lukt och att en del går till spillo, men åt andra sidan får du en jämn fin och tålig yta. I annat fall du kanske behöver lacka på färgen på hyllornas ovansida.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
# 4 - Byrån är betsad med mörbrun bets över en mellanbrun yta. Egentligen skulle jag ju betsa bokhyllan också, men det är ett himla jobb och så måste jag stå på balkongen, det är starka ångor. I så fall måste jag måla först med en brun yta om betsen ska skina igenom på samma sätt som på byrån. Men det blir ju lite mera "skapande" och förmodligen ganska kul
# 4 - Jag har också funderat på spray men då måste jag också stå utomhus och skydda annat som inte ska bli färgat. Annars kommer ju sprayen att bli förstklassig i ytan.
Man kan ju också "fuskbetsa" genom att måla med svartbrun färg på en brun yta, alltså falska ådringar.

Det blir jättesnyggt, men jag hade nog hållit utkik på blocket om jag hittade den varianten och sålde min egen ist. ;-) 
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Ja, men där sa du något. He he 
Hur gick det med målningen? Målades den om?
Jag håller just nu på att måla om den här hatthyllan från brun till vit, dessvärre är materialet lite krångligt och färgen vill inte riktigt fastna. Har du eller någon annan några tips på hur man kan få den att fästa? Kan man spraya på nåt extra lager av nåt slag? 
Produktbeskrivning Fuktresistent spånplatta, Folie
Jag håller på för glatta livet. Först så har jag tvättat av ytorna med ett rengöringsmedel och raspiga sidan av kökssvamp. Efter att ytan torkat så lägger jag på färgen med en liten roller. Det verkar som det räcker med två strykningar.
Färgen är en vattenbaserad lackfärg i svartbrun kulör.
Nu ska jag berätta om hur det gick med min målade bokhylla.

Den vattenbaserade färgen fäste mycket dåligt och det gick av väldigt mycket i hanteringen i flytten. Men det var samtidigt tur eftersom det inte alls var snyggt med den mörka färgen i det nya sovrummet. Nu har jag skrapat av den bruna färgen på utsidorna och på hyllorna. På insidorna verkade färgen ha fastnat, så där har jag nu målat med vit lackfärg. (Jag hade antikvit oljefärg hemma)
Precis som jag inte hade nog jobb med flytten och projektet med väggmålning i sovrummet.
Om någon funderar på att måla om en Billy så rekommenderar jag att använda riktig oljefärg, och eventuellt grunda med häftgrund så att färgen sitter ordentligt.

För att få färgen att fästa är det viktigat att man slipar hela ytan, även små kanter och hela vägen in i hörnen. Sen ska det såklart tvättas också. På svåra material som blanka ytor, plast, plastfolie m.m måste man ha en häftgrund. Den oljebaserade säljs kanske inte längre men är bra mycket bättre grepp i än den vattenburna, (dock mycket lösningsmedel i, så måla i god ventilation eller helst med kolfilter i mask).
Jag har målat med oljefärg sedan jag gick i skolan, och det är läääängesedan ;-) Visst kan man få tag på oljefärger.
Det går inte att slipa en Billy på samma sätt som man slipar en träplanka. Häftgrund eller eventuell riktig oljefärg är det som gäller.

Det blev nya regler sedan årsskiftet om hur mycket lösningsmedel det får vara i oljefärger så därför har många affärer inte oljehäftgrund längre.
Jag har inte målat just Billy, men andra Ikea möbler som inte går att slipa. Målade dubbla lager med häftgrund och sedan med Ready V i rätt kulör. Håller än så länge…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
# 17 - Det verkar ju som att det är ett fabricerat lager av färg på dessa vita ikea-möbler och det är helt omöjligt att slipa.
Jag ska måla om en gammal köksstol och där kommer jag att använda riktig oljefärg. Finns inget som slår detta även om det blir starka dofter. Man får ju vädra ordentligt, eller kanske stå utomhus!