Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 4033 ggr
kallander
0

smälta ner ljus

Jag köpte ett jättefint rosa ljus som luktar helt underbart för ett tag sedan, men det är format så att man bara kan bränna en tredjedel av det. Jag har en fin "vas" i glas som jag tänkte smälta ner resterna i för att kunna njuta av hela ljuset. Hur gör man lättast för att smälta det och hur väl bevaras doften? vet inte vad det är gjort av tyvärr, eller om det är parfym eller olja som doftar..

Gunlog
0

Man smälter ljus i vattenbad, så se till att ha en skål som du kan förstöra.

Se bara till att ha ett kastrull-lock bredvid om olyckan skulle vara framme.

Gör detta med stor försiktighet!

Lycka till!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

kallander
0

tack :) ska testa imon, hoppas jag inte förstör det..

Linnea
0

Jag brukar använda en konservburk till detta. Har dock aldrig smält ner doftljus så jag vet inte hur pass doften blir kvar eller inte.

Skynda långsamt så går det fortare.

Gunlog
0

Man kan ta någon droppe av doftolja att blanda i.

dolfen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har sparat ljusstumpar som jag har "tänkt" att smälta ner och göra nya ljus. Flyter vekarna upp till ytan eller måste man krafsa ut dem från varje stump innan man smälter dem?

Hade tänkt använda mig av toapapperskartongrullar. Tändsticka i botten för att fästa veken. Kanske göra jack i botten för tändstickan så att rullen kommer ner mot metallbänken!?

Gunlog
0

Du kan också använda engångsmuggar. Då gör du ett litet hål i botten, tar igenom veken, tar en tändsticka alt en tandpetare och knyter fast på utsidan av botten.

Vekarna flyter inte upp, men du kan alltid ta träpinnar till grillspett att fiska upp dem med.

kallander
0

gunlog: det är ju redan så mycket doft i ljuset, och det är ju den jag vill ha kvar…

dolfen: korta ner tändstickan iställer så slipper du ha allt runt omkring ;)

Hur gör jag lättast för att fästa veken i botten av vasen? behöver jag stå och hålla den tills det stelnar? hur lång tid tar det förresten innan det är stelt?

Gunlog
0

Du har inget värmeljus hemma som du kan ta veken ifrån? Om du då tar den lilla metallplattan, bänder upp där veken sitter fast, sätter i din egen veke och klämmer med en tång. Sedan rullar du på en längre pinne på "toppen" av veken och låter veken vara precis så lång så att den når ner till botten, låter pinnen hänga på kanterna på vasen och häller sedan i stearinet. Var noga med att vasen måste vara varm, annars kan den spricka. Värm vasen med varmt vatten på utsidan, så att den inte blir våt på insidan. Det lättaste är om du häller i lite stearin, låter det stelna och sedan fyller på lite till tills all stearinen är i, eller att vasen är full.

dolfen
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för tipsen! Glad

Gunlog
0

Lycka till!

kallander
0

tack! här ska pysslas :)

Chieko
0

Får man se resultatet kanske? :)

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Maria
0

Jag har sparat mängder av ljusrester och köpt vekar på Panduro så framåt hösten har vi tänkt att göra något åt dettaGlad

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.