Hjälp mig...
Jag håller på att fullständigt bryta ihop… Jag ska flytta ihop med min pojkvän nu i höst och jag vet inte hur jag ska fixa allt.
Här är mina problem
- Första 7 veckorna måste vi trängas, jag, min pojkvän, mina råttor och min pojkväns pappa i en tvåa
- Under den tiden har jag ingenstans att göra av mina möbler och grejer då jag inte har tillträde till min lägenhet efter första september
- Jag vet inte allt som ska fixas, el och sådant.
Någon hjälp mig!
Ja du måste ju välja ett elbolag. Jämför de olika företagen på elskling.se till exempel. Sen måste du ha en hemförsäkring.
Du kan hyra ett förråd kanske till dina möber under tiden som ni ska trängas? Om det finns däromkring.
Jo jag vet att jag måste ha elbolag och hemförsäkring, men inte vilken/vilket och sen är det ju elnätsabonnemang och massa annat…
Förråd finns det inga lediga i pajala
Vilken måste du ju själv välja. Ta hjälp av någon vän eller en förälder.
Okey, ja, då vet jag inte vad du ska göra av möblerna.

Det går inte att komma överens med de som ska ha din lägenhet efter dig om att du får utnyttja delar av lägenheten till förvaring mot att du betalar för det eller något sådant?
Tror jag inte…

Om det inte finns lediga förråd/lokaler så hyr in dina saker hos vänner och släktingar, ring runt till företagare, ibland har de outnyttjat utrymme som man kan få nyttja för en liten peng, då har du i alla fall någonstans att göra av sakerna….
Där du ska bo nu i 6 veckor, prata med fastighetsägaren om det finns något garage, skjul eller vinds/källarutrymme som du kan få låna under tiden.
Fungerar inget av ovanstående… Jaaa, då får du sälja, låna ut eller slänga dina saker….
Är du medlem i någon fackförening? I så fall har du säkert en hemförsäkring genom dem, eller din pojkvän. Ring och kolla.
När det gäller elen så är det kanske en god idé att fråga dina nära och kära om vilket bolag de använder sig av.
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Nu har vi lägenhet i alla fall…
#7 nej ingen fackförening, jobbar så lite att jag inte har råd…
Mmm ska det
Tack:)

Elen behöver du inte bekymra dig för. Den som äger nätet där du bor kommer automatiskt att skicka räkning till dig. Du blir alltså kund hos den som äger nätet på aktuell plats. Sen kan du byta när du har tid.
Skynda långsamt så går det fortare.
Nej tydligen måste man fixa så att det blir ett abonnemang själv…

Jasså inte här iaf..
Skynda långsamt så går det fortare.
Ring hyresvärden. Fråga dem vilken leverantör deras hyresgäster föredrar. Annars ringer du till E.ON, säger till dem att du ska flytta. Du ger dem vilket datum du vill ha elen, vilken adress, våning och lägenhetsnummer. Då fixar de det som ni ha kommit överens om. Du och din sambo kan senare ta tag i vilken elleverantör ni ska ha, vilken som är billigast.
Det kan vara att de vill ha en kopia på hyhreskontraktet för att säkerställa att de kopplar till rätt lägenhet.
Vi bor i hus, har haft Telge Energi i många år nu, men vi bytade precis till Göta Energi, tror jag att det heter. Jag tror att det är olika mellan villa och lägenhet.
Telefon är onödigt i detta stadiet. Ni har väl mobiler, båda två? Det räcker så länge.
Jag ska också tillägga att det är bra om den som står på hyreskontraktet också står på elen.