Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 6767 ggr
Gerbilflicka
0

Gamla kakfat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopte 5st gamla kakfat idag som jag tycker ar supergulliga!

Killen som salde dem sa att de var gjorda pa 1800-talet, men det vet jag inte om jag tror pa… :) Gar det att se ungefar nar de borde ha tillverkats och sa? Kan man spara vart de kommer ifran?

mariatingsund
1

Det var fint. Det kallas majolika, och du kanske kan söka på nätet Majolika+kakfat+smultron. Jag tror inte det är svenskt, gissar på kanske Österrike, men jag är ingen expert, så det kan vara helt annat också.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Gerbilflicka
0

Tack! :) Da kan jag lasa mer om det. Tror du att man kan gissa nar de ar gjorda ocksa?

Gerbilflicka
0

Oj, hittade en likadan till salu pa tradera och den var betydligt dyrare an vad jag betalde om man sager sa… 199kr i utropspris for en ensam tallrik, och jag som gav 30kr. :O

mariatingsund
0

Grattis! Det beror nog på att de som säljer på tradera kan inte priserna lika bra som t.ex. antikaffärer. Annonsen hade nog inte heller bud eller? Jo, vad jag tror så kan det vara 30-50-tal, men som sagt, jag är ingen expert.

Gerbilflicka
0

Nej, inga bud… men det ar 9 dagar kvar och folk budar sallan tidigt. Alla majolika-grejer verkar ga for ganska mycket.

Men det spelar ingen roll, jag ar ju inte ute efter att salja anda. :) Bara kul. Kopte lite fler fat idag med olika blommor malade pa, men de ar bara vanliga svenska kakfat.

TinaH
0

så här står det om det på Wikipedia

Majolica

Från Wikipedia

(Omdirigerad från Majolika) Hoppa till: navigering, sök

Majolica är tennglaserade lergods i starkeldsfärger som producerades under 1500-talet.

Namnet majolica härstammar troligtvis från ön Mallorca (enligt gammal italiensk stavning - Majolika). Denna ö var under 1300- och 1400-talen en stapelplats för iberisk keramik, avsedd för vidarebefordran till städerna i Italien. Spanska fajanskärl skattades i Italien högt vid denna tid, och inspirerade av dessa började man här med anknytning till en inhemsk tradition att tillverka en typ av keramik som sedan kallades majolika.

De äldsta kärlen, med ofta ganska primitiv dekorteknik, brukar benämnas mezza-majolika, för att kunna skilja dessa från dem som senare tillverkades av renässansens majolikamästare. Efterhand blev också skillnaden mellan de olika städernas produktioner allt större. I staden Faenza uppstod en dekorstil som sedan kom att ge namn åt fajansen, vilken senare spred sig över Europa.

Även senare tiders stilkopior på dessa pjäser - särskilt vanliga under slutet av 1800-talet - brukar kallas Majolica. Detta även om de ofta är tillverkade i fältspatporslin, Ironstone eller andra keramiska tekniker.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Majolica"

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Tina för det. Nu är det så att majolika (majolica) står för tekniken, och det tillverkas än idag, alla majolika-föremål är inte "antika". Just dessa fat verkar ha masstillverkats, kan också komma från Spanien iofs.

Gerbilflicka
0

#7 Ja, det tror jag ocksa… men de ar ju handmalade ocksa, sa hur manga som helst kan de val inte ha gjort. Obestämd

Kul med mer info! Tack!

mariatingsund
0

Jodå, det finns masstillverkning för sånt, man behöver inte gå längre än till Ungern, handmålar all porslin, en  hel industri.

TinaH
0

Det är bara kul när man kan hjälpa till på en hörna och få känna sig "nyttig". Skrattande

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Gerbilflicka
0

Dar ser man! :D Lite annat an det jag har fran ikea iaf, hihi.

mariatingsund
0

Visst är de trevliga, smultronen är ju ljuvlig, fåglarna ger mer sydländska intryck.