Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4074 ggr
Gluskap
0

Hantverkare! =(

Jag blir galen! Jag har lagt nya golv i hela lägenheten, varit supenoga med att inte gå in med skor så de håller sig fina.

Men vad är hantverkares problem?!
De skulle komma hit och garantibesiktiga fönsterna. Klampar rakt in (vilket de flesta hantverkare gör och vilket jag förstår om de måste springa upp och ner med saker) med sina leriga skor på mina nya golv och springer runt i HELA lägenheten och trampar in på min vita badrumsmatta!

Nu är resultatet att jag fick fram med dammsugaren på mina nystädade golv som var fulla av jordklumpar, småsten och grus, och badrumsmattan har bruna skoavtryck!

När jag damsugat så ser jag att golven är repiga på vissa ställen och småstenar hade tryckt sig ner i golvet och har nu gjort hål i golvet på flera ställen =(
Det golv som ser värst ut är det i sovrummet, ett valnötsfärgat laminat golv =(

Så trött jag blir! Ska jag bara behöva gilla läget nu eller?

Tom
0

Ring företaget och säg vad du tycker. Är de seriösa tar de dina klagomål på allvar.

Sen måste jag säga att det är tråkigt att du drar alla hantverkare över en kam. Jag blir lite ledsen när du tycker att jag ska sota för vad en annan individ har gjort bara för att vi råkar arbeta inom samma skrå.

Tom

Gluskap
0

Var drar jag alla över en kam?
I de kretsar som jag umgås och sett mycket av så är det lätträknade hantverkare som tar av sig skorna, därav "de flesta", då jag utgår från de hantverkare jag själv känner och jobbat med osv.

Halvdansken
0

Var du hemma? Inga grisiga skor på vårt nya golv, det kan jag lova! Så då säger jag till att de får ta av sig dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
0

#2, "Men vad är hantverkares problem?!"

…där drar du alla hantverkare över en kam och även i rubriken.

Jag tar absolut inte av mig skorna när jag arbetar eftersom det är en stor säkerhetsrisk att inte ha dem på sig. Men om jag ska titta på jobb eller besiktiga någonting tar jag utan undantag av mig skorna. Det är två helt olika saker. Arbetar jag så varnar jag dessutom kunden för att det kommer att bli dammigt och jag klär alla golv med speciell skyddspapp om det behövs.

Det finns ett talesätt som heter att man får vad man betalar för. Kanske det är en bidragande orsak till varför alla dina hantverkare beter sig oproffessionellt?

Tom

Gluskap
0

Med tanke på att jag bara hade de två som var hos mig i huvudet när jag skrev inlägget så syftade jag på just de två. Så big deal.

Tom
0

#5, Så om jag skriver att alla hundägare är dumma i huvudet så är det ok för dig?

Eftersom alla som läser då direkt förstår att jag bara menar de två hundägare som jag råkade syfta på men som jag inte skrev…

Du kan inte rimligen begära att vi ska kunna läsa dina tankar när vi läser dina inlägg.

Tom

Gluskap
0

Alla har olika åsikter, du får ha dina och jag får han mina.

Halvdansken
0

Jag håller med Tom, det är ju inte alla som uppför sig så.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
0

Hur kommer det sig att ditt laminatgolv fick så djupa skador? Det är väl ändå underligt, laminat ska stå emot mycket. Vi satte det nya trägolvet, och första fotöljen har gjort en repa, vi gjorde det själva, visst är det retfullt. Första skadorna är alltid värst, men man slutar räkna efter tio . Skäms

Har du pratat med företaget i fråga? Vad sa de?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Anders 50
0

De gånger som jag ska ha hantverkare, sotare m.m kutandes runt i huset så brukar jag plocka undan mattor, särskilt vita sådana, m.m som kan bli smutsiga.

Och är ett laminatgolv så känsligt att det inte håller när man går med smutsiga skor på det så skulle jag reklamera det.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tom
0

#7, Ja det är sant och jag kommer att hålla på min åsikt att vi ska slippa vara tvungna att läsa varandras tankar för att kunna kommunicera på nätet. Det är helt ok om du inte håller med.

….

Tom

MonisN
0

Jag håller nog med Gluskap, hantverkare ÄR nonchalanta när det gäller att ta av sig skorna. Vi har haft massor av hantverkare och det är bara ett fåtal som tar hänsyn och tar av sig sina stora smutsiga skor.

#4 Vi har verkligen fått betala för våra hantverkare så det där talesättet syftar inte på skorna utan på kvaliteten man får. Kvalitetsmässig håller jag med dig, att oftast är det så att man får vad man betalar för. Min erfarenhet är faktiskt att de billigare hantverkarna är mer noga med skorna än de riktiga proffsenObestämd

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Tom
0

#12, Så trevligt att även du drar en hel yrkesgrupp för hängning.

Jag hoppas att era hantverkar fortsätter att ha sina skor på sig så att ni inte blir besvikna.

Anders 50
0

Snacka om i-landsproblem!  Man får nog räkna med lite skit när man har hantverkare. Det är ingen steril verksamhet de bedriver.

Har själv aldrig haft hantverkare som skitat ner mer än de behövde. Sen kanske det är olika syn på vad som "skita ner" är.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

mariatingsund
0

Detta påminner mig om en reklam, som heter : Varför börjar XY dagen med att dricka actimell. Det visar si att XY tar i hand hundratals personer om dagen, (t o m kyssar) och en av dessa snyter sig i handen strax innan har tar i hand. Hon säger ingenting, utan tar i hand och gör en usch-min med ansiktet.

Min fråga: varför kan man inte säga: ursäkta men jag tar dig inte i hand när du precis nös i det. Självklart - för mig. Varför inte säga vad man tycker: ta av dig skorna. Eller skriva en lapp om man inte är hemma: Vänligen var rädd om vårt golv och våra mattor o ta av dig skorna.

Det är därför människan kan tala, för att uttrycka sig. Jag skulle bli förbannad på hantverkaren om han gick in med skorna trots att jag sa att han inte skulle det. Men om jag inget sa då skulle jag nog mest bli arg för att jag inte kom på tidigare att påminna dem om det.

Vad jag vill säga, man ska inte generalisera och ha alla under samma hatt, men man ska försöka undvika missnöje med att förklara vad man vill ha och hur man vill ha.  

För egen del har jag ringt på plåtslagare som skulle kommit första veckan i augusti och sagt till honom: Du vet vad man tycker om hantverkare som lovar och lovar och sen blir det inget. Jag sa det skrattande och vi småpratade, men han fattade. Han var här idag och påbörjade jobbet. Utan gnäll och bråk.

Alltså kommunikation - det magiska ordet.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MonisN
0

#13 Jag är ledsen om jag trampat dig på tårna. Men om du läser noga vad jag skrev så hängde jag inte alla. Att hantverkare för det mesta inte tar av sig skorna och klampar på som dom befinner sig i någon verkstad, eller på ett bygge har man ju både hört och sett i alla tider. Hur kan detta uppröra dig att någon skriver vad man råkat ut för och är allmänt känt? Jag vet inte om du är hantverkare, men det är något som säger mig det eftersom du blir så upprörd. Har du den attityden till dina kunder som du har när du skriver till mig så gud bevars.

#15 Tycker du man ska behöva vara så övertydlig att säga till folk ta av sig sina smutsiga skor? Om man är hembjuden till någon är väl det en självklarhet? Man ska väl inte behöva sätta upp lappar och förmana vuxna människor? Det är ju pinsamt. Till och med små barn tar av sig skorna i hallen innan dom går in. Vari ligger problemet? Men tack för tipset, jag ska börja vara övertydlig och pinsam.

Sist jag såg skorna på var hos en väninna som skulle få en badrumsrenovering besiktigad. Tre man stövlade in i badrummet utan att någon ens hann reagera. Tre vuxna karlar med huvudet under armen och skorna på. Jag förstår om man är mitt uppe i renoveringen och det är smuts, damm, spikar, skruvar, maskiner mm på golvet, men när man kommer för att titta på ett jobb då gäller vanligt hyfs. Alltså ta av sig smutsiga skor.

Ursäkta om jag trampat någon på tårna. Jag vet att det finns hantverkare som kan vett och etikett också. Har haft flera. Heder åt dom!

Tom
0

#16, Lustigt att du inte ens kan citera dig själv rätt. Ditt inlägg ligger fortfarande kvar och ser ut så här: "hantverkare ÄR nonchalanta när det gäller att ta av sig skorna".

Det är svårt att tolka det som "för det mesta".

"Jag vet att det finns hantverkare som kan vett och etikett också. Har haft flera. Heder åt dom!"

- Tack!

MonisN
0

#17 Fortsätter du till nästa mening står det: det är bara ett fåtal som tar hänsyn. Det betyder att alla inte gör det, men ett fåtal gör det. Detta är min personliga erfarenhet, som jag tycks dela med väldigt många som anlitat hantverkare. Tycker du blåser storm i ett vattenglas och märker petitesser. Varför kan du inte bara inse att dina kolleger(?) inte alltid tänker på skorna? Som jag sa så har vi haft många hantverkare bl a målare, kakelsättare och snickare. Många är väldigt trevliga och besitter både kunskap och sunt förnuft, men det finns även den andra kategorin bland dessa, tyvärr. Kanske en del av dessa läser tråden och tänker sig för i fortsättningen. Då har vi ju bidragit till något positivt! Att sätta upp lappar o d skulle aldrig falla mig in. Det tillhör dagisnivå och där hör väl knappast en hantverkare hemma, om han/hon inte ska hämta sina barn där förstås!

signemo
0

Våra hantverkar måste var jordens underverk. Duktiga, tar hänsyn, man anlitar dem gärna igen-

.

Var rädda om varandra

Tom
0

#18, Jag har inte några som helst problem med att vissa hantverkare beter sig illa. Det jag har problem med är ert sätt att uttrycka er på. Men jag ska ha överseende med ert språk i fortsättningen och tolka in positiva saker som inte står.

Kul att du tycker om mig och alla hantverkare. Det uppskattar jag.

Hoppas att du får en trevlig kväll!

Tom, den glade hantverkaren

MonisN
0

#20 Det glädjer mig att du även ser de positiva i texten och också har noterat det i #17! Tror du är en glad och positiv människa egentligenFlört Om du är målare kan du ju komma och måla våra fönsterFlörtFlört Du får ha skorna på dig, jag lägger numera alltid ut skyddspapperSkrattande

Ha en fortsatt trevlig söndag! Själv ska jag måla ett mindre fönster.

Oskar
0

Jag har faktiskt också haft problem med hantverkare som är ganska oaktsamma. Förstår att de behöver ha skor på sig och att de måste använda tunga verktyg och annat men ibland önskar jag att de kunde fråga om man vill att de ska plasta in möbler och skydda golvet (mot en extra kostnad förståss).