Väggfast bokhylla
Jag funderar på att bygga väggfasta bokhyllor i vardagsrummet. Jag tycker ganska bra om inbyggda inredningsdetaljer. Eftersom jag skulle vilja ha facken kvadratiska måste det nog vara egentillverkade hyllor. Är det någon som har byggt det och har några tips? Vad är bäst att bygga av? Spånplattor?
Är det dumt att bygga fasta hyllor om man tänker på värdet på huset? Skulle det dra ner värdet?
Vänliga hälsningar
Niklas
Använd MDF-skivor. De är lätta att arbeta med och behöver inte lika mycket efterarbete som till exempel spånplattor. Om hyllan inte är så stor kan du istället använda stavlimmade skivor.
Värdet på huset sjunker bara om du bygger fula hyllor ;-) Snygga hyllor höjer värdet.
Tom
PS. IKEA har en färdig hylla med kvadratiska fack som heter Expedit. Se bild!
Jag tänkte mig att bygga hyllan över en hel vägg från golv till tak. Är inte MDF-skivor rätt dyra?
Kvadrat når inte från golv till tak.
Vänliga hälsningar
Niklas

Mdf är inte farligt dyrt, strax under 200 för en 16*2440*1220 fast visst är det en skillnad jämfört med spån. Men om du tänker att du slipper ytbehandla hela möbeln för att få en slät yta så kanske din tid är värd den extra utgiften?
Byggde en sideboard i mdf som jag en vacker dag kommer att komma ihåg att fota och lägga ut här.
Glöm inte att förborra bara, lyckades bränna två skruvdragare på min sideboard. Visserligen bara skitgrejer, men ändå…..

och så ser du till att göra en nogrann ritning och kapnota och lämnar över kapandet till byggvaruhuset så är det nästan som IKEA ;)
Det blir väl jag som får kapa i så fall… ;-)
Tom
En så stor bokhylla måste få kosta lite. Det skulle det göra om man köper en färdig och då blir det ändå inte lika bra. 200 för en platta låter absolut överkomligt. Det går inte åt så vansinnigt många.
#5: :-)
Vänliga hälsningar
Niklas