Solvärmeanläggning
Idag värmer jag både kåk och varmvatten med ved. Har en CTC Vemax system från-94.
Nu går jag i funderingar på att skaffa en solvärmeanläggning. I första hand för att slippa elda under sommaren bara för att få varmvatten, men tanken finns ju oxå att kunna minska på eldandet under vår och höst.
Finns det någon här som har erfarenhet, possitiva och negativa, om detta. Är ju en djungel av olika system på marknaden……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det är en intressant fråga som jag också är nyfiken på. Vad finns det för anläggningar att köpa? Vad kostar de? Vad ger de? Hur mycket underhåll kräver de? Hur länge håller de i svenskt klimat?

Puttar upp,
är det verkligen ingen som har någån erfarenhet av solvärme?
Jerker Klang,
Jaq har inga egna erfarenheter men Solar venti är ett ganska stort märke som har ganska bra urval på dessa saker.
Där fanns ganska mycket information. Det vore intressant att se några räkneexempel också. Vad kostar anläggningen för 140 kvadratmeter och vad ger den, till exempel?
Hej! Finns några system som funkar. Exoheat b la annat.
Fanns ett system tidigare som Uponor (www.uponor.se) hade. De vann innovationspris 2000 och jag var inblandad i bygget av maskinen som smälte plasten.
Någon annan tog över försäljningen. Solfångaren tillverkad av plast och vägde nästan ingenting. Perfekt när man monterar och belastningen på taket blir liten. 2001 fick man bidrag från Nutek för att installera dessa.
Kul att höra att du har sol där du bor. Här skall man satsa på vattenkraft :-)

http://www.arsite.se/default.asp?inItemUrl=produkter.asp&inMenyAltId=2
Vi ska också ha med tiden, kombinera med pellets på vintern, men marknaden utvecklas med rasande fart och vi avvaktar och kollar då och då. Vi har i alla fall en ram uppe på garagetaket mot söder, och det innehöll kopparrör för vatten, men rören läckte så nu har vi inget vi använder utan väntar tills vi hittar den rätta insatsen. Det finns en variant då vattenrören ligger i vacumrör för att få större effekt, men vi får se hur och när vi ska fortsätta projektet. Då återkommer jag gärna med recensioner :-)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag kommer innom kort att begära in offerter från några lokala firmor. Iom ROT avdraget har man ju råd att anlita fackfolk till installationen istället för att mecka så mycket själv. Får väll skriva en artikel framöver om projektet om sajtvärden är intresserad :-)
Jerker Klang,

Du har CTC skrev du, då kanske du kan bygga på med deras solprodukter. Dom har ju solpaneler till sin luft-vatten-pump; http://www.ctcvarme.se/enertech/index.php?show=45563_SWE&&page_anchor=http://www.ctcvarme.se/enertech/p45563/p45563_swe.php
Den säljs billigt här: http://vvsgds.jetshop.se/ Klicka in på solpaneler och sen CTC sol produkter och köp det där om du vill göra jobbet själv eller har nån vvs'are som du anlitar.
Själv hoppas jag på att dom uppfinner små vindkraftverk som man kan ha till sitt hus och få el direkt från det. Jag har mer vind än sol, åtminstone kalla halvåret.

Det var väl rätt dyrt. Min man säger att han såg en komplett för 12000 inkl. pump o allt.

#10 Dom sonderingar jag haft hittils är att man får räkna med ca 50.000:- för en komplett anläggning. Men då är ju en hel del arbete som man får dra med 50% och sedan finns det även energibidrag. Men 12.000:- får du nog inte mer än en minianläggning för tappvarmvatten under Juni, juli…..
Jerker Klang,

Tyskarna har kommit längre än vi, dom har precis haft en stor mässa om värme. Du kan säkert hitta nåt spännande där.

#12 har du någon länk?
Jerker Klang,

Ni får gärna kolla upp och skriva vad ni tycker.

#13, nej, tyvärr
Jag har en arbetskollega som har solceller på taket. De har en villa med två lägenheter, dvs de är två familjer. Deras anläggning kostade 78.000 och hon säger att de har varmvatten från slutet av mars till ungefär oktober i och med den anläggningen.

#16 Låter som en någorlunda rimlig anläggningskostnad. Vet du om dom hade ackumulatortankar sedan tidigare eller om även sådana saker ingick i investeringen?
Mina beräkningar hittils ger vid handen att jag skall kunna hålla både värme och varmvatten fån mitten av mars till mitten av oktober. Detta skulle spara mig ca 10 m2 ved/år. Det innebär att en anläggning som kostar ca 50.000:- skulle vara inbesparad på ca 10 år, men för min del handlar det mer om bekvämlighet och då bör jag ju gämföra med att låta elpatronen hålla varmvatten under denna period och då halverar vi intjänande tiden.
Har begärt in offert från vår lokala installatör och han kommer ut endera dagen för att se hur vi vettigast skall instalera. Jag har inga tak som lutar åt rätt håll så det kommer antingen bli väggkonsoller på ett närliggande uthus eller en fristående ställning.
Jerker Klang,
#17 - nej jag vet faktiskt inte riktigt där. Jag har för mig att de hade någon tank som de byggde på med ytterligare en - men jag är inte säker.