Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 4715 ggr
lottie350
0

Sambolagen

Ja tänkte kolla här om någon vet nåt om sambolagen. Jag har funderingar på vad som händer om ja och min sambo skulle gå ifrån varandra. Under tiden vi bott ihop så har vi köpt det mesta vi har i lägengeten tillsammans, MEN han har under tiden tjänat mer pengar än mig så han har därför lagt den största delen pengar på möblerna och ja en liten del. Kan han då ha rätt att ta möblerna själv?

SamanthaJones
0

På denna sidan kan du läsa om sambolagen: http://www.alden.se/Sambolagen.htm

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

lottie350
0

Hmm ja vet inte ritkigt om jag förstår detta rätt, men måste man alltså skriva nåt typ utav samboavtal om sambolagen ska gälla?

letw83
0

enligt sambolagen så är allt ni inhandlat till ert gemensamma boende under tiden ni var tillsammans bådas oavsett vem som betalat. Enda undantaget är bilar. Även om ni köpt en bostadsrätt som han i princip har betalt så har du rätt till halva, om inget samboavtal upprättats.

lottie350
0

Men om man inte har kvitton och sådana saker hur ska man då bevisa att sakerna är inköpta under tiden vi bott tillsammans?
Jag hoppas verkligen det inte skulle gå så långt att man måste dra in en Jurid i detta men om vad skulle hända?

letw83
0

Jag tror snarare det är tvärtom, har du inte kvitton som kan bevisa att det är inköpt före er tid tillsammans så antas det automatiskt att det är ert gemensamma.

Dock är det ju lite kluvet, för om han tex anser att det är hans pga att han har betalt mer, så är nog enda sättet för dig att verkligen få det att dra in en advokat, och då är det upp till han att bevisa att han handlat det innan han träffade dig. Dock är det ju så pass dyrt att dra in en advokat att det nästan aldrig lönar sig om man nu inte har jättedyra stereoprylar och bioduk och grejer, eller som våra grannar som har en säng för 50 papp.

lottie350
0

Grejjen är att det ja vill ha är inget han endå använder. Som jag vill ha soffan, 1 utav 2 byråer, ena halvan av sängen. Vi har precis köpt en platt tv och ja sa att den kunde han ta, ja kan ta min gamla tv, duger gott och väl till mig. Men han vill prompt ha soffan fastän han typ aldrig sitter där. Sån fånig grej igentligen att tjafsa om, men ingen utav oss vill sälja allt och dela på pengarna heller. Playstation 3 är inköpt bara nu i höstas så enligt sambolagen har ja rätt till den med eller iaf halva värdet på den men skulle vi gå ifrån varandra skulle ja inte ens tjafsa om den just för att jag använder den inte ens, men skulle heller inte begära pengar för den. Men han tror att om man inte har skrivet någon typ utav kontrakt så gäller inte sambolagen. Rörigt detta.

letw83
0

alltså du kan ju få gratis rådgivning av en advokat i 15 min eller vad det nu är.

MEN jag är bombsäker på att det är så att har ni inget samboavtal skrivet (eller skriver ett nu) så gäller sambolagen, dvs "Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om
egendomen förvärvats för gemensam användning" (citerat från sidan ovan) Hit hör tex soffan, tvn och byrån du nämner ovan.

Undantag är saker han eller du ärvt samt bilar.

lottie350
0

Men nu när han drar det där med att ja inte kan bevis att  vi är/var sambor utan att jag skulle vara en kompis eller så som fått bo där, inneboende eller så. Kan han göra så? Om han nu verkligen är så elak och skulle göra så vilket jag aldrig skulle tro för han är inte sån, men kan han säga så när vi "oseriöst" har pratat om detta. (Jag har vart seriös men han oseriös..) Ja vet inte riktigt vad ja ska säga då..

letw83
0

hänvisar igen till sidan ovan "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor
tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll."

Har du varit/är skriven på samma adress så kan du bevisa att ni varit sambos, om han inte kan hävda annat. (typ uthyrning i andra hand el dyl som han isåfall måste ha papper på)

lottie350
0

Okey då vet jag. Tack så jättemycket för svaren, de hjälpte!

letw83
0

varsågod!

Tom
0

En fråga som jag själv skulle ställa till mig om jag skulle gå ur ett förhållande som jag inte bidragit så mycket till ekonomiskt är om jag verkligen hade samvete att ta med mig en massa saker som min sambo hade köpt och betalat? Jag tror inte det.

Sen skulle jag inte bry mig om att lagen gav mig 'rätt' att ta en massa saker.

Men jag hoppas i alla fall att det löser sig för dig. En separation är aldrig rolig oavsett om man ska dela saker eller inte.

lottie350
0

#12 Alltså han har inte betalat helt, vi säger så här soffan tex den kostade 10,000:- jag betalade ca 4000 och han resten. Så gäller allt annat vi köpt att ja har lagt till pengar men inte lika mycket.

parsley
0

I en del förhållanden är det så att tjejen får stå för maten och killen köper kapitalvarorna. Skulle man då dela utifrån principen så blir det inte mycket kvar för henne i samband med en separation.

Hoppas det ordnar sig för er.

feiner
0

Förslagsvis skriv lista med alla saker och sedan en lista med de saker du vill ha. Numerera dem med ett eller två beroende på om du vill absolut ha det (1) eller om du vill ha den men kan kompromissa (2). Sammanställ detta sedan. Så fort han propsar på något som han placerat som etta så kan du förhandla kring något du har som etta… ja jag hoppas inte det blev otydligt. Detta kan redusera stridigheterna lite. Diskussionen handlar mer om ett givande i det läget. Man måste vara villig att uppoffra något för att få något annat.

Tom
0

Kan ni inte göra som feiner skriver och skriva varsin lista. Sen ger ni listan till någon opartisk som sammanställer listorna och gör ett förslag på hur sakerna ska fördelas. Därefter kan ni sätta er ner och 'förhandla' hur ni ska fördela sakerna. Ha med er en person som båda litar på som kan agera medlare om ni inte kan komma överens om någon sak.

Ni båda måste gå in i förhandlingen med inställningen att båda måste kompromissa. Ni har ju inte två hushåll så ni kan inte få alla saker båda två.

Lycka till!

Tom

lottie350
0

Ja nåt måste man ju göra.. vi hade en diskussion om detta för nån dag sedan och vi kom fram till vilken som ska ha vissa saker om vi skulle gå ifrån varann.. så vi kom till en viss lösning. Han blev också en aning rädd när ja berätta att ja fundera på att lämna honom så han har skärpt sig en hel del :S Så får väl se vad som väntar sig. Tack för alla svar!

Tom
0

Lyckat till! Jag hoppas att ni slipper bryta upp!

gumzan
0

Jag vet precis hur det är att separera när man är sambo. OCH behöva ta hjälp av advokater för att få min rättighet. Jag fick till och med kämpa för att få behålla de saker jag hade innan samboförhållandet!

IdaS-A
0

Hur är det med husdjur då?

Dojdan
0

Det är mer krångligt än man kan tro det här med samboliv och separationer. Ofta så tänker man ju över huvud taget inte i dessa banor innan det verkligen är dags för den där separationen. Oftast går det nog att lösa på ett bra vis, men ibland blir det ju tvister som man helst vart utan.

Jag lever fortfarande med min första (och förhoppningsvis enda Kyss) sambo idag. Men jag tror att vi skulle fördela allting väldigt bra om vi valde att gå isär. Även om sakerna i lägenheten är våra så kan vi nog ändå skilja på mitt och ditt på ett sätt. Jag har mina prylar/möbler som jag verkligen tycker om, de skulle han  aldrig ta ifrån mig. Precis som jag vet vilka som är hans favoritsaker. Resten får man helt enkelt dela på broderligt. Min sambo har varit den med fast inkomst under vårt förhållande och han har därmed varit den som betalat mest, men det är ju ganska naturligt.

#20, jag har ingen aning om hur det fungerar med husdjur men jag kan tänka mig att det är ungefär som med barn om man inte kan koma överrens om hur man ska ha det. Att man får delad vårdnad? Eller?

JMax
0

Jag vet flera par som har delad vårdand om husdjur. Såväl hundar som illrar och en papegoja…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!