Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 4847 ggr
johan
0

Träslöjd/syslöjd

Hur ofta har du egentligen haft nytta av att kunna tälja och sandpappra en smörkniv eller att sy egna underkläder?

Varför kunde inte slöjdämnena i skolan fokusera på lite verklighetsförankrade uppgifter, som att sy upp ett par brallor, sy gardiner, borra i väggar, välja rätt plugg och skruv, hur man ska tänka för att sätta upp tavlor rakt i höjd på olika väggar, byta packningar i droppande kranar, installera en dimmer och lära sig följa Ikeas instruktioner för att bygga köksskåp?

Mvh // Johan

Solveig
0

Gå på studiebesök i närmaste skola och se efter hur de lägger upp undervisningen nu för tiden.Glad

[slo]
0

I grundskolan gjorde vi också sånna meningslösa grejer, egentligen. Sen att våran syslöjdslärare var så snäll så vi nästan alltid tjatade bort lektionerna är en annan sak :)

Men på gymnasiet (jag gick el, tog studenten i våras) lärde jag mig otroligt mycket sånt!

johan
0

#1: Du menar att utveckling gått framåt sedan jag gick i skolan? :)

Det finns hopp…

Mvh // Johan

Oskar
0

Ja min träslöjd var inte så verklighetsförankrad. Hade gärna sett att man fick lära sig mer om sådant man kan stöta på i livet. Inte så ofta man har behov av att tälja smörknivar…

Oskar

Tom
0

Jag håller med dig Johan men det kan man nog applicera på de flesta ämnen, Eller hur ofta har du glädje av dina tredjegradsekvationer i ditt vardagliga liv?

Tom

Oskar
0

#5 Ofta! Ungefär lika ofta som jag sjunger de psalmer jag lärde mig…

Oskar

Niklas
0

#0: Vad då, fick inte du sticka ett fyrkantigt gosdjur? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pia
0

Men jag tyckte det var mysiga ämnen de där två, det handlade nog mer om bra eller dåliga lärare för min del. När man väl gjort klart sin lilla stadsdel i cellplast och sytt sin Drutten - då var det fritt fram och experimentera…:)

Annika
0

Jag tyckte att det var jättekul med slöjd! Å tanken var väl att man skulle prova på olika tekniker, inte så mycket att det just skulle bli nåt användbart av det man gjorde. Men visst är det en bra idé att i stället lära sig saker som man har praktisk nytta av. Det är ju lite som hemkunskapen, där fick vi lära oss saker som jag faktiskt har haft nytta av.

Niklas
0

#9: Ja, verkligen. Hur ofta har man inte manglat till exempel? :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faxlin
0

haha, ibland är ni lite små roliga. Brukar du inte mangla Niklas?
*viskar* inte jag heller visserligen.

Men ärligt, det vore trevligt att de lärde ut mer allmännyttiga saker. Tror man skulle kunna göra det till något roligt. För ärligt talt, visst det är skojigt att göra en skål, eller en båt. Men jag kan ärligt säga att jag inte karvat ut en enda skål i mitt vuxna liv.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kickboard
0

Manglar lakanen gör vi väl alltid, eller? Mycket skönare känsla med svala manglade lakan och dessutom blir de inte smutsiga lika fort. För att inte tala om hur snyggt det är att bädda med manglat linne!

AndersE
0

Ja, jag manglar mycket - lakan, dukar, handdukar.

trueline
0

Hallå!

Hm. Jag tyckte ju inte heller om skolans träslöjd sådär fasligt mycket. Och inte gillar jag den traditionella hemslöjden så mycket heller -den som man ser i hemslöjdsbutiker vill säga. MEN faktum är att jag träslöjdar själv ändå nuförtiden. Har en ambition att försöka skapa fräsch slöjd i trä som känns modern och ungdomlig även om den bygger på gammeldags slöjd. Sen blir det en hel del ganska nyskapande provocerande slöjd också… Jag presenterar det hela på min hemsida, gå in där om ni vill se vad det kan bli av slöjdandet när man släpper loss kreativiteten lite…. Dock varning för det provocerande som sagt ;-)

johan

http://web.mac.com/trueline

Tom
0

#14, Klart annorlunda!

Tom

abbis
0

Hade nog väldigt bra lärare i grundskolan.Som 15åring sydde alla mina kläder  och vävde mattor och broderade och älskade träslöjden där man kunde få testa gränser och lära sig hantera verktyg..Fick t.o.m vara i slöjdsalen på mina raster och annan ledig tid ..men det kanske beror på att hantverk är ett av mina största intressen…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

trueline
0

Hej igen, var ett tag sen det var nått liv här men ifall nån läser tråden och blir intresserad av träslöjden jag nämnde i inlägg #14 så har den numera flyttat till…

Johan Trolins Slöjdböjda kreativa hemsida!

Friida
0

länken fungerar inte

RobFrazie
0

Jag håller med, Jag har aldrig haft nyttan av det jag lärde mig i slöjden.

allt jag har gjort efter det som haft med trä/textil teknik att göra har jag fått lära mig det. Jag hade väldigt gärna viljat lära mig som du sa sätta in rätt plugg, borra i väggar osv. Nu kan jag det något iaf, men det har blivit några hål i väggarna genom åren bara för att man inte fick lära sig det!

Bjornen
0

I en av mina trakter fanns en skola som bara hade syslöjd i de första åren på 1900-talet. Det gällde både pojkar och flickor. Dessutom hade de också lediga lördagar. Det tillhörde ju då kategorin mindre folkskola av C-typ.

Kimiko
0

Åh! Jag håller helt och hållet med! På träslöjden i grundskolan var vi tvungna att göra en smörkniv varje termin. Halva terminen gick till att sandpappra en skitful smörkniv (och jag äter inte ens smör så det kändes väl extra meningslöst för mig). Jag kommer aldrig att använda en smörkniv.
Samtidigt har jag ingen aning om hur man gör för att (för att citera vad som sammanfattade vad jag hade behövt kunna) "borra i väggar, välja rätt plugg och skruv". Fruktansvärt förargande. Visst, jag kan slipa smörknivar.

Jag tycker rent allmänt att undervisningen i grunskolan helt och hållet saknade koppling till verkligheten. När jag åker utomlands har jag sällan använt fraser såsom "God dag min fru, får jag vänligen besvära eder med en simpel fråga om vad klockan skulle kunna tänkas vara vid denna timme, tack" ungefär, och jag har aldrig haft någon som helst användning för att kunna få colaburkar att implodera med hjälp av vatten och bunsenbrännare.

Nej… jag förstår varför ungar skolkar. för jag kan inte komma på någonting jag lärde mig från skolan som jag faktiskt har använt. Varför kan man inte lära sig betala räkningar, ringa telefonsamtal, borra i väggar, skriva CV, tapetsera… osv?

RobFrazie
0

I träslöjden fick vi göra både en tråkig väldigt ful smörkniv, Vi fick svarva oss ett brännbollsrack, och vi fick bygga en väldigt ful sänglampa som man hängde på väggen. Så mycket annat fick vi inte lära oss. Fick även göra en bricka som vi kunde bära fikat på!

Visst vi fick göra lite mer på högstadiet men, ja som sagt, inget jag haft nyttan av i mitt liv efter skolan!

Visst det var kul att svarva brännbolsträt! Men jag har aldrig använt det.

Jag hade velat lär mig hur man målar träet, visst dem sa det, men inte varför man skulle dra penseln åt rätt håll, det var för lite sånt!

varför kan man inte få lra sig mäta redan i slöjden? t ex hur mäter jag för att kunna sätta upp några tavlor i samma höjd på enklast sätt? Hur gör jag för att borra hålet? osv osv, Massvis med frågor som man fått lära sig åren efter skolan!

Jag har bara haft tur att jag är lite händig. Men alla har inte det intresset, så dem behöver lära sig sånt, inte för stora grejer, men dehär små enkla som att sätta upp en tavla!

lisette
0

jag har faktiskt nytta av det jag gjorde på träslöjden. jag gjorde en gunghäst och den använder min son nu. 12 år senare. en skål jag gjorde finns hemma hos mina föräldrar.

RobFrazie
0

Ja det var ju bra att din son kan använda gunghästen :D finns väl många föräldrar som har kvar alla fula grejer man gjorde, men tror inte det är ofta man kan som du få nyttan av sin gunghäst :D

Halvdansken
0

Jag önskar att man fått lära sig sy sina egna underkläder, så dyrt som det är med BH:ar!!

men annars har jag haft nytta av att kunna sy på

maskin, sticka och hantera klädmönster osv.

Träslöjden har jag glömt. Det jag kan om den typen av jobb har min man lärt mig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.