Vitvarudjungeln
Hej på er!
Jag har kikat in här då och då men först nu blivit medlem. Vi ska lägga bud på ett radhus i början av veckan som kommer och planerar för fullt för renovering och fixande så jag kommer säkert bomba er med frågor i framtiden 
Idag har jag och min sambo varit ute på mängder av olika affärer och tittat på vitvaror för det som är i radhusets kök nu är från 93 och på upphällningen. Det är uppdelat med inbyggnadsugn och spisplattor på olika ställen. Först sa vi att vi ska ta bort inbyggnaden och ha en hel spis med ugn. Men nu har vi kommit fram till att vi ändå ska ha inbyggnadsugn och då även en inbyggt micro och sedan hällspis. Antingen induktion rakt över eller en som har hälften induktion och hälften vanlig häll.
Vi vill ha rostfritt. Ugn, micro, spis, diskmaskin och så småningom kyl och frys ska alltså bytas ut. Men vi är ganska lost, vad ska man ha för märke på grejerna? Vad har ni? Är ni nöjda med det? Vad ska vi absolut undvika? Hjälp?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Vitvaror är ganska mycket att du får vad du betalar för. Köper du billigt kan du inte räkna med att det håller lika länge som dyrare.
Jag har installerat SIEMENS i flera kök och har varit mycket nöjd med det. Miele är väl det som anses vara bäst inom 'rimliga' prisklasser.
Annars är de flesta märken ungefär samma sak. AEG, Husqvarna, Bosch, Elektrolux m.m…
Vi håller just nu på att renovera köket och hade samma elände. Vi var ju tvungna att bestämma oss för något också eftersom vi skall göra ett platsbyggt kök och snickaren behövde ha måtten. Det enda jag var övertygad om var att det INTE skulle vara rostfritt eftersom jag blivt så trött på det efter alla husvisningar vi varit på. Sedan blev det spisen som bestämde allting. Vi måste ha en vanlig spis eftersom häll och ugn på olika ställen helt enkelt skulle ta för mycket plats i vår planering. Och då var det som så att jag ville ha två ugnar och maken ville ha induktionshäll. Då fanns det bara en spis att välja på. Electrolux - i rostfritt!! Så nu blir det rostfritt i alla fall!
Vi kör Electrolux över hela linjen eftersom de har en serie som lite hör ihop. Diskmaskinen skall visserligen byggas in, men vi kommer att ta samma märke där också den tystaste vi kunde hitta.
Miele skall vara bäst på diskmaskiner och tvättmaskiner i vart fall. Jag vet inte om de är lika prisvärda när det gäller kyl/frys - är det de enlig din åsikt Tom? Jag har nämligen en Mielefrälst väninna som påstår att de inte är det. Nu köpte hon kyl och frys från Miele i alla fall, men menade att det var lite onödiga pengar.
Men spisen vi skall köpa ser nästan ut som en mindre rymdfarkost - gör den inte det?

#1 Siemens verkar vara de enda som har en häll med både induktion och vanlig häll så det låter ju bra att det är ett bra märke att välja. Den kostade dock strax över 7000:- bara hällen då. Sen ska det till ugn, micro, diskmaskin och skåpsluckor och så småningom även kyl och frys.
Men då vet vi iaf att vi inte ska snåla mer än nödvändigt på vad vi sätter in för vitvaror.
#2 Den där ugnen hade jag valt om vi inte skulle dela upp ugn och spis. Vi tittade på den igår faktiskt. Men det är uppdelat nu så vi fortsätter så. Skönt för mig som bakar mycket att ha ugnen i lite bättre arbetsnivå.
Men vilken tur ändå att ni till slut inte hade så mycket att välja på. Sånt underlättar ju ändå en hel del. För vår del finns det mängder att välja på.
Hoppas rymdfarkosten fungerar bra iaf 
Does it become a walk?
/Ida

Det där är skitsvårt. Vi har Bosch och Voss (en dansk Electrolux variant, tror jag) och det fungerar fint. Vår nya tvättmaskin skal dock vara en Miele.
Tänk på att om ni köper allt på samma gång så förhandla om priset. Det kan man oftast i vitvarubutikerna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#3 - jag hade också gärna haft delat om det hade passat in. Men det är inte alltid man får som man vill. Dock tycker jag inte att ni skall snåla - det straffar sig bara i längden. Den här spisen kostar uppåt 20 000 bara den så för det priset får ni både en häll och en ugn.
#2, Jag kan inte säga någonting om Mieles kyl/frys specifikt utan bara att Mieles vitvaror brukar anses ha bäst kvalitet om man har råd.
Hepp - nu har vi varit och beställt våra vitvaror. Det känns läskigt att göra av med så mycket pengar på en gång.

Jo, vi har konstaterat att vi nog får räkna med runt 15-20 för ugn och häll. Förhoppningsvis kan vi få in diskmaskinen i det priset oxå. Möjligen även micro, men då kanske vi kommer upp ett par tusenlappar till.
Miele blir det inte iaf. Men vi tittar rätt mycket på siemens faktiskt. Miele kommer det nog bli den dagen vi måste byta ut tvättmaskinen dock. Men den är bara 3 år gammal så den håller förhoppningsvis ett par år till iaf.
Does it become a walk?
/Ida

Är Bosch bra grejer i köket?
Does it become a walk?
/Ida

Vi har nästan bara Bosch och när jag bodde i hyreslägenhet i Malmö hade vi samma där. Anledningen var att de håller länge utan problem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Det låter bra
Vi hittade nämligen en snygg svart serie från Bosch som vi blev himla sugna på.
Does it become a walk?
/Ida
Vi har AEG det är inte särskilt bra grejer. Hällen, som kostar över 10000:-, går sönder vartannat, vart tredje år. Nu har vi nr 3 sedan 2004…
Espressomaskinen låter vansinnigt mycket och ger bara vatten efter tre tryckningar, diskmaskinen tar två timmar och disken blir inte torr. Men kylen är rätt bra!

Det lät inte kul alls ju! Vi lutar nog rätt mycket mot Bosch just nu. De har en svart serie som vi har kärat ner oss i 
Does it become a walk?
/Ida

Jag har för mig att varken bosch eller andra märken tillverkas i ursprungliga länder, utan allt langas ut och görs typ i Kina eller Taiwan eller så. Dessutom har man ingen garanti på att det du köper är bättre bara för att du köper det dyrare i märkesaffär.
Ett ynka exempel, min sambo som tycker fortfarande att om man betalar mer får man mer, köpt en cd-spelare till mig i julklapp, och jag blir bara irriterad, eftersom meningen var att jag ska lyssna på nätterna då jag inte kan sova, och det ska gå tyst, men jag hör inget annat än motorn i cd-spelaren. Irriterande, för dyra pengar. Han bytte den redan en gång, men nästa låter lika illa. Vad gör man egentligen?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Nej, nog ska man titta på kedjorna oxå innan man bestämmer sig för vad och var man ska handla.
Tråkigt med din cd-spelare. Han kanske ska lämna tillbaka den och köpa en annan? Just den där modellen verkar ju inte någe vidare bra.
Does it become a walk?
/Ida
#14, Kan du inte byta ut CD-spelaren mot en mp3-spelare istället. De har inte några rörliga delar och låter ingenting.

Jag hade MP3 spelare och lyckades överföra några låtar genom datorn, men den reiki-skivan som jag sover bäst på kan inte längre göra om till MP3 i datorn, för nu har datorns cd pajat. Alltid något. Köpt 2007 juni, så det borde hålla mer än 2 år. Jag avskyr när sånt händer. Satt vid datorn hela igår utan minsta resultat, försökt med allt.
Men faktum är att cd-spelaren fortfarande väsnas. Jag undrar om det blir tvättmaskinen eller kylskåpet blir nästa som går sönder .. Såna saker händer alltid samtidigt.
Ursäkta för att jag kapade tråden förresten. Ni är jättebussiga för allt stöd. Det värmer.

Ingen fara. Kapa på du :) Håller tummarna för att inget mer pajar för er.
Does it become a walk?
/Ida
Maria, Kan du inte be någon granne eller vän göra om skivan till mp3? Det kan nästan vem som helst göra. För jag tror ändå att mp3 är enklare än att hålla på med än CD-spelare.
Tom

Jag har fixat nu, min julklapp blev min sambos, men om jag ska vara ärlig, är jag fortfarande irriterad för väsandet ur det, just för att det bara går att lyssna genom hörlurar så hörs det liksom värre i mina öron. (Jag har ju klagat i somras för oljud i skogen så ni vet säkert att jag har pippi på tystnad)
Och jag tog förra årets julklapp MP3-spelaren i bruk, fast till ingen nytta, för jag sov inte hela natten. Jag skulle ge ett kungarike för en god natts sömn.
Och jag har suttit några timmar i telefonen så jag fick datorns cd fixad, puh.
Nu skulle jag bara behöva hörlurar som inte trycker örat när man ligger på sidan. Men det kanske jag kan fråga i prylar.ifokus.

Jo jag tittade nyss då fanns prylar i fokus

Vi har bestämt oss för vad det blir för vitvaror nu. Det blir Bosch i rostfritt rakt igenom. Ca 32 papp kommer det att gå på. Det är inte billigt med kök inte. Och då är det ändå bra rabatt på grejerna.
Does it become a walk?
/Ida
Härligt att ni har hitta någonting. Du får så klart gärna visa bilder på resultatet.
Tom
PS. "If You cut the wings of a fly,
Does it become a walk?"? Jag är inte riktigt med på vad det har med alla dina inlägg att göra?

Självklart kommer bilder. Idag har vi varit och bokat grejerna och lagt upp på avbetalning. Vi har ju inte fått tillgång till huset ännu men så fort vi får det ska jag börja fota så jag kommer att bomba er med bilder under renoveringen 
Det är ett kul ordspråk eller vad man ska kalla det som jag har som signatur på många ställen. Tycker den är rolig bara. Därför fick den bli signatur här oxå.
Does it become a walk?
/Ida
Hehe, jag brukar säga till min lilla dotter att ett skämt bara är roligt första gången. Men hon tycker ibland som du att det bara blir roligare ju fler gånger man dra det… ;-)
Här har vi börjat installera våra vitvaror nu. Jobbigt att få det rakt!!
mariatingsund - jag använder hörlurar av den här typen - inte riktigt sådana här, men hörlurar med nackband. De sitter kvar bra när man rör sig i sängen och om man puffar lite på kudden så tycker jag att det går bra att ligga på sidan med dem också.