Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6360 ggr
Sleven2
0

Plast/papp under innertaket?

Det var länge sedan jag skrev på sajten dessvärre är det samma problem som spökar…

Jag har tagit ner de gamla innertaksplattorna i mitt torp. Under dessa finns ett underlagstak av brädor. Det är direkt på dessa brädor som isoleringen ligger. Jag hade en idé om att använda dessa gamla brädor som synligt tak. Det har dock visat sig att springorna på ganska många ställen är för stora och därför sipprar isoleringen ner. Jag har bestämt mig för att sätta upp pärlspont som innertak.

Min fråga är då om man kan spika/skruva upp pärlsponten direkt på de befintliga brädorna eller om man bör sätta upp plast eller papp mellan pärlspont och brädor.

Det fanns ingen papp eller plast innan mellan de gamla skivorna och brädorna men när jag nu gör om det kan det ju vara bra att att det bli bra…

Något annat att tänka på när man sätter upp nytt innertak?

Tack på förhand

/S

kerstinjo
0

OT. Vet du vad jag läste? Plastpappa under innertaket.Skäms

Men så illa var det inte.Glad

Kerstin 

Sleven2
0

Nej, Vilken tur…Glad

Det hade säkert blivit en utbuktning på innertaket i så fall…

Niklas
0

Någonstans tror jag att du bör ha fuktisolering utåt, men jag vet inte var du bäst placerar den. Det kommer säkert andra med bra svar snart.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Du ska normalt inte använda plast i ett gammalt hus. Man kan förstöra den naturliga fuktvandringen och stänga in fukten där den inte ska vara. Följden kan bli fuktproblem och mögel. Papp som släpper igenom fukt åt alla håll är bättre.

Sleven2
0

Tack för svaren! Jag använder torpet främst som sommarställe men någon gång på vintern.Torpet är uppvärmt med element och kamin de gånger vi är där men värmekällorna är avstängda när vi inte är där.

Det har inte funnits någonting under innertaket tidigare, varken papp eller plast.

Vilken typ av papp är det som du rekommenderar?

Skulle det vara helt galet att skita i både papp och plast och "smacka" upp pärlsponten direkt i underlagstaket? Och vad kan det få för konsekvenser? Den största anledningen till att vi sätter nytt innertak är för att hindra att isoleringen sipprar ner mellan springor i underlagstaket.

Än en gång, tack för svaren.

/T

Tom
0

Det finns olika papp som fungerar men satsa på den som har bäst fuktgenomsläpplighet. Den ska ju i ditt fall bara hindra skräp från att falla ner.

Du kan absolut strunta i både papp och plast om du vill men när pärlsponten torkar kan det bli nya springor som låter skräpet ramla ner. Att häfta dit papp tar inte många minuter och kostar knappt någonting.

Tom