Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 27009 ggr
lottie350
121

Måla plastgolv?

Vi bor i en hyresrätt och det är enormt fula plastgolv i kök och sovrum, golvet får rummet att se enormt skitigt ut, mest i köket, spelar ingen roll hur noga man än är när man dammsugar och skurar så ser det inte rent ut.

Så jag undrar lite om man kan måla ett plastgolv?

**Isf med vad för sorts färg och är det dyrt?
**

Tom
0

Det går. ByggMax har en ljusgrå golvfärg som fungerar riktigt bra. Gör rent golvet så mycket du kan först och sedan är det bara att måla. Använder du roller så går det snabbt men ytan blir lite knottrig och håller inte lika bra som om du målar med pensel. Att pensla tar så klart långre tid men resultatet blir slätare och mer hållbart.

lottie350
1

Okey! Finns det bara i ljusgrått? Inte vit? Och den kan inte repas eller? Vill ju inte riskera att måsta köpa nytt golv den dagen vi flyttar..

parsley
1

1. Kolla med hyresvärden om det är OK att måla golven. Tycker han att ni förstör golven så kan ni bli ersättningsskyldiga och tvingas betala för nya golv när ni flyttar. Bor ni i en äldre lägenhet (byggd före ca 1960 och miljonprogrammet) så kan det finnas trägolv under som kan vara värda att ta fram. Efter 1960 är det förmodligen spånskiva på golven.

2. Jag har målat ett plastgolv med linoljefärg från byggnadsvården. På det golvet fäste färgen direkt utan problem.

3. Jag har testat på lite provbitar på andra plastgolv. Där har det fungerat att måla med sk häftgrund, en speciell sorts grundfärg som fäster på de flesta underlag och sedan måla över häftgrunden med t ex linoljefärg. Det finns även speciella golvfärger som man kan använda.

4. Ett annat alternativ till att måla är att lägga ett billigt laminatgolv. Kallt, stumt och något slamrigt att gå på, men förmodligen snyggare än en gammal plastmatta som inte blir fräsch hur man än städar den. Tror inte hyresvärden kan ha något att invända mot ett laminatgolv. Ev kan man ha laminatgolv i sovrummet där man inte går så mycket.

5. Skaffa snygga mattor så ni slipper se golvet.

lottie350
0

Jag ska höra med hyresvärden först om de har några planer på att byta golvet i köket, de har precis fixat nya köksluckor och bänkar så vem vet de kanske tar golvet snart också. Om inte så ska ja fråga om det är okey om vi målar mattan själv. Plastmattan förstör hela köket tyvärr och vi har inga planer på att flytta därifrån på ett tag men vill gärna göra lägenheten hemtrevlig och personlig…

parsley
1

Jag har bara testat med häftgrund från lågprisvaruhus, ca 100 kr en liter. Gissar att 1 liter räcker till ett rum. Om man behöver häftgrund eller inte får man prova sig fram till. Jag har fått olika resultat på olika plastgolv. Ibland har det behövts ibland inte.  Byggnadsvårdens linoljefärg kostar ca 300 kr per liter och ska räcka till 12-15 kvm, så en liter bör räcka till ett rum.

Tips! Mörka golv håller sig "renare" än ljusa. "Hänt i veckan" syns inte lika tydligt.

Tom
0

Lottie, Klart att färgen kan repas. Allt kan repas. Men färgen är förvånansvärt tålig. Jag har bland annat målat i en MC-butik med ByggMax färg och där håller det bra.

ByggMax har bara ljusgrå men jag tycker att det är en bra kulör som passar till ganska mycket.

Ledin
0

ja du måste fråga om du får först din hyresvärd sen vad är det för plastgolv? för i våran gammla lägenhet hade vi plastgolv som var något slags trä-blandning det såg skitit ut o vi bonade upp golven såg mycket fräshare ut dok vart det lite halt för barnen :P

parsley
0

# 7 Är det inte linoleumgolv du menar?

Det kanske räcker med golvpolish även på ett plastgolv?  Tyvärr kan man inte få bort sådan fläckar och missfärgningar om satt sig i plasten. Ett vanligt problem på ljusa plastgolv.