Etikettinredning-och-design
Läst 8890 ggr
mariatingsund
2008-08-21, 18:42

gömma sladdar

jag vill starta en tråd och samla idéer hur ni andra gör när ni vill gömma sladdar. Jag fick ett nytt hemmakontor, och har följande att gömma

- 2 sladdar till skärplotter
- 2 sladdar till skrivaren
- 3 sladdar till modem
- 2 sladdar till telefon
- 1 sladd till scanner
- 1 sladd till foliering
- 1 sladd till fönsterlampa
- allt detta ryms i 2 förlängningsladdar som också är sladdar
Jag har även en golvlampa och fönsterlampor, och alla sladdar har olika längd, tjocklek och färg. Jag bifogar en bild hur det ser ut idag.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

[Asta]
2008-08-21, 19:20

Jag har på mitt arbetsbord fäst förgreningsdosan på undersidan av bordet. Det innebär att jag bara behöver få upp en elsladd och den har jag fäst på baksidan av bordsbenet. Sedan gömmer jag helt enkelt elsladdarna bakom de olika maskinerna genom att fästa ihop dem med gummiband e dyl.

Bara en dellösning men i alla fall.

Jalking
2008-08-21, 20:40

Fäst en masoniteskiva mellan hyllorna och låt sladdarna gå bakom. Lämna en springa öppen nertill (alt.ta upp hål) för sladdarna. Masonite finns färdigmålad vit.

Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

parsley
2008-08-21, 21:12

http://www.aftonbladet.se/hemtradgard/inredning/article3140920.ab

Alltid lika pålitliga Aftonbladet fixar sladdgömma med hjälp av ett grönmålat miniväxthus som står under datorbordet.

Solveig
2008-08-22, 17:51

Oj vad jag funderade vad skärplotter var för slags skärp! Skäms

Liss
2008-08-24, 18:35

Jag har tänkt sammla alla sladdar till en och samma förlängningssladd och sen fästa den under bordet. Binda ihop sladdarna med gummiband och sen ha fast fölängningssladden så den inte syns.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

mariatingsund
2008-08-28, 12:57

Nu har jag satt upp en vit masonitskiva på baksidan av bordet. Om jag sätter fast alla sladdar då kan jag inte röra bordet och det behövs ju ibland, mest för städning men också för att kunna använda bordet på olika sätt.

Halvdansken
2008-08-28, 15:21

På jobb har vi kardborreband som man samlar sladdarna med och fäster i skrivbordet så att de kommer upp från golvet. (Krav från städfirman).

När vi är färdigrenoverade hemma ska jag ta med en bit, slå en spik igenom så att den sitter under skrivbordet, och så fäster man upp sladdarna där. Fungerar för mig då all el kommer från sidan av skrivbordet, som alltså står 90 grader ut från väggen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Asta]
2008-08-28, 19:31

Det beror på vad det är för sladdar du har därbak. Jag har en elsladd i väggen som jag kopplar ihop med förgreningsdosan under bordet.  När jag behöver flytta bordet drar jag bara ut den enda kontakten och bordet är flyttbart.

Friida
2008-08-31, 11:44

Jag såg i någon tidning (?) tips på att ta ett gjutningsrör -ni vet sådana där i papp. Klä eller måla i passande färg. Stoppa ner alla sladdar och dosor där. Höjden anpssar du ju lätt. Längst ner gör du ett litet jack så att en sladd kan gå till eluttaget. Mycket figgigt tycker jag!

mariatingsund
2008-08-31, 23:37

Det funkar om alla dina sladdar kommer från samma uttag och slutar på samma ställe, men jag har en massa maskiner med varsin placering och sladdar. Ska vi bara säga modemet, en sladd till teleuttaget, en till eluttaget och en till datorn, det är ju tre olika sladdar, färger och tjocklekar från samma punkt till 3 olika anslutningar. Då funkar ju varken papprör eller karborreband (Om jag nu vill dra ut sladden vid åska, måste jag komma åt lätt… Ja det problemet hade inte min mormor.

[Asta]
2008-09-03, 11:41

Jag tjatar igen om min lösning när det gäller just el. :)

Den förgreningsdosa vi fäst under bordet är en sådan som man kan slå av strömmen på. Den stänger vi av varje gång som vi stänger av datorn. En knapp - alla maskinerna.

Du kan ju få ner det till

• en elsladd - som du gömmer bakom bordsben e dyl. och sedan har en förgreningsdosa som du gömmer under bordet eller bakom en maskin. Den är också lätt att koppla ur om du vill flytta bordet. Elsladdarna bakom maskinerna kan kortas eller fästas ihop med gummisnodd alternativt läggas i "korgar" som du fäster under bordet. Finns sådana korgar att köpa.
  • två nätsladdar - en till telefonen och en till modemet. Dessa går att fästa ihop så att de är som en sladd de också. Går att fästa bakom ett bordsben även de om man vill. Men det kanske räcker att de är som en sladd
  • Sladdar mellan maskiner - sätt gummiband om dem och göm dem bakom maskinerna alternativt betala någon för att korta ner dem så att de inte är längre än vad som behövs. Alternativt samma "korg" som jag beskriver ovan.
april4
2008-09-05, 20:49

En sladdvagga är kanonbra. Man skruvar fast den under skrivbordet. Enkelt för städningen oxå.

mariatingsund
2008-09-08, 01:48

Asta, du behöver inte tjata, det är ju bra, allt du skriver är OK.  I mitt fall Plottern är i andra hörnet, radion, skrivaren, modemet, telefonen skannern, lampan och foliegrejset  är utspridda. Även om jag rullar ihop sladdarna och fixerar dem med bultband (stället för gummiband) och även om jag tejpar ihop alla sladdar som går att tejpa ihop, samt använder förgrening som jag gömmer bakom maskinen, så har jag fortfarande kvar ledningsstumpar synliga precis överallt.  Men de måste ju vara där de är, så jag får finna mig i, hur jag än är emot det.

Marcusjohnson717
2008-09-11, 13:04

Det går inte dra dem i kabelkanaler? Sådana i vit plast som man antigen skruvar eller klistrar. De finns i mängd dimensioner och är vanligt förekommande på kontor. Där är det lätt att bara öppna ett hål i kanalen till varje enhet som behöver ha ström längs vägen till sista förbrukaren. Ett annat altervativ är kanske att spika kulo och sätta utanpåliggande eldosor där varje apparat står så slipper man förlängningskablar. Man får göra det själv om man sätter en stickpropp i första sladden till uttaget och sätter in det i ett befintligt uttag, så gör jag då jag också har svårt för hängade sladdar. Uttag och sladd köper man billigt på Biltema eller Jula då kvalliten faktiskt är hög på deras elgrejer. Bara ett litet tips!

//Marcus

Upp till toppen