köksluckor
vilken sorts färg är mest lämpad att måla köksluckorna med?
vi har tråkigt bruna luckor, ok dom är inte fula.. men.. jag är så trött på dom. det är så mörkt…
luckorna är belagda med nån sorts påklistrad (?) yta, inte i massivt trä, och dom är inte målade tidigare
nån som har nåt tips??

Du kan försöka spraya lackfärg på en lucka på ett ställe som du inte är rädd om, för att se att folien inte släpper. Men det enklaste är att fråga tillverkaren, vilken färg de använde, då får du ta samma typ.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

aha.. jag har inte tänkt så långt som till spray..
vi har testat att rolla och att pensla.. men.. det blir inte snyggt..
vi har ett par gamla luckor liggande som inte används att testa på
tack för tipset

Det finns ju en del företag som säljer "plastade" köksluckor. Funderar på om det går att pilla loss plasten på dem och på så vis få en yta som är lättare att måla på? Eftersom ni ändå har några överblivna luckor att testa på, så..

# 3 jag har varit inne på det..har testat att pilla bort lite av det.. men.. under verkar vara ett mycket porös spånskiveliknande material så det är nog att utesluta
jag har en händig karl som själv föreslog att han skulle nog klara av att göra nya luckor.. hmm.. bra ide tycker jag
eller så ska jag testa med att klistra någon ny "film" i mitten av luckorna..
men.. måla.. det har jag nu uteslutit från mina ideer… tror jag..
Vi kanske rent av skulle fundera över ett helt nytt kök….

Ett alternativ till helt nytt kök är ju nya plastade köksluckor (jag kallar dem så), så man kan utnyttja de befintliga skåpstommarna. Googla på köksluckor så hittar du du företag som ägnar sig åt sådant. Jag har sett kök där man har klätt över begagnade köksluckor med trä. Tyvärr har jag inga bilder att lägga ut. En ram runt luckan och så någon slags furupanel i mitten. Idag hade man förmodligen använt pärlspont om man gjort en liknande konstruktion.
Vet inte hur de företag som industrilackar köksluckor ställer sig till att lacka "plastade" köksluckor.

Hur ser luckorna ut på insidan? jag flyttade helt enkelt på hängslorna, vände insidan utåt, spacklade igen hålen efter tidigare handtag, målade om med lackfärg och satte nya knoppar, ett enkelt sätt att få ett nytt kök.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst