Limma kardborrband på nylon (?)
Har köpt ny shoppingvagn. Locket har ingen fästanordning, så det fladdrar lätt upp. Jag visste om det innan, men tänkte att det är väl lätt fixat. Men är det det?
Tänkte mig alltså att limma fast en bit kardborrband på locket och en längre bit på själva påsen. Påsen är väl nån slags grov nylonväv, ser ut som de brukar.
Lim jag har hemma är vanligt kontaktlim, Karlssons klister. Superlim, men det tror jag inte är så bra, blir inte det en rätt styv fog? Plus supertextillim från Temu, som påstås fästa på vad som helst och säkert är fullt av effektiva men förbjudna kemikalier. Men grov nylon är väl inte textil direkt. Jo, smältlim har jag också, men det verkar inte fästa så himla bra på nånting.
Tänkte om nån provat att limma liknande material, så jag slipper prova ignom hela arsenalen.
Att limma kardborrband på nylon kan vara en utmaning eftersom nylon är ett glatt och svårfäst material. Här är några alternativ och tips baserat på limtyper du nämner:
Kontaktlim: Detta kan fungera, men det är viktigt att både ytan på nylonet och kardborrbandet är rena och torra innan applicering. Följ instruktionerna noggrant för bästa resultat.
Superlim: Detta är generellt inte rekommenderat för flexibla material som nylon eftersom det kan bli styvt och sprött.
Textillim: Om det supertextillim du har är avsett för syntetiska material, kan det vara värt att prova. Kontrollera att limmet är flexibelt när det torkar.
Smältlim: Detta är oftast inte idealiskt för nylon eftersom det inte fäster bra och kan lossna över tid.
Speciallim för plast eller syntetiska material: Det finns lim speciellt framtagna för att fästa på plast och syntetiska material, som E6000 eller Gorilla Glue. Dessa kan vara mer effektiva för nylon.
Innan du limmar, testa alltid på en liten, dold del av materialet för att se hur limmet fäster och om det påverkar materialet negativt.
Källor:
Har också en sådan vagn.
Kan du inte nita fast banden med en häftpistol?
Fast då får du nog lägga något mjukt emellan som taggarna går igenom och sen ta bort det mjuka och sen vika in taggarna på baksidan så de håller fast niten.
Jag har funderat själv på att göra det, måste bara skaffa kardborreband först.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2026-01-19 01:12 av Tarotstollan
Det finns magnetlås för väskor. Ett sånt skulle du kunna limma med superlim, det är ju bara en liten rundel så det gör inte så mycket om det blir styvt.
Det funkar nog inte så bra eftersom flappen hamnar olika långt ner på säcken beroende på hur högt packad säcken är. Därför jag tänkte en remsa kardborre på säcken och en kortare bit på locket, så det kan fästa på olika höjd.
Man kanske kan sy dit skiten? Fast det verkar jobbigt. Det kinesiska textillimmet funkade ivf inte alls. Lämnade inga som helst spår på säcken, som teflon.
#1 Du menar vanliga häftklamrar va? Det skulle ju faktiskt kunna funka! Och gör det inte det är det ju inte hela välden med några små hål i nylonet.
- Redigerat 2026-01-24 22:23 av hemul
#3. Precis.
Själv har jag bara en bandsko runt den väskan jag har just nu. Tyvärr var den påsydd inne i något blankt material och det har börjat att lossa från själva nylonet så locket täcker i stort bara halva väskan nu.
Det är ju egentligen inte jätteviktigt. Men det irriterar mig att locket flappar. Blåser det motvind så kan det ju stå rakt upp.
Märkligt att de snålar på såna här smådetaljer. Hade ju gärna betalat nån krona mer för att få det från början.
Det är en sån här vagn förresten. Nylonet är rätt styvt, så locket formar sig inte så lätt efter innehållet heller.
Det med locket visste jag om. Men hantaget är jättejobbigt. Det är mycket tjockare och mer vinklat än det ser ut på bilden. Vinklingen tycker jag gör det mer obekvämt och tjockleken gör att jag inte riktigt kan greppa runt det, utan måste hålla hårt istället för att bara liksom kupa handen runt som jag brukar. Håller faktiskt i hörnet på handtaget där plasten är lite tunnare. Men det går nog inte om den är tungt lastad.
Men annars är jag nöjd. Stor och bra och verkar hyfsat gedigen. Hade inte lust att betala flera tusen för en shoppingvagn som jag sällan använder, så då blev det denna.
- Redigerat 2026-01-25 09:34 av hemul
#5. Min ser i stort ut lika dan, förutom att mitt handtag är mer som en båge.
Hur är det om du puttar den framför dig, som en barnvagn?
Jag brukar stoppa in locket under snöret när den inte är så full, vilket inte är ofta.
Aha, det är en sån vagn du har. Det jag skulle göra är att ta en snodd, sy fast mitten av snodden i locket (häftpistol?). Fixa någon form av ögla på själva säcken (skomakare?). Trä ena delen av snodden genom öglan och knyta ihop med den andra.
Nu har jag löst det. Ibland är man så fastlåst vid hur det brukar vara, så man tänker inte på andra lösningar. Jag lägger in min lösning här ifall nån annan har samma problem i framtiden.
Jag klippte till två längder kardborrband. Om väskan inte är sprängfull kan man helt enkelt dra det kortare bandet runt hela väskan och fästa ändarna i sig själva med hjälp av ett enkelt spänne, eller ring heter det kanske.
Är väskan sprängfull får man dra det längre bandet mellan en tvärpinne upptill i handtagsdelen och en tvärpinne under väskan. Detta eftersom locket då inte går ner så mycket över väskan. Då behövs ingen ring. Man drar bara ändarna runt respektive pinne och fäster dem i sig själva.
Inte så tjusigt som en färdig lösning kanske, men fullt funktionellet och snabbt fixat. Min vagn har en utanpåficka där kardborrebanden kommer att få bo så de alltid är med.
Det här är ett jättesmidigt sätt att snabbt göra spännband av valfri längd. Det var därför jag skaffade grejerna och ändå tänkte jag inte på det nu. Jag fick med ringarna när jag köpte en stor rulle kardborrband på Temu. Men jag vet att såna finns på ställen som säljer paracord och olika typer av remmar på metervara. Oerhört praktiskt att ha.
Så här ser ringarna ut. De heter säkert nån bokstav jag glömt plus -ring. Kanske O-ring. Fast det är ju en packning.
- Redigerat 2026-01-30 23:55 av hemul
#8. Alla idéer är bra, utom de dåliga!😉
Bra att det löste sig för dig.