FedEx är konstiga
Beställde en sak från Hongkong i onsdags kväll. "Expedited shipping" (ilfrakt), väldigt imponerad av att det skulle anlända redan nu på måndag, med tanke på helg och allt.
Har ingen brådska, valde expedited för att det var samma pris som för standardfrakt (också märkligt) men spårningen är jättekonstig!
Det lämnar Hongkong, åker via Turkiet och Belgien till Paris och nu är det på väg tillbaks till HK igen! Varför i hela friden gör man så? Hinner de inte lasta ur allt ur planet och så tar paketen ett varv till runt jorden? Låter ju minst sagt crazy! 😂
- Redigerat 2026-02-14 15:25 av hemul
Nu är jag mer än nyfiken. Det står fortfarande likadant. På väg från Paris till Lantau Island, HK. Men leverans beräknad till nu på måndag mellan 10:20 och 14:20. Det går ju inte ihop!
Det är alltså hemleverans. Vill inte sitta inne och vakta nästan hela dan och det går givetvis inte att kontakta dem på telefon. Lyckades fylla i nåt formulär och de ska ringa mig, men inte förrän i morrn. Då är det så dags. Har annat att planera för veckan som jag gärna bokar in i morgon om paketet INTE kommer..
Ska man tro på spårningen eller uppgiven leveranstid?
- Redigerat 2026-02-15 13:38 av hemul
Det löser sig visst. I morse var det på Arlanda, direkt från Lantau Island, och nu verkar det vara på väg i min rikting.
Få se om de ringer. Då kanske jag får en förklaring. Fanns inget kontaktnummer på sajten, men fyllde i ett formulär i förrgår som resulterade i att de skulle kontakta mig idag på förmiddagen.
- Redigerat 2026-02-16 10:08 av hemul
Det kom inom de tidsramar de sagt. Men spårningen säger fortfarande att det varit tillbaks en vända till HK. Och supporten ringde aldrig. Fanns inget nummer att ringa, men ett formulär man kunde fylla i. Då fick jag veta att de skulle ringa idag på förömiddagen. Gjorde de alltså INTE. Så nu vet ni det om FedEx!
Nöjd och glad ivf. Det jag köpte kostade $349 + $30 i frakt. Men på tulldeklarationen står TtlVal $50. Förhoppningsvis inbegriper det frakten också. Det verkar vara vänligt vanligt i HK, att de skriver ner värdet. Har handlat en gång förut från det här företaget och de gjorde det då också.
Det är ett välrenomerat företag, inget som Temu eller Ali. Beställde ett objektiv direkt från tillverkaren.
FedEx förbetalar momsen och skickar en faktura senare. Minns inte vad deras avgift för besväret är, men jag bör tjäna närmare 2000 mot om jag hade köpt i Sverige. Jag är en rätt laglydig person, men jag tackar och tar emot i det här fallet! Det är ju inte JAG som har fuskat. 😁