Batteridrivna glödlampor
Jag är förtjust i ljusen som drivs med lösa batteriet eller som är uppladdningsbara. Det gör dels att man kan lysa upp hemmet på alla möjliga ställen och också att man kan använda alla möjliga material till ljuslyktor. Det är också suveränt att de kan tända och släcka sig själva.
Nu har jag fått ännu en idé om var man kan sätta såna och undrar om någon har testat glödlampor som går på batteri. Jag ser att det finns såna man t o m kan ha som läslampa. Det vore mysigt att kunna sitta ute en sommarkväll och läsa. Även om det just nu känns avlägset med ljumma sommarkvällar….
Någon som testat någon sån glödlampa?
Styrka, ljustemperatur, batterilängd mm.
Intresserad av att höra era åsikter och erfarenheter.
Menar du såna där campinglyktor som ser ut som glödlampor? Du kanske kan länka till en sån du menar.
OM du menar campinglyktorna så gissar jag att det skiljer lika mycket som på andra lyktor.. Från skräp till jättebra. Men du ska nog inte tro att ljuset blir precis som från en glödlampa.
Det finns både och. Både såna sim kan hänga och såna som kan ersätta vanliga glödlampor.
https://www.google.com/search?q=batteridriven+gl%C3%B6dlampa&client=ms-android-samsung-ss&hs=9TdU&biw=360&bih=649&sca_esv=285be1eebaca6397&sxsrf=ANbL-n67A9sP4NMiK9dK_sgaiUul4WUTrw%3A1770389393141&ei=kf-Fad2hCNzbwPAPw9DeyA0&oq=batteridriven+&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIg5iYXR0ZXJpZHJpdmVuICoCCAIyCBAAGIAEGLEDMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABDIFEAAYgAQyBRAAGIAEMgUQABiABEiwQVC1C1jqNHABeACQAQCYAb0BoAGPC6oBBDEwLjS4AQHIAQD4AQGYAg6gApULwgIKEAAYsAMY1gQYR8ICDRAAGIAEGLADGEMYigXCAgoQABiABBhDGIoFmAMAiAYBkAYLkgcDOS41oAeEP7IHAzguNbgHhAvCBwUyLTcuN8gHdoAIAA&sclient=mobile-gws-wiz-serp#piu=ps:8
För mig spelar det ingen roll, bara de inte behöver sladd.
Ska man verkigen skruva i dem i en lampsockel? Känns lite risky.
Jag tror inte de är tänkta att sitta i en lampsockel som är ansluten till elnätet.
Nä, det är klart. Men man kan ju glömma vad man har för lampa i och koppla in den. Eller nån som inte vet kan få tag på den.
- Redigerat 2026-02-11 09:05 av hemul
Jag tror att vitsen är att man skall ha en lampa utan sladd. Ett bra sätt att använda en trasig lampa.
Men man kan förstås ställa den i en vas, ett glas, en skål med sand eller sten eller vad som helst som man kan komma på.
Vitsen för mig är att den lyser upp mer än de batteriljus som finns.
Det verkar inte vara någon här som provat, så jag får försöka göra research på annat håll.
- Redigerat 2026-02-11 13:17 av Sindri
Har bara provat (i butik) såna för campingändamål. Vet inte om det är nån skillnad. Jag valda bort dem för att den inte gav ett riktat ljus. Men det gör de ju förstås om man har dem i en armatur med skärm, typ sänglampa eller skrivbordslampa.
Precis!
Hej, jag har testat sådana batteridrivna lampor och tycker att de fungerar riktigt bra. För läsning skulle jag välja en modell med varmt ljus på omkring 2700–3000 K och en effekt på ungefär 2–5 W. Med ett uppladdningsbart batteri får man vanligtvis flera timmars användning, men det beror mycket på ljusstyrkan och batteriets kapacitet. Jag gillar särskilt modeller med automatisk av- och påslagning – det är väldigt praktiskt på terrassen eller i trädgården. För mysbelysning fungerar de utmärkt, men om man vill läsa länge är det bättre att välja en modell med justerbar ljusstyrka och ett bra batteri.
Ella
#9: Tack för info. Har du tips på bra ställen att köpa. Det kan ju variera i kvalitet.
Jag tycker dom som är tänkte att sitta i vanlig sockel, drivas på el, men som har batteri som backup är smart. Normalt körs dom på el precis som vanligt, men vid strömavbrott har dom ett redan laddat batteri och kan fortsätta lysa.
Mvh // Johan
#11: Jag tänkte ha som fusklampor där det inte finns el, men det du skriver om låter ju också väldigt smart att ha "omutifallatt". Har du någon länk eller namn på vad de kallas?
E27-lampor som både går på 230 V och har batteribackup
Viktigt: Det är inte samma sak som USB-laddade “campinglampor” med E27-gänga. De här laddas i sockeln och kan lysa vidare vid strömavbrott om strömbrytaren är på. De är vanliga vita LED-lampor, inte RGB/fjärrkontroll. Kolla CE på förpackningen.
OSRAM / LEDVANCE Classic A60 Rechargeable 8W E27
Vanlig 8 W / 806 lm-lampa (ca 60 W-ekvivalent) som laddar inbyggt batteri från nätet. Ca 3 timmars nödljus. CE, tysk tillverkare. Finns i 2700 K och 4000 K. Ej dimbar.
Pris: ca 90–150 kr
Produktinfo: https://www.ledvance.com/de-de/shortlink/4099854190087
Sök EAN: 4099854190087 (2700 K) eller 4099854190131 (4000 K)
NEBO Blackout Backup E27
8 W / 850 lm på nätet. Backup ca 2 h (stark), 6 h (mellan) eller 12 h (svag). 3000 K. Kan tas ur och användas som ficklampa med medföljande lock.
Pris: ca 200–330 kr
Sverige (ofta slutsåld): https://kiwitools.se/products/nebo-blackout-bulb-e27-850lm
Amazon.de: https://www.amazon.de/dp/B0D2XC3CXQ
V-TAC VT-509
9 W / 720 lm, 4000 K. Ca 3,5–4,5 timmar i nödläge. EU-företag, CE/EMC/RoHS.
Pris: ca 130–150 kr
Hornbach: https://www.hornbach.de/p/v-tac-vt-509-e27-led-lampen-gls-notfall-ip20-weiss-9w-720-lumen-4000k/12592204/
EAN: 3800157699068
Kort tumregel: Strömbrytaren måste vara på för att lampan ska lysa vidare vid avbrott. Stänger du av brytaren släcks den.
Mvh // Johan
#13: Tusen tack, skall titta på dessa.