Postens eftertaxering
Fick ett eftertaxeringskrav från posten. Ett underfrankerat brev är på väg till mig och då avsändare saknas ombeds jag betala det felande portot + avgifter så klart.
Tyckte det var förvirrande iom att det först står att det inte är tvingande. Senare står det att en avgift tillkommer per efterföljande brev. Trodde det var en taskig formulering och de menade per påminnelse.
Men det var inte så, bara en otydlig formulering. Jag kämpade mig fram i telefonkön hos posten och fick klara besked. Om man skulle vänta flera underfrankerade försändelser samtidigt så blir avgiften lägre för de "efterföljande", det är det som avses.
Man behöver alltså INTE betala såna här eftertaxeringskrav. Bara att slänga i papperskorgen.
Jag kommer däremot att få vänta 2-3 veckor på brevet. Det är inte ett straff, utan beror på "processen". Oookej… Det har nog redan varit på väg en vecka, vet inte om det var inkluderat i det tidsspann jag fick.
Tänkte det kunde vara bra för andra att att veta. Fast ni kanske redan visste det förstås! 😉
- Redigerat 2026-01-09 12:38 av hemul
Jag visste inte att det var så. Jag trodde att om man inte betalar så får man inget brev.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Det visste jag inte! Lite konstigt.
Eller hur? Var in och läste på postens sajt först. Inte ett ord om att det är frivilligt att betala. Tyckte det var märkligt dock om posten skulle ha rätt att debitera den helt oskyldiga mottagaren. Och det har de alltså inte!
Det står iofs att mottagareb "bör" betala, inte ska betala. Men den lilla finessen kanske man inte uppfattar. Jag gjorde inte det.
Om brevet saknar avsändare blir i stället mottagaren eftertaxerad. Då bör mottagaren betala två kronor plus en eftertaxeringsavgift.
Lite märkligt också vad de lägger resurser på. Ingen som klurat ut detta lär ju betala. Och även om en del slentrianbetalar är det ju väldigt lite pengar det är frågan om. Handläggandet av detta måste rimligtvis kosta mer än de kan få in.
Lite roligt också att de skrivit fel adress till mig. Så kravbrevet hade nog valsat runt ett tag. Rätt adress var ditkladdad på kuvertet, utanför fönstret.
- Redigerat 2026-01-09 13:10 av hemul
#1: Att man får brevet visste jag, för jag har läst om andra som råkat ut för detta. Men det är ju sjukt att det ska ta längre tid för dem att släppa brevet än det gör när nåt fastnat i tullen!
Men det är nog meningen att man ska tro att man måste betala. Kan ju ställa till en massa i förlängningen också. Ivf om ett företag är avsändaren vill man nog att de ska stå för den extra kostnaden. Är det en vän blir det ju lite känsligt och svårt.
Jag kom till sist på vad det är för brev. Det enda jag har beställt är en shoppingvagn och den kan nog inte skickas som brev och skulle dessutom levereras av DHL, så först förstod jag inte alls. Men nu slog det mig att jag hade bett min "cykelhandlare" skicka kvittokopior efter att jag blev av med alla mina 5 cykelväskor vid ett källarinbrott. Han sa att han skulle lägga med ett multiverktyg som present. Det måste det vara,
Är så less på alla inbrott. Väskorna skulle kosta mig drygt 5000 + moms och frakt att ersätta om jag betäller direkt från tillverkaren i England. Försäkringsbolaget skriver ner värdet med 80%, självrisk 1800. Inte ens värt besväret att anmäla.
- Redigerat 2026-01-09 13:02 av hemul
#5: Försäkringsbolagen är så positiva när man tecknar försäkring men då den ska användas är det inte lika positivt.
Nej. Jag tror jag ska byta. Har Trygg-Hansa. Efter att ha sett en dokumentär om en överlevare från Drottninggatan som de vägrar ersättning fick jag avsmak för dem. Har aldrig haft nåt ärende hos dem, men de har varit väldigt röriga att ha att göra med. När jag skulle teckna en extraförsäkrning när vi skulle bo på hotell under en större renovering gav de hela tiden fel upplysningar t.ex. och alla kommunikationer är förvirrande och svårbegripliga.
Han blev alltså inte fysiskt skadad. Han jobbade på Åhlens där lastbilen kraschade in. Han drabbades av PTSD och har har inte kunnat jobba och har haft många andra svårigheter efter.
https://www.tv4play.se/program/4e3fb63cb2b52b2aa096/kalla-fakta-drottninggatans-sista-offer
- Redigerat 2026-01-09 13:19 av hemul
#7: Jag har hört om honom. Fruktansvärt att behöva kämpa då man inte har orken efter en så hemsk jäbdelse .
Ja. Han hade ju femtielva intyg också. Tror de dessutom anlitade expert efter expert tills de fick en som inte tyckte han skulle ha ersättning. Kan ha fel om det sista, blandar möjligvis ihop det med nåt annat. Var några veckor sen jag såg programmet.
- Redigerat 2026-01-09 15:17 av hemul
Det här börjar bli riktigt spännande nu. Skrev till den jag trodde skickat brevet och swishade honom också ersättning för portot. Men han är bombis på att han frankerat rätt och fr.a. att det stod avsändare. Men han sa också att han skickat det före nyår och då borde jag ju ha haft fått det redan.
Så nu är jag jättenyfiken. Har posten superklantat sig? Har min cykelkille använt en klisterlapp med avs. som trillat av eller har jag en okänd beundrare som sänt mig en present? 😄