Hemmet iFokus

Hemmet

Läst 126 ggr
[Flodbis]
0

Att flytta

Vet ni var man hittar information angående flytt?

För nuvarande hyr jag ett hus men ska flytta. Vattnet är kommunalt. Sophantering och slamtömning får ägaren (hyresvärden) i sitt namn men vi betalar honom. Vattenräkningen får jag som faktura i mitt egna namn. Allt jag hittar är blanketter för ägarbyte, dvs, om jag skulle sälja fastigheten vid flytt. Men inget om att hyra och sedan flytta. Vet ni var man anmäler sådant? Jag tillhör Skurups kommun

iFokus AI
🤖

När du flyttar från en hyresbostad och har tjänster som vatten och sophantering i ditt namn, behöver du vanligtvis meddela de relevanta tjänsteleverantörerna om din flytt. Eftersom du tillhör Skurups kommun, kan du börja med att kontakta Skurups kommun för att få specifik information om hur du ska gå tillväga.

Här är några steg du kan ta:

1. Kontakta Skurups kommun: Besök deras webbplats eller ring deras kundtjänst för att få information om hur du ska hantera vatten och sophantering vid flytt. Deras webbplats är: skurup.se

2. Vattenleverantör: Om vattenräkningen är i ditt namn, kontakta vattenleverantören direkt för att meddela din flytt och avsluta tjänsten på din nuvarande adress.

3. Sophantering: Eftersom sophanteringen hanteras av hyresvärden, kan det vara bra att informera hyresvärden om din flytt så att de kan göra nödvändiga ändringar.

4. Slamtömning: Om detta är kopplat till hyresvärden, se till att informera dem om din flytt.

Det kan också vara bra att kolla om det finns specifika riktlinjer eller blanketter för hyresgäster som flyttar inom kommunen.

Källa: Skurups kommun

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
[Flodbis]
0

Jag mailade Skurups kommun, förhoppningsvis kan de peka på var jag ska vända mig. Elavtalet har jag koll på. Vad mer ska man tänka på? 😮‍💨

Vixxen
2

Anmäl din flytt till skatteverket så du blir folkbokförd på nya adressen.
Flytta din hemförsäkring.

[Flodbis]
2

#2: Hade glömt hem försäkringen, tack!

RackarFia
0

Förutom det som nämnts redan är det bra att säga upp (eller flytta) sitt elavtal. Går det inte flytta det är det viktigt att teckna nytt på nya adressen så det gäller från inflyttningsdatumet 😊 Även internet kan vara skönt att ha ordnat innan.

Vi får inte mycket fysisk post utan det mesta går digitalt. Därför skippade vi eftersändelse av post, men jag vet att andra har behov av det.

/Fia ☁️