Hur moppar man golvet?!
Ja jag undrar hur man moppar ett golv för att det ska bli rent. Har moppat golvet med både spraymopp och vanlig traditionell mopp men det blir ränder på golvet och helt matt. Sen när jag går på det när det är torrt så blir det fläckar. Jag använder ljummet vatten och såpa.
Bifogar två bilder men det är svårt att se på bilderna hur det ser ut..
För att moppa golvet effektivt och undvika ränder och fläckar, kan du följa dessa steg:
Förbered golvet: Börja med att dammsuga eller sopa golvet för att ta bort löst smuts och damm.
Använd rätt rengöringsmedel: Såpa är bra för trägolv, men för andra typer av golv kan det vara bättre att använda ett rengöringsmedel som är specifikt för golvtypen. Kontrollera tillverkarens rekommendationer för ditt golv.
Rätt mängd vatten: Använd ljummet vatten, men se till att inte överdriva mängden rengöringsmedel. För mycket rengöringsmedel kan lämna rester som orsakar ränder.
Moppa i sektioner: Moppa golvet i små sektioner och skölj moppen ofta för att undvika att sprida smuts.
Torka golvet: Efter att du har moppat, torka golvet med en ren, torr mopp eller handduk för att undvika vattenfläckar och ränder.
Ventilation: Se till att rummet är välventilerat så att golvet torkar snabbt.
Om du fortfarande har problem med ränder och fläckar, kan det vara värt att prova ett annat rengöringsmedel eller att kontakta golvtillverkaren för specifika råd.
Källa: Bona och The Spruce
Du ser ut att ha samma sorts golv som mig, laminat. Såpa funkar inte eftersom det är fett. Det enda som har funkat för mig är att antingen bara använda varmt vatten, eller vatten + The Pink Stuff All Purpose Floor Cleaner. Annars kolla upp andra medel som är till för laminat.
Sajtvärd på Skrivlust
Ditt golv ser till skillnad mot mitt slätt och fint ut. Då tycker jag en mikrofibermopp är suveränt överlägsen. Alltså en sån som har en platta man drar på en mikrofiberduk, inte en sån som ser ut som en garnmopp med en massa remsor. Typ såna de har när de städar stora lokaler - fast mindre. Skiten fastnar i duken istället för att man sveper omkring med den och jag tycker inte det blir ränder. Man behöver inget medel om det inte är jättesmutsigt eller man vill ha det för doften.
Men annat är väl det gamla knepat att polera efter med en torr trasa.