Sil till diskbänk
Jag söker någon typ av sil till diskbänk som bara släpper igenom vatten. Den jag har är inte bra.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2025-06-23 13:11 av beem
Åh. Hoppas på bra tips.
Jag har samma sil ser det ut som och jag gillar den inte.
/Maria
Ja visst är de värdelösa!
I Spanien har jag en diskho från Ikea med liknande propp, och där har jag hittat en sil som passar perfekt till den hon. Tog hem ett par men de funkar inte till min diskho från Franke.
Jag har också köpt på mig silar till våra tvättställ.
På Clas Ohlson finns det lösa silar. Jag tänkte ta med min propp och försöka mäta där om jag hittar någon sil som kan passa. Är så trött på den där proppen som stänger sig så fort man ställer ner något i hon. Tar man bort proppen rinner det ner alldeles för mycket skräp.
Kommer ni ihåg när det fanns en gummipropp som satt i en kedja så att man lätt kunde dra upp den? Det var grejer det! Vem är det som sitter och hittar på allt fjant som vi prackas på?
Nu har jag hittat en sil på nätet. Den ser bra ut pä bild men det återstår att se.
Jag återkommer då jag testat den.
#3 Spännande att följa. 🙂
/Maria
#5 Samma här. En grej i mitten.
Smart du har gjort.
/Maria
Om du hittar en sån stor sil kan säkert din man fixa en upphöjning. Han verkar kunna fixa det mesta.
#7 Var hittade du en sil med det exakta måttet?
/Maria
Så ser silen ut som jag köpt och den fungerar bra.
Jag frågade företaget varför det är en upphöjning i mitten. Det är för att den ska rymmas i en brevlåda fick jag till svar 😙😃
- Redigerat 2025-07-03 13:26 av beem
8 Min är köpt i Spanien.
#9: Vilket svar!
Men den var snygg. Det är bar med det breda brättet så man lätt kan lyfta upp den. Var köpte du den?
#10: Den är köpt hos Laglappen. Just den är storlek B.
https://laglappen.se/produkt/sil-for-diskho-silkorg/?srsltid=AfmBOop3CbCWGYS3iAB9B00JAyU0CCb1ZYs-esACJ2ptx4UQtO1wuxdA
Tack för tipset🙂
/Maria
Det blå är plast och är nog meningen att man ska ta bort.
#13: Ja, det skall man om det är plast. Bra pris också.
Jag söker också silar till både disk och slasken i köket.
I mina hoar är avloppet direkt i bottnen, bara släta hoar med utstansade hål i bottnen. Det rinner alltså ner massor av skräp när jag tömmer diskhon efter disk, i slasken rinner det ner hela tiden eftersom det inte finns något som stoppar.
Någon som vet vad jag kan köpa för silar?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#13 Vi har beställt en nu.
Får se om den passar🙂
/Maria
#15: Det är svårt med silar till såna hoar som har en inbyggd sil.
Det enda jag har sett är en större plastmatta med hål som man lägger i botten på hon. Typ detta
https://cdon.se/produkt/avlopp-skydd-filter-i-silikon-for-diskho-badkar-dusch-dbedee2685ff4301/?gad_source=1&gad_campaignid=20618202445&gbraid=0AAAAAoc4Oa04CgfyIYiRCh5yvwfFPms8G&gclid=Cj0KCQjwvajDBhCNARIsAEE29Wpsw7sOGdKQpFW5rMQI2cT7xrSOgLxqRF-528mPgfRLYVEJAYIZVvUaAgIiEALw_wcB
#17. En sådan skulle kanske funka i slasken men i diskhon går den nog inte eftersom avloppet sitter uppe i ena hörnet, precis som på en av bilderna. Det skulle aldrig kunna bli tätt.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#18: Men om du klipper av en udd så kan det funka. Det går ju aldrig att stoppa ner en sil i den typen av sil. Jag tyckte aldrig det kom så mycket slask i diskhon när jag hade sån, man såg till att det hamnade i slaskhon.
Jag set ju nu med den nya silen att mycket mer stannar i silen som tidigare spolats ner.
- Redigerat 2025-07-10 19:29 av beem
#21: Ja, det är ju det man vill åt. Våra reningsverk är redan så överbelastade att man vill skona dem från så mycket som möjligt. Jag fattar inte att de här nya silarna är godkända ur den synpunkten.
#23: Ja den fungerar så bra.
Tänk så mycket vi spolar ner utan att veta om det.
Ja, visst är det bra. Och bara att lyfta upp hela silen och tömma i komposten.
Jag har ju en liten sil i badrummet också. Jag behöver bara gå in i badrummet så är handfatet fullt med hår. Nu slipper jag rensa avloppet hela tiden.
Jag är fortfarande väldigt nöjd med silen och tackar så jättemycket för tipset.
/Maria
#26: Vad roligt!
#26: Så roligt.
Jag diskade en tallrik i går med gurkmajonnäs och allt fett stannade I silen.