Förvaring för batterier
Hur förvarar ni gamla batterier dvs små batterier ?
Jag har alltid haft de i plastlåda eller plastkasse ute men läser att det ska man inte och inte heller metall i närheten.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2025-05-29 22:31 av beem
För att förvara små batterier på ett säkert sätt bör du följa dessa riktlinjer:
Förvara i originalförpackningen: Om möjligt, förvara batterier i deras originalförpackning för att undvika att de kommer i kontakt med varandra.
Använd plastlådor: Det är generellt säkert att förvara batterier i plastlådor, så länge de är organiserade och inte ligger löst. Undvik att använda plastkassar där batterier kan röra sig och komma i kontakt med varandra.
Undvik metall: Förvara batterier borta från metallföremål för att undvika kortslutning. Om batterier kommer i kontakt med metall kan det leda till att de laddas ur eller skadas.
Svalt och torrt: Förvara batterier på en sval och torr plats. Extrem värme kan minska batteriernas livslängd.
Håll borta från barn: Förvara batterier utom räckhåll för barn för att undvika att de sväljs eller hanteras felaktigt.
Separera olika typer: Förvara olika typer av batterier separat för att undvika kemiska reaktioner.
Källor:
Vi fick lära oss att ha batterierna i kylskåpsdörren i sina förpackningar.
Så det kör jag på fortfarande. Vet inte om det är bra eller dåligt egentligen.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Gamla urladdade batterier ?
- Redigerat 2025-05-29 23:27 av beem
#1. Aha, såg inte det, nej bara nya.
De gamla lägger jag i en papplåda och kastar sen i återvinningen ett par ggr om året. ibland är de ärgade för det mesta inte.
- Redigerat 2025-05-29 23:42 av Tarotstollan
#3: Ok då förstår jag.
Varför sparar du gamla urladdade batterier? De skall ju till återvinningen.
Köper du nya batterier kan du ofta lämna de gamla. Jag har i alla fall gjort det.
#5: Jag köper batterier på nätet. Återvinningen ligger en bit bort så jag måste först ta en promenad till bussen och sen en promenad igen.
Tanken var att när vi fick det nya källsorteringen med 2 4-fackstunnor skulle vi få även för batteri men det blev inte av arbetsmiljöskäl. Jag hann samla på mig en hel del innan det beskedet kom.
Jag anlitar Veteranpoolen då och då så därför samlar jag tills de ska på tippen.
- Redigerat 2025-05-30 00:17 av beem
#6: För många har det blivit väldigt krångligt med återvinning även om det är en bra sak i sig.
Finns det inga återvinningscontainers nära en affär där du handlar?
Det finns kommuner som har en mobil återvinning. Jag skulle ringa till kommunen och fråga vad de tycker att du skall göra med dina batterier.
Det måste vara flera av dina grannar som har samma problem som du.
Jag skulle bråka mycket för att få ordning på det.
Såg att Clas Ohlson även hade där man kunde lämna batterier och glödlampor.
Vi har våra i en plåtlåda för att minska risken för brand som sprider sig, men det verkar inte vara rätt sätt. 🙂
#9: Jag var så glad då jag hittade en plåthink med lock i förrådet. Läser sen att det ska man inte ha. Nu har jag batterierna i en plasthink med lock
Gammal tråd, men jag fyller på ändå.
Jag samlar min i en plastpåse bara. Läste för en tid sedan om det där med brandrisken. Oroar mig inte jättemycket, men lite kanske.
Vi har även en central insamlig i huset, inte kommunens, vår egen. Vi kan lägga elpryler i en stor plastback och när den blir full åkter nån iväg med den. Jag använder aldrig den för batterier, för det finns batteriholk vid i princip varje matbutik jag frekventerar. Men andra gör.
Det AI skriver ovan är nog inte så dumt. Att använda originalförpackningen. Då ligger de ju på ett sånt sätt att polerna inte kan komma i kontakt med varandra. Jag gör mest av med knappceller och de ligger ju i en enda röra i påsen. Kanske ska man börja trycka tillbaks dem i blisterpacken.
Mina föräldrar hade dem alltid i en påse så jag har forsatt med den metoden nu när jag flyttat hemifrån. Jag vet att billiga batterier eller starka batterier bör lagras brandsäkert (har ett projekt på universitetet där våra batterier måste lagras i en hink med sand). Har aldrig tänkt på att mina urladdade AA batterier bör lagras på ett speciellt vis tills jag lyckats återvinna dem.
Ironiskt nog så har alla våra yrken en stark koppling till ström och delvis även batterier. Men gissar att mina föräldrar precis som jag aldrig tänkt att det finns möjliga risker.
Nu är jag nyfiken om förpackningarna har någon information. Det borde väl finnas om det finns risker med att lagra dem fel?
AI om den egentliga risken med vanliga hederliga AA batterier. Det jag tror många av oss råkar ha flest av.
För vanliga alkaliska AA-batterier (de klassiska engångsbatterierna) är risken att de ska börja brinna när de är urladdade och ligger i en plastpåse i princip nästan obefintlig. Några punkter:
- Alkaliska batterier innehåller inte brännbara elektrolyter som litiumbatterier gör, och de har mycket låg kvarvarande energi när de är urladdade. De kan dock läcka frätande elektrolyt med tiden, vilket kan smutsa ner påsen.
- NiMH (uppladdningsbara AA) är också relativt säkra när de är urladdade, men kan i sällsynta fall utveckla lite värme om de kortsluts.
- Litium-AA (t.ex. Energizer Lithium) har högre energitäthet, men om de verkligen är helt urladdade är även de mycket säkra. Dock ska man vara mer försiktig med litiumbatterier generellt.
Den verkliga risken
Det största problemet är inte brand, utan kortslutning om du råkar blanda flera batterier (speciellt uppladdningsbara eller litium) och deras poler kommer i kontakt via något ledande material (t.ex. en nyckel, folie, gem). I en ren plastpåse är det ingen fara eftersom plasten inte leder ström.
Slutsats
- Risken för brand i en plastpåse är i princip noll för urladdade AA-batterier.
- Det du kan räkna med är snarare att gamla alkaliska börjar läcka med tiden.
- För säker hantering: lägg gärna batterierna i en påse eller ask tills de återvinns, och lämna dem på återvinningsstation så fort som möjligt.
Vi fick för många år sedan en röd box av vår kommun där vi kan lägga allt elektroniskt och farligt avfall. Batterier, målarfärg, trasig elektronik, lampor mm. Vi har den stående utomhus och på en plats dit solen aldrig kommer.
Det är gratis att ställa ut den med soptunnorna 1 gång/år.
Vi har en superbra mobil återvinning som kommer till en bestämd plats en gång/4e vecka. Då kan man tömma boxen där.
Nu ser jag fram emot att vi skall få nya soptunnor med fack för det man kan återvinna.
Skönt att slippa lagra skräpet inomhus.
Ha! Här har vi mobil återvinning för ett begränsat antal saker EN GÅNG PER ÅR! Minns inte om batterier är med, tror inte det, men lösningsmedel och sånt.
#13: Det här var konstigt.
"Det största problemet är inte brand, utan kortslutning om du råkar blanda flera batterier (speciellt uppladdningsbara eller litium) och deras poler kommer i kontakt via något ledande material (t.ex. en nyckel, folie, gem). I en ren plastpåse är det ingen fara eftersom plasten inte leder ström."
Ja, kortslutning. Som kan orsaka brand. Och varför krävs ledande material när polerna kan komma i direktkontakt med varandra? Fast det kanske är orimligt att det ska ske på ett sätt som orsaker kortslutning.
Förresten, för litiumbatterier, av storlek kamerabatterier, har jag ett knep. Jag tar ofta med mig ett extrabatteri och kanske inte vill bära en väska bara för det utan stoppar det i fickan. Klipp 7-8 cm långa bitar av en gammal cykelslang (fås gratis hos närmaste cykelverkstad om man inte har nån). Kräng på en bit över poländan på batteriet, så det mesta av slangen sticker ut. Vill man vara supersäker kan man klippa tunna "gummeband" av slangen och trä ett sånt över batteriet på längden med den utstickande slangbiten nedböjd över batteriet. Be gärna om några olika tjocka slangar, så kan man prova sig fram till den som passar bäst eller om man har olika stora batterier.
Jättebra och billigt polskydd. Som både skyddar polerna mot skador och hindrar kortis ifall en nyckel eller nåt liknande skulle blanda sig i. Funkar bra för förvaring hemma också ifall man har batterierna ihop med andra grejer.
- Redigerat 2025-09-02 15:39 av hemul
Slänger alla batterier i en påse, sen tömmer jag den en gång om året när de kommer med containers och el-holkar till området.
Vi har en batteriholk i soprummet, så jag slänger batterierna där när jag slänger övriga sopor.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker