El och fläkt
Hej!
Vet inte var jag kan ställa min fråga, men testar här och hoppas nån har kunskapen.
Bor i radhus, hyressrätt på 2 rum och kök. Min undran är om jag fördärvar något genom att stänga ner fläktsystemet, lufta ut några gånger om dan och köra luftavfuktaren när det behövs? Starta fläktsystemet när jag lagar mat, duschar m.m.
Tänker att villor inte har fläktsystem. Mina föräldrars hus hade ingen ventilation så varför skulle inte jag kunna stänga ner för att spara pengar?
Skickade mejl om detta till energirådgivare för ca 2 månader sen, men har inte fått svar.
Kan nog funka men hur ser radonsituationen ut där du bor. Ofta håller man sig under gränsvärdet ifall man har god ventilation ifall man bor i ett område med radon
Med tanke på att du hyr så kolla med hyresvärden innan du börjar stänga ner sånt som ventilation det är ju inte din lägenhet när du hyr om man ska vara noga.
Alla hus har ventilation, men alla har inte aktiv ventilation.
Min gissning är att det är mer komplext än du (och jag) förstår, så att försöka spara el på det sättet får andra konsekvenser som inte är lika uppenbara.
Jag gissar också att ha en egen luftavfuktare kommer förbruka mer el än ett centralt ventilationssystem. Och att vädra när det är vinter, kommer göra att elementen får jobba onödigt hårt för att behålla/återvärma huset.
Mvh // Johan
Ja, det är ju knepigt med elpriset nu och jag kan inte göra så mycket mer. Har sen många år tillbaka bara haft 18 grader inne då jag pga sjukdom inte tål värme. Visst, jag kan sänka mer. Lagar inte mat som innan, så använder bara micron (tråkigt men får iaf i mej vad jag behöver). Snabbdusch 2 ggr i veckan m.m. m.m. Är verkligen trist när pengarna har svårt för att räcka till. Eftersom jag är ensam och utan barn har jag ingen hjälp att få.
Nå, det blir väl till att fortsätta köra in kyla och ut värme, för det lär väl bli dyrare om jag fördärvar lägenheten.
Tack för svar!
#3: Eller så får man mäta skillnaden. Men det är så klart svårt när man inte vet vilka faktorer man behöver mäta. Och varje mätinstrument kostar också pengar. Radon, luftfuktighet, etc.
Men att kunna mäta elförbrukning i realtid tycker jag varit en väldigt bra investering för att förstå vad som kostar mest.
Tyvärr är det sakerna som är svårast att undvika som kostar mest, t ex värme och varmvatten.
Mvh // Johan

Vilket fläktsystem pratar du om? Ventilation kan se olika ut beroende på hur man bor. Den kan vara i form av självdrag eller den kan vara mekanisk. I flerfamiljshus finns många gånger gemensamma ventilationsgångar och då behöver man skapa undertryck för att inte rubba ventilationen i någon del. Mitt hus har självdrag i grunden, men det var på grund av att vi eldade pellets för uppvärmning. När den varma luften steg murstocken bildas ett undertryck och man cirkulerar luft. När vi tog bort pelletsen och installerade bergvärme fick vi istället sätta upp fläktar för att mekaniskt flytta luft. Kolla med din hyresvärd. De borde ha koll på hur huset är byggt. Man kan inte jämföra olika typer av byggnader på det sätt som du gör.
LorCarlise likt oh-la så undrar jag vad du har för system för jag har inte hört talas om nåt sånt som man själv kan stänga av.
I en lägenhet brukar det vara ett gemensamt system för luften i hela huset som sköts helt automatiskt.
Du pratar om luftavfuktare, det brukar inte finnas nå separata såna i bostäder, vare sig lägenhet eller villa. Är det en som du själv har köpt eller finns det nån specifikt installerad i badrummet. Om det finns en som ägaren har installerat i badrummet så är det sannolikt för att det torkar dåligt där. Och att det då krävs en extra avfuktare när man använt vatten i badrummet.
Jag kan ju säga när det gäller min pappa så torkade det dåligt i hans badrum när han duschat eller hängt våta kläder där. Så ägaren installerade en fläkt som pappa satte igång när han duschat eller hade tvätt. Och det fanns då en knapp som pappa kunde slå på/av. Han hade den påslagen medan det torkade, kommer inte ihåg hur länge han hade den påslagen, och sen stängde han av den.
Så finns det en luftavfuktare (fläkt av nåt slag) installerad specifikt i badrummet så fråga hyresvärden hur/när du ska använda den.
Som sagts så brukar det vara självdrag i villor och sen enda fläkten man har är den över spisen som används vid matlagning.
Ja också säga att det kan finnas spisfläkt även i lägenheter men för mig låter det inte som det är den sorten du pratar om.
.
- Redigerat 2022-12-08 23:53 av annia1
Hej igen!
Förlåt sent svar. Jag bor i radhuslägenhet med kallhyra. Var och en har sitt fläktsystem som man kan stänga av genom att skruva ur proppen. Brukar göra det varma sommardagar, då för det omvända att inte få in värmen, men haft på på nätterna. Så det är inget som påverkar andra lägenheter.
Luftavfuktare har jag egen, använder den i stället för torktumlare när jag tvättat. När jag duschat kör jag hårdare med fläktsystemet just i badrummet.
Mina föräldrar hade bara ventilationsluckor nere i källaren, annars paxfläkt i badrum och köksfläkt. På mornarna brukade mamma sätta tvärdrag och få in frisk luft. De hade inga problem med fukt eller mögel. Tycker det borde kunna funka i lägenheten också, men vet ju inte. Vill naturligtvis inte fördärva något, därför jag frågar. En kompis säger att det inte är några problem, men vet inte om jag vågar lita riktigt på det 😀.
- Redigerat 2022-12-09 17:19 av Locarlise
LorCarlise #7 du behöver inte be om ursäkt. Du svarar när du har tid och om du ens vill svara.
När det gäller fläkten. Har aldrig hört talas om det systemet att man själv kan välja så där kan jag inte säga vare sig bu eller bä.
När det gäller ditt badrum. Tycker du att det torkar väldigt sakta där eftersom du kör extra. Rent vatten på tex golv brukar torka på ca 1 dygn kanske lite längre, det är fullt normalt. Visst för din del kanske det kan ta något längre tid då du har lägre temp inomhus, men det ska ändå inte vara nåt problem fuktmässigt.
När det gäller tvätt och luftavfuktare. En tvättmaskin centrifugerar ju så det är inte mycket vatten kvar i tvätten. Så högst tveksamt om du behöver använda luftavfuktaren där. I alla fall inte för fuktens skull utan det är väl mest om du vill att det ska torka snabbare.
När jag tvättar för hand så blir ju inte kläderna lika "urvridna" som när de centrifugeras, hänger det i badrummet så brukar det vara torrt nästa dag. Möjligt en dag till om det är nåt som är tjockare.
Samma där att eftersom du har lägre temp så kanske tar något längre tid.
Nu kan jag ju inte säga säkert hur du ska göra, men för min egen del så skulle jag strunta i luftavfuktaren och bara köra fläkten normalt i badrummet efter dusch. Du märker på tex torra handdukar om det verkligen behövs extra. De kan ju bli lite fuktiga i samband med tvätt torkning och dusch, men torkar de snabbt så är det inga problem.
Men en helt annan sak. Jag såg att du först skrev inne på pensionärer. Är du pensionär. I så fall om du har låg pension så kan du ju söka bostadsbidrag om du inte redan har det.
Den här sidan har lite info som jag förstår är uppgifterna från 2018 så summorna som står kanske inte stämmer idag
https://senior65.se/bostadstillagg/
och om jag fattar rätt så är det sen på pensionsmyndighetens sida man ansöker (du ska även kunna kontakta dom för att få hjälp om det är nåt du inte förstår). Om du inte har så sämsta svaret du kan få är nej. Men kanske bäst att vänta med ansöka till du fått första utbetalningen i januari.
https://www.pensionsmyndigheten.se/service/beraknabt/prelbostadstillagg/uppgifter
.
- Redigerat 2022-12-09 23:01 av annia1
#0: Att köra luftavfuktaren enbart när det behövs är nog en bra strategi oavsett allt det andra du skriver om. Det började jag med tidigare i år:
» Är din luftavfuktare en okänd kostnadstjuv? | Smart hem iFokus
#7: Eftersom du har kallhyra bör du kunna få en uppfattning om vad som drar hur mycket el i ditt elbolags app eller om du loggar in på deras hemsida. Det underlättar när man vill minska sin förbrukning.
I bifogad skärmdump ser du hur vårt hushåll fördelat förbrukningen.
#0: Nya villor har fläktsystem medan äldre har självdrag.
Sen igen 🙂.
Inspirerad av att man i framtiden eventuellt stänger av elen i några timmar om dan för oss: stänger panna o fläktsystem en timme i stöten. Kan bli tre timmar om dan om jag är hemma. Med bara en timme hinner det inte bli så utkylt, så när pannan startas upp behöver den inte jobba så hårt.
En granne stänger av sin panna 18 timmar om dan! Undrar hur det kommer gå med fukt då?
Jag behöver inte använda min avfuktare mer än när jag tvättat. Drar mindre än tumlare, sägs det. Har även NU då, med tanke på elpris, fördelen att inte tåla värme. De senaste tio åren har jag bara haft arton grader inne. Nu sänkt lite till, ca 17, inga problem.
Lorcarlise #12 om dom mot förmodan stänger av elen så blir det nog inte varje dag.
Hur länge ett hus klarar ett strömavbrott utan att det blir problem beror ju på flera orsaker främst hur kallt det är. Och det är ju inte bara fukt, utan är det kallt så är ju största risken köldskador om det är långvarigt när det är kallt. Så hur många timmar i sträck det kan vara av vet jag inte.
Försäkringsbolag har olika gränser vilken temperatur man kan ha och hur länge kan man ha lägre. Dom flesta har väl som gräns 15 grader. Under det ska man inte ha. Det som, jag förstått, kan skilja bolagen åt är vart man måste ha 15 grader. En del har att det ska vara det i kök o badrum i andra rum kan man ha lägre. Men man måste kolla med sitt försäkringbolag för att veta vad just det egna försäkringsbolaget har för regler innan man sänker under 15.
Det kom även häromdan uppgifter att man inte ska ha lägre än 15 grader inne för hälsans skull för man kan få olika problem. Kommer dock inte ihåg vilka, men har för mig att bla blodtrycket påverkas om det blir lägre.
Hur stor skillnad det gör för dig att ha avstängt det vet jag inte. För du skriver panna så jag antar att du har vattenburen värme och det vet jag inte hur det fungerar.
Jag har direktverkande el. Det är oljefyllda element så vi har båda vätska i elementen.
Mina element går upp till en viss temperatur sen slår elementen av. Hur länge de är avstängda det vet jag inte. För oljan håller ju värmen ett tag så det går ju ner sakta. Så för min del så tror jag inte jag skulle tjäna just nåt på att stänga av dom på egen hand.
Då jag inte vet hur vattenburet system fungerar så kan jag inte säga, men du ska ju tjäna på att du sänkt temperaturen ett snäpp.
Men det finns en sak du kan göra. Det är att kontakta ditt elbolag. Prata med dom och hör om du kan få betala en del senare. För alla vet att vi kommer få stöd (i alla fall område 3 och 4), även om vi inte vet exakt när.
Sen är det ju så, även om vi inte får nån ersättning, att när det blir varmare fram i vår så kommer ju räkningarna per automatik gå ner igen och du får då mer pengar över så du kan betala sånt som blivit uppskjutet. Det är nog rätt många som hör av sig till dom och jag tror de flesta elbolag går med på det.
Har du betalt räkningen som nu ska betalas i december så hör av dig när du får räkningen i början på januari.
.
- Redigerat 2022-12-27 02:13 av annia1
Tack för alla svar!
Har kört nu ett tag med att stänga av pannan några ggr om dan och samtidigt stänga av fläktsystemet för att inte dra ut värmen just då. Tror jag kan tjäna lite på det. Och med en timme i stöten kan nog inget frysa sönder. Kanske värre när elbolagen stänger några timmar, men det har de nog koll på, hoppas jag.
God fortsättning!
- Redigerat 2023-01-10 12:30 av Locarlise
#14: Kan du inte få samma effekt men mindre jobb om du sänker temperaturen lite hela tiden?
#14 Nja, jobbigt springa stänga av elementen 🙂. Och temperaturvredet rör jag aldrig då det är svårt få in rätt temp igen. Är hemma för det mesta och tänker på att stänga och sätter larm för att inte glömma sätta på igen. Är bara ett vred.