Hemmet iFokus

Hemmet

Etiketthushållsarbete
Läst 542 ggr
MonicaLagerquist
2

Tvätta sängkläder

Vilket program använder du och hur varmt tvättar de dina lakan?

Stolt ägare till tre La permer

DesK
1

Jag tvättar alltid lakanen på 60 grader på det långa programmet. Täcken och kuddar tvättar jag någon gång om året på fintvätt.

/Désirée

Åsa S
1

75 grader på långa programmet kör jag

MonicaLagerquist
2

Jag kör 60 grader och på min maskin finns det ett program som heter sängkläder så det kör jjag på.Kuddar kastas efter ett år och täcken och bäddmadrass tvättas en gång i kvartalet på samma program och 60 grader.Vädrar täcken,kuddar och bäddmadrass en gång i veckan.

Maria
2

60 grader långt program.

/Maria

Carrolinline
2

Jag kör på 90 grader, långt program+ extrasköljningar.

Caeli
2

60 grader vanligt program.

Grace2009
2

60 grader bomullsprogram på min maskin, tar ca 2.5h. Använder jag bleksalt brukar jag köra 60 grader eco, den tar 3.5h. Tänker så saltet får jobba lite mer.

kara_murray
2

Jag tvättar sängkläder i 60 grader. Täcken och kuddar tvättar jag i 40 grader (är det som rekommenderas) en gång per år. Har ett sommar- och ett vintertäcke, så tvättar det jag använt när jag byter för säsongen.

Maria
1

Morsan körde alltid sängkläder på "kok" som hon kallade 90 grader.

/Maria

Fridaaaa
2

Tvättar sängkläder i 90 grader. Bomullsprogrammet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fridelfina
2

#0: Säng- och badprogrammet, 60 grader

Du själv?

fridelfina
1

#11: sorry Monica, såg bara ett svar när jag läste din fråga. Men ser nu att det var flera och även du har svarat!

• Redigerat 2021-03-07 17:16 av fridelfina
MonicaLagerquist
1

#12 🧡

CasaRamon
2

Att köra tvätt på 90 gr drar mycket el. Det räcker med 60 gr för sängkläder.

Maria
2

De märkta rekommendationerna på sängkläder brukar väl vara 60 grader.

/Maria

Soligajag1
1

Jag tvättar sängkläder i 60 grader !

HH 🙂

DesK
3

Detta må vara en språklig fråga, men med sängkläder menas allt som vi använder i sängen, dvs lakan, kuddar, täccken mm. Om vi talar om enbart lakan, örngott och påslakan, så handlar det om sänglinne. Ibland blir det knepigt med språket och dess betydelse.

/Désirée

Maria
4

Haha, då menar jag sänglinne. Även om det är i bomull😉

/Maria

Totum
2

Sänglinne tättar jag i 60*. Täcken och kunnar tvättar jag en gång i kvartalet. Fyra gånger/år med andra ord.

citytjejen
0

40 grader, tillsammans med övrig 40-graderstvätt.

/Christina

CasaRamon
2

#20: För att ta död på kvalster måste man köra 60 gr på lakan.

Åsa S
1

#20 Urk det blir inte rent vid 40 grader oavsett vad tvättmedelstillverkarna säger då tvättar man mera i en bakteriesörja. Varken kvalster, fotsvampbakterier och liknande dör vid 40 grader.

DesK
3

#20 Min far var textilhandlare och han lärde mig att alla lakan, trosor/ kalsonger, övriga bomullsunderkläder och handdukar skall tvättas i 60 grader för att bli rena. Jag hade en väninna som ofta fick urinvägsinfektion och svamp i underlivet, till slut frågade jag henne hur hon tvättade lakan, underkläder och handdukar och fick svaret på 40 grader med övrig tvätt. Då sa jag till henne att tvätta sånt separat i 60 grader, efter kort tid var hon av med både uvi och svamp.

/Désirée

Grace2009
1

Jag är uppvuxen med en mor som tvättar typ allt på 40 grader, även lakan och underkläder. Jag tror inte det är så farligt att tvätta vid 40 som vissa tror. Och vad är det för bakterier som redan dör vid 60 grader? Är man orolig för det är det väj minst 90 grader som gäller?

CasaRamon
2

#24: Det behövs 60 gr för att ta död på kvalster. Att köra på 90 gr drar onödigt mycket el.

DesK
0

Här finns råd ang tvätt. I stort sett alla experter är överens om att lakan, underkläder och handdukar ska tvättas i 60 grader.
https://www.expressen.se/leva-och-bo/gor-det-sjalv/husmorstips/sa-ofta-borde-du-egentligen-tvatta-lakan-och-handdukar/

/Désirée

Hur ofta ska man tvätta? Oftare än du tror. Så ofta borde du tvätta lakanen, handduken, men också kuddarna och annat vi lätt glömmer.
citytjejen
2

Lite kvalster gör väl inget, eller? Tror inte man tar skada av att tvätta i 40 i stället för 60😊

/Christina

Åsa S
2

#27: Man kan utveckla kvalsterallergi ifall man utsätts för ett enzym som de utsöndrar och ju fler kvalster desto mer blir man ju utsatt . Vanliga symptom är klåda, snuva, kliande ögon, eksem. +Har man problem med fotsvamp och andra svampproblem kan de vara svåra att bli av med ifall man inte tvättar i högre temperatur än +40

DesK
0

#27 citytjejen, du har nog inte riktigt fattat vad vi säger. Se mitt inlägg #23 och #28 av Åsa S

/Désirée

citytjejen
0

#29 Fattat har jag, däremot läste jag igenom tråden lite slarvigt😊

/Christina