Bygga altan
Min uteplats är för liten och består av vanliga betongplattor, jag skulle vilja ha en altan (eller kallas det trädäck). Är det verkligen så svårt att bygga själv? Den behöver inte stå på plintar, utan kan läggas direkt på marken (hoppas jag). Hur beräknar man hur mycket virke som behövs och är tryckinpregnerat virke dyrt? Har för mig att det finns annat trä som man kan ha ute och som inte är giftigt. Måste jag fästa det i husväggen eller kan det ligga "fritt"?
Det beror väldigt mycket på hur det ser ut där du bor… Grunden, höjden, underlaget…
Det brukar finnas bra handledningar i handeln.
Jag byggde en för några år sedan. Pluggspikade en bärlina i grunden. Satte ett par plintar i gräsmattan som höll en bärlina. Balkar emellan (på) bärlinorna och sen bara att skruva på trallbrädor.
La en presenning över gräsmattan under - täckte med singel.
Vad betyder "Pluggspikade en bärlina i grunden" ?

Den här länken kan säkert hjälpa dig en bit på vägen och har du bara inte tummen mitt i handen så klarar du det säkert bra.
Lycka till 
#2 Bärlina är för mig en grov planka som bär upp konstruktionen.
Spikplugg är ett enkelt sätt att montera.
Grunden är alltså nedre delen av huset…
? 
#3 Tack för länken! Den var ju helt perfekt, pedagogisk och allt!

Köpte en bok av Black & Decker på bokrean i vintras som bara handlade om träkonstruktioner utomhus, staket, lusthus, trädäck, gångar med mera. Ska se om jag kommer ihåg att lägga in titel och ISBN-nummer så kanske du kan hitta den på bibliotek och kopiera. Många bra tips och konstruktioner.
Uppdatering: Boken heter "Utomhusprojekt för hus och tomt", utgiven på Prisma förlag (http://www.prismabok.se). ISBN 91-518-4262-9