Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1632 ggr
henosk
0

Kommunalt avlopp

Vi ska fixa kommunalt vatten och avlopp på landstället i skärgården. Ingen av oss har dock den minsta rutin kring hur sånt går till.

Man betalar en anslutningsavgift till kommunen? Hur stor är den?

Huset ligger ganska långt från vägen, kommer det att krävas någon form av pump eller liknande?

Vad är en "normal" kostnad för att få vatten och avlopp draget till huset??

Något man ska tänka på?

Lite lösa och flumma frågor…

Oskar

modmaker
0

Det borde finnas information på kommunens hemsida om tillvägagångssätt och kostnad.

Sedan har jag för mig att kommunen bara tar på sig fram till tomtgränsen. Från gränsen in i huset är det ditt ansvar och här är väl bäst att kolla med en hantverkare. Dessutom borde kostnaden variera beroende på hur mycket du kan och väljer att göra själv, som t.ex. grävning.

De flesta kommunerna har pumpstationer som ser till att det finns ett kontinuerligt tryck i ledningen, så normalt bör det inte behövas någon extra pump för att få in vatten.

Niklas
0

Missade du den lektionen i hemkunskapen? ;-)

Jag har för mig att avgiften för vatten till tomtgänsen brukar vara samma för alla hushåll, men det varierar säkert en del mellan olika kommuner.

Från tomtgränsen till huset blir nog väldigt olika. Ska man till exempel igenom en hög kulle för att nå huset borde det bli dyrare än om huset ligger vid tomtgränsen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

henosk
0

Lär man sig anlägga avlopp i hemkunskapen? :)

Hittade ingen uppgift om avgift på kommunens hemsida. Är Österåker. Men jag kanske letade på fel ställe.

Vi kommer antagligen inte att göra något själv. Så gissar att det kommer att kosta en del? Är kanske 50 meter som måste grävas.

Och med pump menade jag att få iväg avloppsvattnet. Huset ligger vid havet och det är uppför till kommunens avlopp tror jag.

Oskar

modmaker
0

Bästa är att prata med kommunen så de får komma dit och göra en bedömning på plats. Såg att det fanns kontaktinfo på miljösidorna på deras hemsida.

Niklas
0

Ni behöver väl gräva er igenom kullen på något sätt, eller kan ni pumpa det över den? Eller snedda över granntomter?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

modmaker
0

På Bermuda löser man problemet genom att samla öns hela bidrag och skicka allt genom ett rör 1km ut i havet. Ett tag började det flyta iland skit på stränderna… Det löste man genom att lägga på en kilometer rör till… Vips, problemet löst.

Kan det vara något? Östersjön är väl övergödd, syrefattig och död som den är ändå? Dra en lina ut till finska sjögränsen. :o)

henosk
0

Tror vi slipper gräva oss igenom kullen bakom huset…iställer har vi fått tillstånd från grannen att gräva över hans tomt. Och där finns visst någon form av pump…och tydligen finns det även en kvarn som finfördelar allt…så rören behöver inte vara så grova…man lär sig. :)

Dra rören ut i havet är ju en annan idé…he..

Oskar