Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 3404 ggr
LinLin
0

Tråkig lägenhet

Har flyttat till en liten etta nu när jag ska plugga och behöver lite idéhjälp! Orkar inte lägga ner så mycket energi på den då vi har lång praktik (och jag kommer att säga upp lägenheten då) och studentkassan inte tillåter speciellt stora utsvävningar.

Lägenheten är tapetserad helt i vitt och alla köksluckor och garderobsdörrar är vita. För enkelhets skull har jag mest vita/ljusa möbler. Mitt problem är då väggarna.. Vad sjutton ska man sätta upp som är enkelt och ganska billigt men ger en del färg??

Mervi
0

Köp något färgglatt tyg på IKEA och häng upp. Det brukar finnas ganska mycket att välja på till billig peng.

Alexej
0

Bra idé och jag skulle köpa 2 länga lister och spika/tagga fast tyget på. Blir en snygg kant och vikt neråt! Några gröna plantor kostar inte heller så mycket. Mattor,kuddar, gardiner, det finns mycket som man kan göra med en trist lägenget!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Mattor finns på

Rusta för en liten peng.

Jenna

StinaIda
0

Då har du det perfekta utgångsläget, om allt är vitt från början!

Köp massa gröna växter från ikea,( det är ju bara att ta med sig när man flyttar). De har massot av grönt och snyggt nu för en billig peng.

Sen kan du köpa/sy gardiner och köpa pläd och kuddar i samma tyg.

Till väggarna kan du spänna upp tyg,eller köpa snygga tavlor på ikea, eller plancher att rama in från gallerix.

Hoppas vi får se slutresultatet!

LinLin
0

Tack för tipsen! Ska försöka genomföra lite sen när jag får pengar igen om.. hum.. typ några månader ;) Kanske kommer foton då till och med.

#4 Ja, kändes som ett bra utgångsläge, men än så länge är det väääldigt vitt..

vanessa
0

Skrev detta på ett annat ställe här, men tror att det skulle funka hos dig också.

Om man har ett favoritfoto som man bara älskar kan beställa en tavla med just det motivet, och den storlek man vill ha. Fototavlor. Man kan även göra det med teckningar, målningar och sådant. Sedan kan man även skapa en fototapet på samma sätt. Här finns det, fototapet. Även det kan man göra med teckningar och annat.

Själv så sätter jag gärna upp tyger på gamla tavlor som jag tröttnat på. Så fort man känner att det inte är kul längre så byter man tyg. Löjligt enkelt. Har lite andra saker man kan göra, men det blir lite långt med alla idéer.

Kan ge en i varje fall. Angående dina vita skåpluckor. Jag har köpt tallriksunderlägg med bilder på tidigare. Använde dem aldrig, för hade en annan tanke. Men så slog detta mig. Kanske helt fel för många, och passande för vissa. Satte upp det med häftmassa. /Vanessa 

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Alexej
0

Det var ju häftigt! Har funderat länge på hur jag kan göra rund en del handtag  i köket, där färgen har gått av.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vanessa
0

Jag har bytt ut alla handtag i köket. inte för att de var förstörda, men får att de var så himla vanliga och tillhörde hyreslägenheten när vi flyttade in. Plast och vita. Så tråkigt. Så jag bytte ut dem mot stålhandtag, som såg bättre ut. Köpte även extra sådana så att i vissa rum har jag bytt ut de mördande tråkiga handtagen som följde med garderoberna.

Har gjort en annan sak som är så enkelt att det är löjligt. Botaniserade på Clas Ohlsson, och hittade något jag aldrig sett tidigare - magnettejp. Så det kom hem till mig. Sedan så hade jag några veckor tidigare tapetprover som jag tiggt till mig från Åhlens. För i vanliga fall får man ett tapetprov, men fick fyra stycken.  Så använde satte magneten på dem proverna, och satte upp det sedan. Bilder äar inte bra, men som sagt, ett väldigt enkelt sätt att få ett kylskåp att se bättre ut. Lät det dessutom följa med upp till förvaringen ovanför. Och sedan kan man byta så fort man tröttnar. /Vanessa

LinLin
0

#6 Det där med "egen" tavla har jag funderat på. Har en bild som skulle passa perfekt :)

Exakt hur har du satt upp tyget? Tror det kommer bli en sån lösning på någon av väggarna.

vanessa
0

Jag tar en gammal tavla/ram som jag antingen lindar tyget runt, eller öppnar tavlan och gör det samma inne i det hela. Häftar fast det hela med en stiftpistol. Nedan en tavla som jag satte tyg på.

Har även gjort liknande med tjockare kartongbit. Där har jag fäst det hela med dubbelhäftande tejp, byggtejp, inte de smala som man fixar brev, paket med. Så här satte jag upp en badrumsmatta på tjock kartong med dubbelhäftande tejp.

parsley
0

Tackar för massor av bra tips. Gillar verkligen Åhlens ugglor.

Till studentlägenheten rekomenderar jag annars tyg i form av gardiner. IKEA har ju tyg från 19 kr meter. Räknar man med att hellånga gardiner drar 2,5 meter per styck så får man två gardinlängder för under 100 kr.

Har du pengar så rekomenderar jag dig att köpa en tavla du gillar. Tavlor är hyfstat bärbara och kan tas med när du flyttar. Annars är tygtavlor en bra idé.

En snygg pläd i en bra färg är också något som man kan ta med sig när man flyttar, liksom ett överkast.

Får du in lite färg i form av textil så tror jag inte du behöver lägga   pengar på t ex köksdörrar eller ommålning.

LinLin
0

Jag har ett knallrött överkast och tre lika röda stora kuddar :) Det gör väldigt mycket. Har införskaffat lite blommor nu och beställt en förstoring av en lite speciell bild som jag gillar, så det blir lite bättre hela tiden.

Hoppas på att hitta något snyggt tyg också, det skulle verkligen göra mycket.. 

Och sedan hittade jag en massa foton i en låda.. Har ni något förslag för dem? Ser framför mig dem lite slarvigt upphängda på ett snöre spännt över väggen, hur kan man göra det snyggt?

Alexej
0

Det finns typ mindre klädnypor att köpa- bokaffären, då ser det kul ut med kort på snöre!

vanessa
0

Det finns olika varianter att sätta upp foton. På Lagerhaus bland annat, finns det färdiga stålvajrar med klämmor på som man kan sätta upp. De har sugproppar, men de kan man lätt ta bort. Sedan finns det även liknande med svart elastiskt band. Också med klämmor på.

Sedan kan man även ta och skaffa en eller fler "tavlor", typ notistavlor.

Man kan även göra så att man skaffar elastiska band och själv sätta upp dem kors och tvärs på en vägg. Sträck dem ordentligt, så att fotona inte rasar ner.  Hittar ingen bild på det hela. /Vanessa