Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8628 ggr
Susanne
0

Renoveringsobjekt: Trappen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tjoho!

Efter ett par dagars -orkar inte ens ta på mig kläderna- har vändpunkten kommit.
För er som inte vet, när jag fått för mig att något ska göras ska det göras NU, inte imorgon.
Vaknade imorse med en obeskrivlig längtan efter att ta itu med vår ohyggligt äckliga trapp.
Tänkt och gjort, iväg och handla allt som behövs och nu är tapeten riven. En äckelmattbit bort tagen och en ny bit dit lagd för syns skull.
Fler bilder kommer under tiden vi pysslar.
Kom gärna med idéer och förslag. Denna renovering är bara för att stilla min rastlöshet och trappen kommer återigen renoveras när nedre plan renoveras (dock hamnar den långt ner på priolistan).

Susanne Glad

Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Susanne
0

Mer vägg.

Susanne Glad

Susanne
0

Snuskig nålfiltsmatta som aldrig känt kärleken från en matttvättmaskin (går att hyras för en billig peng lite här och var).

Susanne Glad

Susanne
0

Peter river tapet. Den kom ner lätt*hehe* den har ju setat sedan 1987 så limmet har väl upphört att existera.

Susanne Glad

Susanne
0

Här är en mattbit borttagen. Ser ni hur äckligt det är under…den har också legat sedan 1987*kräkkänslor*

Susanne Glad

Susanne
0

Provbit av heltäckningsmatta (tror den heter heltäckning trots att den är med öglor).
NICE!
Synd att det ska ta sådan tid bara*suck*

Susanne Glad

Tom
0

Kul att se hur det går!

Lustigt nog har jag en exakt likadan trapp hos ett par kunder som jag ska fixa. De vill ha trä på stegen och bröstpanel på väggen och ett nytt klassiskt vitt träräcke med över & underliggare och spjälor.

Ska bli kul att se skillnaden så småningom.

Tom

Roger
0

Varför inte byta ut handledaren mot grovt rep eller en tross?

Susanne
0

#7, det var ingen dum idé.
Finns de bara på marinor och vad kan priset ligga på?

Susanne Glad

Susanne
0

Idag försvann den äckliga mattan helt. Vi hade jättetur det bara var två trappsteg som inte ville lossna lätt.
För att göra rent och framför allt för att få bort gamla limrester använde vi otroligt avancerade verktyg*hihi* En sprayflaska med varmt vatten och lite Ajax, en grön svamp, en mellanbred hård spackelspade och ganska mycket hushållspapper.
Först dammsögs trappen, sprayades rikligt, fick en lätt omgång med svampen och sedan lossnade resten väldigt lätt med spackeln. Ett trappsteg tog ca 10 minuter totalt.
Resultatet blev mycket bra och om det inte var så att jag bestämt ska ha heltäckningsmatta hade vi kunnat slipa lätt och oljat. 
Heltäckningsmatta vill jag ha då det blir mjukt att gå på och det inte klampar så förbenat när man går.

Susanne Glad

Susanne
0

Under rengörning.

Susanne Glad

Susanne
0

Rengörnigen klar!

Susanne Glad

Susanne
0

Ikväll ska väggarna förlimmas. Anledningen är att sista lagret av tapetpapper bitvis sitter kvar. Då ser vi om vi får bort allt ända in till väggen eller att det understa lagret fäster ännu bättre…jag hoppas att det lossnar så att väggen blir helt ren inför den nya tapeten.

Susanne Glad

Susanne
0

Nää, inte ville den loss*suck*

För att underlätta tapetseringen tog vi helt sonika bort staketet uppe*hehe* då behöver man inte vara lika noga med tapeten upptill.
Rackarns vad skruvarna satt och många var de*haha* skruvdragare är så himla bra att ha!

Susanne Glad

Susanne
0

Lagom randiga tapeter var ju jättesmart!
Tapeten är inte dyr (129:-/rulle) och ACK så mycket lättare att sätta än billiga tapeter och den är inte lika känslig som de billiga tynnre.

Susanne Glad

tillalex
0

Kul att följa!

Känns bra att ni stängt trappgrinden i #13 så ingen trillar ned :-)

AndersE
0

#15 Skrattande

Susanne
0

#15 Skrattande
Det är för att illrarna inte ska springa ner…de hoppar inte över kanten Skrattande

Lite tips till er som inte börjat renovera, kanske självklara saker men inte för mig Oskyldig
Tjejer! använd handskar. Tjejhänder är inte vana vid tuffa tag och de svider jättemycket efter en dags arbete Ledsen
Se för tusan till att du har koll på alla skruvar, jag trodde jag lyckats denna gång men var 4 skruvar kort på slutet…Duktiga jag hade lagt endast de 4a skruvarna tillsammans med andra skruvar, de andra låg i en prydlig hög på golvet.
Om man inte har en träbit att lägga mellan om man ska slå ner något, ta en toffel.
Kom ihåg i vilken ordning du tar ner saker…de måste upp bakvänt från hur du tog ner. 
Om du har en skruv för mycket…kolla var stolpen fattas i räcket Skrattande

Susanne Glad

Susanne
0

Nu ska alla grejor tillbaka på sin plats. Vi missade faktiskt bara en sak…en spjäla i staketet skulle fästas i nederkant INNAN regeln i botten av staketet fästes. Vi löste det snabbt och det var här tofflan sedan kom in i leken då regeln inte ville falla på plats direkt.

Susanne Glad

Susanne
0

Helt otroligt!
Nu är det bara mattan i trappen kvar…*pust*

Susanne Glad

Faxlin
0

Har följt din renovering Sussi. Roligt att läsa om det och se.
Men inte alla tjejer får ont i händerna. Beror lite på hur mycket man är van att hålla på kanske. Men inte ska vi dra alla damer över en kam inte.
Fast visst är handskar bra om man ska göra något grövre snickeri jobb. Brukar använda handskar om jag slår ner stolp i hagen eller håller på och klyver ved eller håller på med tryckimpregenerat. Det är inte så roligt med stickr i fingrarna nämligen. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Susanne
0

Det syns kanske inte så tydligt på bilderna men jag har satt knappnålar med färgade huvuden i hålen där trappräcket ( och andra braiga hål ) ska sitta.
Jag har dock fått beslutsamhetsångest och vill egentligen inte alls ha det fula räcket…nålarna får sitta till den dag jag bestämt mig vilket antagligen inte tar mer än ett år (det tog ett år att bestämma vilken färg jag skulle ha i hallen Generad ).

Åsa: jag jobbar ju som personlig assistent och sliter inte på händerna mer än när jag renoverar. Visserligen renoverar vi ett rum ungefär varannan månad men då jag lätt får eksem på händerna är jag lite känslig, du har så rätt - jobbar man mycket med händerna får man inte lika ont Glad 

Ville bara visa en bild som inte har med trappen att göra. Det är vindsluckan i hallen. Innan jag fick som jag ville var det ett himla tjat om hur onödigt det var att "piffa till" luckan men har bara fått beröm efteråt. Tänk vad lite foder och färg kan göra…

Susanne Glad

Susanne
0

Åh! Hallen igen…Istället för det fula elementet som satt ivägen blev det en praktisk handdukstork som även håller värme i hallen.
Glömde säga att färgen på vindsluckefodret är samma som på väggarna…lervälling skitiga Cool eller Cappucino om man ska vara petig Skrattande.

Susanne Glad

Susanne
0

Idag, fredag, är det stiltje på renoveringsfronten. Vi har andra saker att pyssla med idag men under helgen kommer mattan att hamna i trappen.
Ha en riktigt trevlig helg allihop Glad

Susanne Glad

Susanne
0

Jaha ja, det var den mest mystiska matta jag varit med om*haha* Använder de gamla mattbitarna och skär efter. Provar mattbiten på plats och den passar perfekt. Smetar på mattejp och passar in fronten först innan skyddspappret på de andra tejpbitarna tas bort. Mattan passar inte på en fläck!
Helt otroligt! Och vad kan man göra…jo, jag skrattar. Ingen idé att hetsa upp sig alls. Tar en bira till och skär vidare*hehe* vilken röta att jag köpte nästan 2kvm för mycket matta.

I alla fall så är ett par bitar på plats.
Vi rekommenderar INTE heltäckningsmatta med öglor då man är tvungen att använda kvartstav mot sidorna för att mattan i värsta fall kan repa upp sig då kanterna snedskärs. Det går åt en hel del matta också just för att man måste få frontkanten rak och för att få det måste man lägga den gamla biten snett på den nya innan man skär.

Susanne Glad

Susanne
0

Kolla! vilken skillnad det är på fram och baksida av den gamla mattan och färg skillnad mot den nya.

Överst ligger mattan med framsidan upp. Sedan baksidan och underst den nya mattan.

Susanne Glad

Tom
0

#25, Hade de samma färg från början?

Tom

Susanne
0

Den översta matta ska ha haft samma färg som den som ligger i mitten.
Den nya mattan är inte i samma färg, den tog jag för att slippa nålfiltmatta samt att det är en lätt färg att använda tillsammans med andra färger på väggarna.

Susanne Glad

Susanne
0

Ett par bärs senare har jag blivit kaxig och skär på frihand…det är sant, jag ljuger inte…bitarna passar mycket bättre.
Om det finns matta kvar när jag lagt trappen färdigt ska jag byta ut de bitar jag inte blev nöjd med.

*helt otroligt, jag kan inte fatta att det är sant. Tänk att man måste vara lite kaxig när man lägger mattor med mycket vinklar*

Susanne Glad

Susanne
0

Jag har gått händelserna i förväg. Låt mig berätta vilka verktyg vi har.
Mattkniv med rakt rakblad (just för den här mattan gick det inte bra med rakblad med krok).
Aluminium "linjal" som egentligen är till för tapeter (?). Den gav vi upp när jag bestämde mig för att skära på frihand.
Tapetbord att skära mattan på ( ett "riktigt" i trä som är både långt och brett).
Mattejp. 2st X 25m. Vi använder minst 3 tejpremsor på varje trappsteg. Trappstegen är 13 st och den bredaste är 123cm.
Den totala kvm för dessa steg är ca 5.6kvm. Vi köpte en stuvbit på 8.4kvm då ingen av oss lagt heltäckningsmatta förut.
Vi ritar inte av bitarna först utan skär dem direkt från ovansidan av mattan. Har provat andra varianter men den här är den som fungerar på den här mattan och för oss.
AC/DC och starköl.

Susanne Glad

Susanne
0

Såhär har vi gjort…

Passat mattbiten och tejpat på en höft.

Susanne Glad

Susanne
0

Passat biten en gång till och därefter tagit bort skyddsplasten på den tejpbit som sitter längst fram på trappsteget.

Susanne Glad

Susanne
0

Passat in mattan i framkant och därefter tagit bort övrig skyddstejp.

Susanne Glad

Susanne
0

Passat in mattan i bakkant så att det liksom blir en liten bulle på mitten som sedan pressas ner och mattan ligger då perfekt.

OBS! för mycket matta skärs bort på plats. Att den diffar beror på hur man "drar" den i framkant. Den kan alltså "inte" passa på plats.
Att använda tejp istället för lim är för att  när vi går på mattan fastnar den bättre och bättre ju fler gånger man steppar på den. Dessutom kan man inte "spela" lika mycket när man limmar som när man tejpar…framför allt är den inte lika kladdig. MEN där man lagt mattan ligger den*hehe*

Susanne Glad

Susanne
0

Så var det liksom klart.
Det blir ju bättre ju petigare man är. Vi är dock nöjda med relutlatet. Hela trappen ska ju bytas ut osv.

Men för tusan, ta en nålfiltsmatta….

Susanne Glad

Tom
0

Vilken skillnad! Bra jobbat!

Tom

Susanne
0

Tackar, tackar.
Det var jättekul! och jag ser fram mot nästa rum…vilket blir Majas om jag inte minns helt fel.

Susanne Glad

Madde
0

Jättekul susanne och läsa den här tråden. Kunde ju inte bli bättre med alla kort du visade och beskrev hur du gjorde. =) Supernöjd ska du vara för det blev kanonfint. =) Nu väntar vi på nästa projekt. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.