Lågt grundvatten?
Fler med egen brunn som har problem med lågt vatten i år? Hur f-n beter man sig?
Skojar du? Vilken nivå? Brunnhelvetet har varit torrlagd i snart två månader.
Jag ringde kyrkan, så de kör hit vatten åt mig. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ghaa… Jag älskar verkligen att bo som jag gör, egen gård, egen brunn-jä-el… Men i år har det inte alls varit roligt!
Jag läste att kommunens vattenbolag kunde komma ut och fylla brunnen, vad kostar det isåfall? Vågar inte ens ringa och fråga…
Vad jag har förstått så finns risk att saltvatten går in om brunnen står tom, vilket isåfall kan pajja hela brunnen, och det blir ju säkerligen dyrare…
Ett radhus i byn, med kommunalt vatten börjar kännas helt ok…
Är det en grävd brunn eller borrad? Är den grävd är det nog bara att låta borra en om du vill vara säker på att alltid ha vatten. De företag som gräver brukar ge garantier för att det ska finnas vatten när de är färdiga. Tom

Jag hade en tom period i våras men har klarat mig i sommar, peppar-peppar..
Detta är ett problem som har återkommit då och då genom åren. Jag pratade med en granne angående att borra djupare och han blev alldeles förskräckt o sa att det skulle jag absolut inte göra för "den och den" i byn (några stenkast bort) hade gjort det och fått in i helvettes med radon i stället
Så jag försöker att vara sparsam, inte använda för mycket på en gång så att brunnen får chans att fylla upp sig igen. Och när det nu händer så blir det att fylla bilen med vattendunkar. Går ju en del vatten till djuren, 100-200 liter per dygn beroende på säsong.
Det där med att låta komunen fylla upp brunnen känner jag mig skeptisk till. Borde inte vattnet rinna ur brunnen igen? Den är ju inte helt tät i väggarna, då skulle väll inte grundvattnet komma in i den till att börja med, eller tänker jag fel?