Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 9392 ggr
lisette
1

renovering av transport?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

nu hör ju verkligen inte detta till hemmet, men eftersom här finns fler snickerikunniga människor här än på ridsport så frågar jag här.

vi ska börja fixa vid mitt hästsläp. det är en del som måste fixas vid.

1. just nu så är väggarna av byggplyfa, men de måste bytas då de börjat ruttna i bottnen.

har suttit och sökt lite på olika alternativ till väggarna. såg att någon har använt sig av vanlig plywood istället för byggplyfa.

vad är nackdelarna med att använda sig av plywood? kommer det att bli dåligt fort? hur ska jag behandla plywooden för att det ska bli bra?

jag vill ju kunna måla transporten. har fått uppfattningen av att det inte går att måla på byggplyfa. stämmer det?

2. taket är av glasfiber. som ni ser på bilden så sitter det en plåt längst bak på släpet. under där finns en spricka som de stoppat på det viset.

hur kan jag laga sprickan så jag slipper den fula plåten? vad bör man ha för färg att måla taket med?

tom, om du inte tycker att tråden hör hemma på hemmet - så ta bort den! =)

Tom
1

Vanlig plywood tål inte vatten som byggplyfa gör. Så jag skulle absolut rekommendera dig att använda byggplyfa. Det går visst att måla på plyfa men eftersom ytan är väldigt slät och hård kanske du måste rugga upp den med sandpapper först så att färgen fäster.

Om du ska laga glasfibertaket skulle jag gå till en båtfirma som har båtlagningskunskaper och fråga. De är bäst på glasfiber och har materialet som behövs. De kan även säga vilken färg du ska använda.

Tom

lisette
0

är byggplywood och byggplyfa samma sak tom?

tack för svaret!

Tom
0

Det vet jag inte. Jag har aldrig hört byggplywood förut.

Men det löjliga är att det egentligen är 'fel' att benämna plattorna så här eftersom Plyfa är ett varunamn som har blivit ett smeknamn för alla plattor som är konstuerade som plywood (krysslimmade fanerplattor). Plyfa kommer från Plywood och Factory. (Om det nu inte råkar vara just en platta av det här märket)

Så beroende på vem du frågar kan de nog mena samma sak. Den plattan jag rekommenderar dig att använda är i alla fall en mörkbrun/röd slät platta som har en mycket hård yta. Om de sedan kallar den för byggplyfa eller skokartong spelar ingen roll ;-)

Tom

lisette
0

haha ;)

jo jag vet vilken du menar, transporten har sådana väggar nu, men väggarna har börjat murkna. så de är väl gamla så det stänker om det.

ryttarn
0

Det går även att köpa vit "plyfa". Denna är dock betydligt dyrare än den bruna. Ett problem brukar vara att få tag i rätt dimmensioner. På de vanliga byggvaruhusen är skivorna, enligt min erfarenhet, för smala, man vill ju inte gärna skarva sidoväggarna.

En "plyfa" skiva skiljer sig från vanlig plywood genom att trät är behandlat för att motstå fukt samt att man använt ett vattenfast lim.

När jag renoverade min Kyllingekärra köpte jag vita "plyfaskivor" genom en lokal släpvagnstillverkare, CO-Släpet. Jag tycker släpet blir betydligt fräschare med vita skivor än med bruna. De bruna skivorna går alldeles utmärkt att måla. Det är dock viktigt att man ruggar upp ytan rejält. Ingen idé att göra för hand utan använd en rejäl slipmaskin.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Niklas
0

Är byggplyfa samma sak som marinplywood fast ett annat märke?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning