Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 2902 ggr
Nilamson
0

Städtips emottages!

Hemmet kan ju vara smakfullt inrett med vackra saker men för mycket skämmer allt och är det rörigt och svårstädat, falnar charmen direkt. Jag har svårt att begränsa mig, svårt att hålla ordning och är oorganiserad. Jag ska strax flytta och har varit duktig och rensat ut mycket saker, och ska också köpa en del nya möbler. Bland annat allt nytt till vardagsrum, barnrum, sovrum och kök och hall. Är det någon som har haft samma problem som mig men som lyckats lära hålla ordning och få ett vackert hem till slut, som vill dela med sig med tips och erfarenheter?

Jag är livrädd att det ska bli likadant på nya stället som vi haft det nu, för jag vantrivs så mycket hemma att jag till slut får resa bort för att kunna koppla av. Och så vill jag inte ha det!

Niklas
5

Mitt tips är att minimera antal möbler och saker. Den vandringen har vi påbörjat och det känns redan mycket bättre. Inga prydnadssaker, bara saker som har en nytta och som vi faktiskt använder. Inget "bra att ha". Inga garderober med saker vi inte vill se. Inte en miljon leksaker. Några få väl valda räcker. Inga prydnadsmöbler eller gammalt arvegods som inte verkligen gör nytta. Köp inte alla möbler på en gång. En i taget och noga utvalt. Köp inte det alla andra har, bara det som behövs. Gör dig av med allt du inte älskar att ha omkring dig. Inte fler mattor än absolut nödvändigt. De gör det svårare att städa. Möblera så att det blir lättstädat. Inga möbler som det är svårt att dammsuga under. Helst skåp och hyllor med dörrar så att det inte blir dammigt och så att det inte ser plottrigt ut. Inte fler av varje sak än vad som är nödvändigt. Möblera ljust. Med barnens leksaker och annat kommer det ändå aldrig att se sterilt ut. Ha inte tusen blommor. De gör det svårare att städa och samlar damm. Välj några få lättskötta favoriter. Inga mörka gardiner. Låt ljuset komma in. Låt behov avgöra alla inköp. Ta bort två gamla saker för varje ny du skaffar. Målet är att leva med så få saker du kan, inte så många. Varje sak du har ställer krav på dig. Hur många krav vill du ha?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Nilamson
0

Tack Niklas, då är jag på rätt väg! Tar till mig idén om att göra av med två gamla saker, när det kommer in en ny. Och inga "prydnadsmöbler", så nu ryker mitt väggskåp som är oerhört svårplacerat! Krukväxterna är borta redan, tänkte skaffa nya på det nya stället men ska noga överväga vilka och hur många. När jag flyttat, kanske man kan få lägga in bilder här, och be om fler tips?

Niklas
1

Det är rätt vanligt att folk gör just det här, lägger in bilder och frågar om råd. Ett sista tips: Bo inte för stort. Yta ställer också krav. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning