Nytt hallgolv
Planerar att lägga in klinker/sten i två mindre hallar. Båda hallarna har idag trist cementgolv.
Hur svårt är det att själv lägga in ett nytt stengolv? Hur går man tillväga, är det någon form av stabiliserande massa man ska lägga mellan befintligt golv och det nya? Är det olika tekniker beroende på typ av stengolv (sjösten, skiffer, "vanligt" klinker)?
mvh
Oskar
Det är inte alls svårt. Speciellt när det redan är cementgolv under.
Måla först på en primer på cementen och sedan är det bara att lägga klinkern/stenen ovanpå.
Tom

Vad bra att det var så enkelt (relativt)! Det funderar jag också på att göra, men jag är i lite bryderi hur man skall dela upp jobbet (hallen är ganska stor och man vill ju ha tillgång till de flesta rummen…)… Och hålla de fyrbenta borta medan man arbetar är ett helt kapitel för sig… Hur lång tid ca tar det innan fogarna torkar och/eller man kan gå på klinkers?

#1 En primer…är det en typ av färg? Hur fäster man klinkern/stenet mot underlaget? Någon form av "massa"?
Oskar
Oj, sorry. Jag var lite för insnöad i mitt svar.
En primer är en vätska som man målar på cementen för att underlaget ska binda sig och för att klinkern ska fästa bättre.
Klinkern lägger man i en cementliknande massa som kallas fix. Man använder en tandad spackel för att smeta ut fixet på golvet när man ska lägga dit klinkern.
Det tar ungefär ett dygn innan man kan gå på den nylagda klinkern och det är inte några problem att lägga ena halvan ena dagen och andra halvan nästa dag.
När fixet har torkat ska man sätta dit fogen mellan plattorna. Jobba in fogmassan diagonalt med en gummiskrapa. Se till att den verkligen kommer ner i fogen. Sen tar man en blöt svamp och tar bort all överflödig fogmassa från själva klinkern. När man gör detta blir även fogen tilljämnad. Sedan väntar man tills fogen har blivit lite hårdare innan man tar bort resterande överflödig fogmassa.
Man bör gå så lite som möjligt på klinkern innan den har fått en fog eftersom stenarna kan lossna om man har otur.
Tom

Primer är även något som man har under makeup, för att få det hela att sitta bättre… Jag vågar mig på att gissa att det inte är samma typ av primer…:)
Tack för utförlig beskrivning!
#5, Det beror på om er sminkprimer till största delen består av utspätt vanligt trälim och säljs i andra flaskor för orimliga överpriser?
För det är nämligen precis vad den här primern är =)
Tom

Tackar för svaret! Då vet jag i teorin hur jag gör…alltid något. :)
Oskar
Jag funderar på att skriva en artikel om hur man lägger klinker. Det lärde jag mig i höstas. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Den artikeln ser jag fram emot Niklas. ;-)
Visserligen kan gubben det här hemma, men jag vill ju också kunna ju.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars